سرویس تئاتر هنرآنلاین: منوچهر اکبرلو منتقد، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه در رابطه با تازه‌ترین تالیفات خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مجموعه 7 جلدی با عنوان "مشاهیر ایران" توسط انتشارات سروش به زودی منتشر خواهد شد. این کار با همراهی تعدادی از نویسندگان در جلدهای مختلف است که در هرجلد آن ده نفر از مشاهیر در حوزه‌های متفاوت هنرمندان، ورزشکاران، علما دین، دانشمندان، نویسندگان و شاعران برای نوجوانان تدوین شده است.

او ادامه داد: مجموعه ده جلدی هم توسط انتشارات "شهر قلم" منتشر خواهد شد که نگارش چهار جلد آن را من عهده‌دار بودم. این چهار جلد به شاهکارهای ادبی جهان چون حماسه "اودیسه"، "ایلیاد"، "هزار و یک شب" و داستان مشهور "رابین هود" بر اساس نسخه اصلی می‌پردازد.

اکبرلو همچنین با اشاره به نگارش مجموعه‌ 25 جلدی با همراهی بنیاد نمایش کودک توضیح داد: این مجموعه توسط نشر "همراه" منتشر و عرضه خواهد شد. 20 جلد آن نمایشنامه‌های دانش‌آموزی و پنج جلد آن آموزش تئاتر است. کتاب‌هایی برای آموزش نمایشنامه‌نویسی به زبان ساده و آشنایی با نمایش‌های سنتی ایران.

این پژوهشگر تئاتر با بیان دیگر جزئیات این مجموعه خاطرنشان کرد: این مجموعه توسط شورای بنیاد نمایش کودک تولید شده است. کتاب به 20 نویسنده سفارش داده شد و پس از دریافت تالیف‌ها، بررسی و آماده‌سازی آماده چاپ شده است. شورای انتخاب این آثار همان هیئت موسس بنیاد نمایش کودک یعنی داوود کیانیان، منصور خلج، یدالله وفاداری، یدالله آقاعباسی، مسلم قاسمی، حسین فدایی حسین و عباس جهانگیریان‌ هستند.

اکبرلو عنوان کرد: زمان عرضه و پخش این مجموعه، به دلیل تعداد زیاد عناوین و وضعیت سخت نشر کتاب مشخص نیست. امیدواریم این مجموعه تا اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی چاپ و توزیع شود.

این نمایشنامه‌نویس همچنین با تاکید بر تاثیر و جایگاه آموزش تئاتر بر دانش آموزان گفت: ما ده‌ها میلیون دانش‌آموز و ده‌ها هزار مدرسه داریم. مدارسی که علاقمند به انجام فعالیت‌های هنری از جمله تئاتراند. نظام آموزش و پرورش با عدم توجه به مسئله مهم هنر به ویژه تئاتر باعث محرومیت کودکان و نوجوانان از این ابزار مهم تربیتی شده است. البته مربیان و دانش‌آموزان با کمبود متن نمایشی مناسب روبه‌رو هستند. تلاش ما برای تولید این نمایشنامه‌ها و کتاب‌های آموزشی تامین بخش کوچکی از این نیاز است. امیدواریم بی‌تحرکی و منفعل بودن آموزش پرورش در زمینه حمایت از هنر تئاتر با تغییرات لازم، اندکی مثبت شود. این کتاب‌ها می‌تواند در این مسیر یاری‌گر آنها باشد.