به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، علیرضا اصفهانی‌زاده، هنرمند مدعو بخش تخم مرغ‌های رنگی با اشاره به تأثیرگذاری این سالانه‌ها در شهر گفت: علی رغم اینکه این جشنواره‌ها و سالانه‌ها آثار ماندگاری در شهر نخواهند داشت و پس از یکی دو ماه از رونمایی آثار هنری، آنها را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند با این حال در این زمان کوتاه و موقتی هم تأثیرعمیقی بر شهر و شهروندان می‌گذارند.

وی در این باره افزود: در واقع شهروندان با مشاهده هنرمندانی که در حاشیه خیابان مشغول طراحی و خلق یک اثر هنری هستند دچار نوعی نشاط و شادابی خواهند شد که تاثیرگذاری در همین حد هم جای خوشحالی دارد.

اصفهانی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بر روی تخم مرغ خود طرحی ایرانی پیاده کرده، اظهار داشت: با توجه به اینکه گرایشم بیشتر به سمت نقاشی دیواری است برای تخم مرغ‌ها نیز طرح سنتی از گل و مرغ را در نظر گرفته‌ام که با همان تکنیک نقاشی دیواری روی اثر حجمی هم پیاده کردم.

این هنرمند با اشاره به تأثیرگذاری مثبت نقاشی دیواری و تخم مرغ‌های رنگی روی فضای شهری تصریح کرد: برگزاری این بخش‌ها در سالانه بهارستان تأثیرگذاری بسیار عمیقی بر جامعه خواهد داشت. این تاثیرگذاری جنبه‌های مختلفی دارد. از یک سو نوعی کارگاه آموزشی به شمار می‌روند و البته باعث ایده پردازی‌های بهتری برای هنرمندان می شوند از سوی دیگر مردم هم با مشاهده فعالیت هنرمندان در شهر هم به هنر علاقه مند می شوند و هم باعث ایجاد انگیزه برای جوان‌ترها نسبت به هنر می‌شود.

آثار رویداد "بهارستان" از استاندارد بالایی برخوردار است

یکی از شرکت کنندگان حاضر در سالانه هنرهای شهری بهار تهران درباره دو اثر مجسمه و نقاشی دیواری خود در رویداد "بهارستان" گفت: در طراحی نقاشی دیواری سعی کردم فضای شادی خلق کنم اما در بخش مجسمه هدفم ایجاد خلاقیت بود.

سید حسام الدین طباطبایی درباره اثر مجسمه خود که در حوالی میدان راه آهن نصب شده است گفت: تقریبا شبیه این مجسمه را جایی نخواهید دید. سعی کردم یک خلاقیت و نوآوری جدیدی را در این مسیر داشته باشم. با پلی اتن سبکی این مجسمه را اجرا کردم که برای اولین بار است با لوله‌های پلی اتن این کار می‌شود. تکنیک جدید است و سعی کردم در اتصالات این لوله‌ها هم از یک فرم صنعتی به یک فرم هنری برسم.

وی در توضیح بیشتر گفت: کار من ۱۵ متر طول، ۵ متر ارتفاع و ۳ متر عرض دارد و با این لوله‌ها و مواد دیگر، یک راهرو مانند ساخته شده که شبیه ماهی است که مردم از دهان ماهی وارد می‌شوند و از دمش خارج می‌شوند و یا بر عکس. رنگ زمینه کارم هم سفید است ولی کار در نهایت رنگارنگ است.

اثر نقاشی دیواری این هنرمند نیز‌ در خیابان رنجبر، در انتهای منطقه جیحون روی دیوار یک هنرستان خودنمایی می کند. اثری با حال و هوای آوردن طبیعت به دل شهر دود زده.

طباطبایی همچنین درباره "بهارستان" و کیفیت این رویداد هنری گفت: من در این ۲۰ سالی که کار مجسمه می‌کنم همیشه شاهد رویدادهایی بودم و دیده‌ام که چطور کارهایی که در سطح شهر ارائه می‌شود تا مدتها الگو قرار می‌گیرد. به نظرم کار خلاقانه تا ده سال می تواند الگو باشد.

وی افزود: به نظر من این دوره همه آثار عالی هستند. اولین دوره است که من هم در بخش مجسمه سازی و هم نقاشی دیواری و هم تخم‌مرغ‌های رنگی کارم پذیرفته شد و اثر هر هنرمندی را که می بینم احساس می کنم یک ایده و نوآوری برای شهر دارد و این می تواند به پیشرفت هنرهای شهری کمک شایانی کند.

"بهارستان" جانی تازه به هنرهای شهری تهران می‌دهد

یک هنرمند عرصه گرافیک می‌گوید برگزاری بخش گرافیک رویداد "بهارستان" گامی موثر بود و سبب شد تا روند پیشرفت هنرمندان در خلق آثار هنری ملموس باشد.

آرش بدرطالعی از هنرمندان حاضر در بخش گرافیک رویداد "بهارستان" با بیان اینکه تلاش کرده در آثارش محدودیتی را قائل نشود، گفت: وقتی شروع به خلق اثری می‌کنم بدون هیچ‌ موضع‌گیری کارم را آغاز می‌کنم و در ادامه بر روی آن کار می‌کنم.

او ادامه داد: برای اولین بار است که به این شکل در سالانه هنرهای ی شهری بهار تهران حضور پیدا می‌کنم و امیدوارم این حضور بتواند هرچه بیشتر به زیبایی شهر تهران و دادن جلوه‌ای زیبا به آن کمک کند.

این هنرمند با اشاره به اینکه باید به هنر شهری توجه بیشتری شود، گفت: اعتقاد دارم باید به هنر شهری توجه بیشتری شود و طراحان گرافیک در این زمینه می‌توانند بسیار فعال و اثرگذار ظاهر شوند.

بدرطالعی افزود: من تلاش کردم با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف و البته نوع نگاهم بر روی هنر آثار بسیار مناسب در رویداد "بهارستان" ارائه کنم تا مردم از دیدن آن لذت ببرند و امیدوارم این اتفاق رخ داده باشد.

او با بیان اینکه از تجربیات هنری خود برای خلق اثر در رویداد "بهارستان" بهره برده، گفت: آنچه از تجربیات پیشینم بدست آورده بودم را بر روی سالانه هنرهای شهری بهار تهران متمرکز کردم و ایده‌پردازی‌ها مختلفی در این زمینه داشتم.

این هنرمند ضمن حمایت از برگزاری رویدادهایی نظیر "بهارستان" خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا این قبیل رویدادها هرچه بیشتر در سطح شهری چون تهران برگزار شود.

بدرطالعی افزود: البته سازمان زیباسازی در این زمینه گام‌های موثر را در سالهای اخیر برداشته است و معتقدم این چنین رویدادهایی باید در ایام مختلف سال برگزار شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد برگزاری بخش گرافیک به صورت کارگاهی نیز گفت: ایده برگزاری بخش گرافیک به صورت کارگاهی بسیار مناسب و قابل توجه بود. این ایده سبب ‌شد تا هنرمندان به صورت گروهی و با استفاده از تجربیات اساتید مختلف کارهای خود را پیش ببرند.

این هنرمند افزود: در بخش کارگاهی شاهد روند پیشرفت خود بودم و برای مثال بر روی یک موضوع دو روز متمرکز می‌شدیم و در نهایت نیز شاهد بهترین خروجی از آن بودیم.

بدرطالعی در پایان خاطر نشان کرد: رویداد "بهارستان" جانی تازه به هنرهای شهری تهران در آستانه بهار می‌دهد و قطعا در تلطیف روحیه مردم اثرگذار خواهد بود.

نگاره‌های ایرانی را با نگاهی مدرن به "بهارستان" می‌آورم

فرانک خائف هنرمند حاضر در بخش مجسمه و هنرهای محیطی رویداد "بهارستان"، از ارائه نگاره‌های ایرانی به شکلی کاملا مدرن در سالانه هنرهای شهری بهار تهران خبر داد.

فرانک خائف درباره اثر خود در رویداد هنری "بهارستان" گفت: اثر من نگاره‌های‌ست که در میدان انقلاب نصب شد که این نگاره‌ها را برای ایام نوروز در نظر گرفته‌ایم. به نظر من این نگاره‌ها نمادی برای رویش بهار است.

خائف در ادامه بیان کرد: من از نگاره‌های دیگر مانند بته جقه و طرح‌های دیگر الهام گرفتم. همچنین چند طرح برای بلوارهای شهریار درست کردم که در نوبت است تا اجرا شود.

فرانک خائف تاکید کرد: در این اثر از نگاره‌های ایرانی الهام گرفتم که به شکلی مدرن‌تر ارائه می‌شود.

خائف افزود: به نظر من مجسمه و هنرهای محیطی باید در سطح شهر گسترش یابد و با پیگیری شرایط خوب‌تری برای هنرمندان فراهم شود تا شهروندان هم بتوانند از این آثار استفاده کنند و فضای شهر بهتر شود. به عنوان مثال برای نصب این نگاره‌ها در میدان انقلاب از نزدیک شاهد بودم که مردم با اشتیاق به این آثار نگاه می‌کنند.

فرانک خائف در پایان گفت: مردم باید با هنرهای محیطی بیشتر آشنا شوند و بهتر است بگوییم با برگزاری رویدادهایی همچون سالانه هنرهای شهری بهار تهران و آثاری که در آن ارائه می‌شود باید برای هنرهای محیطی فرهنگ سازی کنیم.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری "بهارستان" (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، نقاشی دیواری، گرافیک و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.