سرویس تجسمی هنرآنلاین: هنر معاصر هنری تاویل‌پذیر است؛ هنرمند اثری را با چارچوب‌های مشخص ذهنی خود ارائه و اما مخاطب آن را براساس شرایط مکانی و زمانی خود خوانش می‌کند. برای مثال می‌توان اثر چیدمانی "جنگل‌های هیرکانی" عمادالدین انوشیروانی که این روزها در نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا ارائه شده است را در نظر گرفت.

جنگل‌های هیرکانی با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آیند که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. بخشی از این جنگل‌ها در ایران طی سال‌ها اخیر با موافق دولت‌ها برای راه سازی و شهرک‌سازی تخریب شده‌اند و حال عمادالدین انوشیروانی در یک چیدمان با تنه این درختان نگاهی انتقادی به مسئله محیط زیست در کشور داشته است.

او در اثر خود با چیدمان بیش از ۳۰۰ تنه درخت و حک کردن نقشه‌هایی از فضاهای معماری بر روی این الوارها مخاطبان اثرش را به تعقل در زمینه نگاه به طبیعت دعوت می‌کند.

اما بر اساس شرایط جامعه که این روزها بخاطر تبلیغات انتخاباتی در کشور شاهد هستیم، مخاطبان این اثر جذاب می‌توانند فرای نظر این هنرمند را خوانش کنند. به خوبی می‌دانیم که برای تولید کاغذ باید درختان بسیاری در سطح دنیا قطع شود و اگر کمی در مورد کاغذهای تبلیغاتی که این روزها بر در دیوار شهر نصب شده است تعقل کنیم، می‌توان به این موضوع بی‌اندیشیم که براستی کدام جنگل برای تبلیغات انتخابتی از روی زمین محو شده است.

هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر این روزها در حالی نمایشگاه آثار خود را در برابر دید علاقمندان به هنر قرار داده که متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته نگاه خود را به هنر معاصر و مفهومی اختصاص داده است.

برای دیدن آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانید همه روزه تا 17 اسفندماه به موسسه فرهنگی هنری صبا در خیایان ولیعصر، نرسیده به چهار راه طالقانی، جنب ساختمان فرهنگستان هنر مراجعه کنید.