سرویس موسیقی هنرآنلاین: با وجود تعداد کم برنامه‌های موسیقایی در آخر این هفته انتخاب از میانشان کار سختی است.

رحیم شهریاری

رحیم شهریاری و گروه "آراز" روزهای پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه، ساعت 21:30 و جمعه 31 اردیبهشت‌ماه در دو سئانس 18 و 21:30 اجرا می‌شود.

"آراز" به سرپرستی شهریاری و مدیریت "رسول ترابی" موسیقی شاد آذری را تقدیم علاقه‌مندانش می‌کند. این کنسرت به همت موسسه فرهنگی هنری آوای دوران و در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول شامل: موسیقی فولکلور محلی است و در بخش دوم: آهنگ‌های اولین آلبوم رحیم شهریاری به نام "مَنَه گوره" اجرا خواهد شد.

کنسرت گروه "آراز" با هنرمندی نوازندگانی از جمله محمد سبک دستی آکاردئون، هادی جداری ساکسوفون، نقی صاحب قرانی نقاره، پیمان حمیدی پیانو و حمزه شهریاری کلارینت و بالابان به صحنه می‌رود.

آوای صحرا

گروه موسیقی آوای صحرا به سرپرستی الهام کریمی (ویژه بانوان) با هدف اشاعه موسیقی اصیل ایرانی و محلی خراسانی ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

گروه موسیقی آوای صحرا فعالیت‌های هنری خود را از شهریور سال ۹۴ با برگزاری نخستین کنسرت در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرد.

الهام کریمی سرپرست این گروه در خصوص توجه ویژه این گروه به موسیقی محلی خراسانی اظهار داشت: موسیقی خراسانی روایت گر تاریخ سرزمینی است که مهد تمدن و فرهنگ و دانش بوده است. از این رو تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم با تحقیق و پژوهش بر روی موسیقی این سرزمین پهناور قطعات کمتر شنیده‌شده‌ای را برای مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی اصیل و محلی ایرانی اجرا کنیم.

در بخش اول این کنسرت قطعاتی همچون آوای تنهایی، افسانه، بگذر از کوی ما، دامن‌کشان و … در دستگاه همایون آواز بیات اصفهان و در بخش دوم چو مرغ شب، نگارینا، یار می‌گوید الله، زلفای یارم و چند قطعه محلی دیگر به سمع و نظر حاضرین در سالن خواهد رسید.

این برنامه سومین کنسرت این گروه به تهیه‌کنندگی علی‌رضا افتخاری در هشت ماه اخیر است.

نوازندگان گروه موسیقی اوای صحرا عبارت‌اند از: نازنین پدر ثانی: تمبک، پدیده احرار نژاد: تار، آوا ایوبی: تارباس، شیما بلوکی فر: کمانچه و مژگان ابوالفتحی: دف

ارکستر بزرگ داتا

ارکستر بزرگ داتا به رهبری امیر حسین طریقت با اجرای موسیقی نواحی ایران تحت عنوان "کنسرت خاک وطن" پنجشنبه 30 اردیبهشت ساعت 18:30 در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

قطعات این اجرا، موسیقی نواحی و محلی ایران مانند خراسانی مازندرانی کردی شیرازی آذری جنوبی و ... است که توسط امیرحسین طریقت تنظیم شده است.

سازبندی ارکستر بزرگ داتا شامل سازهای سنتی ایران و سازهای کلاسیک مانند ویلن، ویلنسل، نی، گیتار، عود، سنتور، قانون، تار، پیانو، کمانچه، دف، تنبک و سایر سازهای کوبه‌ای می‌شود.

در این اجرا برای هر قطعه نوازنده محلی ساز یا خواننده مرتبط با موسیقی آن ناحیه به روی صحنه می‌آید و در کنار گروه کر به اجرا می‌پردازد.

امیرحسین طریقت (تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر)، هادی سپهری (نوازنده تار و باغلاما و خواننده آذری)، حسین نظری (خواننده آذری)، حسین دامنپاک (خواننده و نوازنده دوتار خراسانی)، آیدا بختیاری (نوازنده قانون)، وفا مصباحی (نوازنده نی)، مونا لواسانی (نوازنده ویلن)، پروشات زند (نوازنده ویلنسل)، رضا طریقت (نوازنده کمانچه)، حمید یوسفی (خواننده فارسی) و فؤاد حسینی (خواننده کردی) اعضای اصلی گروه داتا هستند.