سرویس موسیقی هنرآنلاین: همه چیز برای اولین بار سخت است، در واقع هر حرکتی اعم از هنری و غیره وقتی استارت اولیه آن زده می‌شود با حجم عظیم انتقادات روبه‌رو می‌شود و معمولاً در این بخش یا به‌طور کل تسلیم این نگاه‌ها شده و از بین می‌رود یا با رفع نواقص و استفاده از انتقادات سازنده بکار خود می‌دهد. این تفاسیری کوتاه از اولین فستیوال موسیقی معاصر بود که با وجود نوپا بودن اما حضور قابل دفاعی داشت.

این جشنواره به مدت یک هفته در سه سالن مختلف تهران برگزار شد و نوید گوهری مدیر هنری، احسان تارخ مدیر اجرایی ... هریک دستی در آن داشتند.

یکی از اتفاقت مهم این فستیوال برگزاری کلاس‌های پژوهشی و ارائه مقالات موسیقایی بود. این برنامه‌ها به مدت سه روز در یکی از سالن‌های خانه هنرمندان برگزار شد. نشست‌های پژوهشی فستیوال موسیقی معاصر تهران در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران توسط ۱۹ هنرمند برگزار شد.

به موازات این نشست‌ها هم اجراهای زنده روی صحنه رفتند. اجراهای زنده از ساعت ۱۶ تا ۲۰ شب طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در بنیاد لاجوردی با ارائه چند پرفورمنس اجرا و بخش دوم فستیوال نیز بعد از برگزاری نشست‌های پژوهشی از ساعت ۱۲: ۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز و تا ساعت ۳۰: ۱۵ ادامه داشت، این در حالی است که از ساعت ۳۰ : ۱۷ هر روز اجراهای صحنه‌ای ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ در تالار رودکی از علاقه‌مندان میزبانی می‌کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این فستیوال بهره‌گیری از گروه‌های قدرتمند اما ناشناس داخلی و خارجی بود. در واقع در بخش اجرای صحنه‌ای بین‌الملل هنرمندان و گروه‌هایی چن گیرت کالا اِرت از بلژیک، بِرت هِلسِن از بلژیک، رِزو کیکناتزه از گرجستان، آنسامبل اوُپیا از لهستان و رومانی، دوئت اسپکترو از لهستان ایران، کوارتت ساکسوفون از استکهلم سوئد، آنسامبل لوگانو از سوییس و در بخش اجراهای صحنه‌ای گروه‌های ایرانی کوارتت زهی "اروند"، کوارتت زهی "آچهار"، کوارتت "آ. ر.پ"، کوارت زهی "ترنس مدرن"، کوارتت گیتار "آنیل"، دوئت گیتار "آلتره"، رسیتال فلوت فیروزه نوایی، رسیتال فلوت علی چوپانی، رسیتال ویولن آرش اسدنژاد، رسیتال گیتار فرزین طهرانیان، رسیتال کنترباس فرشید پاتی نیا، آنسامبل "پیرو"، آنسامبل "پرکاشن معاصر تهران"، آنسامبل "رود"، آنسامبل "پارسینا" و ارکستر "نیلپر" آثار خود را ارائه دادند.

ضمن آنکه مهدی بهبودی، محمدرضا گواهی، سینا شعاعی، سیاوش سجودی، شاهین مهاجری، رامین بهنا، کیان حسین، محمد رضایی کلانتری و آنسامبل بداهه‌نوازی تبریز میزبان دوستداران موسیقی بوده و در بخش سمینار و ارائه مقالات نیز هنرمندان و استادانی چون حمیدرضا اردلان، محمد سریر، نادر مشایخی، کیوان میرهادی، شاهین مهاجری، آروین صداقت کیش، کاوه کشاورز، مهدی بهبودی، عاطفه عینعلی، سینا صدقی، محمدجواد صحافی، کیوان آقاحسنی، نیل واندرلین از هلند، استانیسلاو سوکورا از لهستان و رزو کیکناتزه از گرجستان سخنرانی‌هایی داشتند.

احسان تارخ مدیر اجرایی این برنامه ضمن ابراز خرسندی از استقبال موجود گفت: یکی از اتفاقات خوب این جشنواره این بود که بخش بین‌الملل و سایر بخش‌ها از کلیت جشنواره مجزا نبود و همگی در یک سطح قرار داشتند. کنار هم قرار گرفتن پیشکسوتان با جوانان از اهداف دیگری بود که ما تلاش کردیم در این رویداد به آن توجه کنیم، چرا که اصلاً دوست نداشتیم با یک رده سنی خاص مواجه شویم. این در حالی است که تمام تمرکز ما بر این مبنا بود که کارهای انجام‌شده یک پیوست علمی، پژوهشی نیز داشته باشد؛ چراکه معتقدیم بسیاری از جریانات هنری بدون پیوست علمی و پژوهشی هیچ پیشرفت خاصی را نخواهند داشت.

یاسمن گوهری یکی از اجراکنندگان در این فستیوال بود. او در توضیح اجرایش گفت: در ابتدا کوارتت شماره سه در شش موومان را از فیلیپ گلاس اجرا کردیم و از کاوه میرحسینی قطعه‌ای را در چهار موومان اجرا کردیم و قطعه نادر مشایخی متأسفانه اجرا نکردیم زیرا ایشان مایل نبودند که اثرشان در خانه هنرمندان اجرای محیطی شود و بنا به درخواست ایشان ما قطعه را اجرا نکردیم.

سرپرست کوارتت زهی آ چهار در ادامه تصریح کرد: خیلی خوشحالیم که در لابی خانه هنرمندان ایران اجرا کردیم، زیرا آکوستیکش واقعاً خوب است. به نظر من فستیوال موسیقی معاصر تهران واقعاً عالی است و باید ادامه پیدا کند چراکه فرهنگ جدی را نهادینه می‌کند.

اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه امسال در بخش‌های اجرای صحنه‌ای، ارائه مقالات و بداهه‌نوازی آزاد، تجربی در تالار رودکی، موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان ایران برگزار شد.