سرویس تجسمی هنرآنلاین : ماندانا رستمی هنرمند عکاس در جلسه نشست پرسش و پاسخ درباره نمایشگاه خود تحت عنوان "از نگاه تو" که در گالری خانه عکاسان جوان برگزار شد، گفت: این نمایشگاه شامل 21 اثر در سبک سورئالیسم است که با رویکردی شامل حال‌ و هوای درونی یک زن و برداشت مختلف او از زندگی شکل گرفته است. تکنیک کارهای من سورئال است و در یک تایم خاصی در شب به این رنگ در عکاسی رسیدم و بدون استفاده از فتوشاپ و برنامه‌های ادیت عکس، آثارم را کار کردم. این یک حس درونی است و مثل یک خواب است که همه ممکن است آن را دیده باشند و یا این حس را در خواب تجربه کرده باشند. وی افزود: قبل از گرفتن هر عکس شاید بیش از یک روز فکر می‌کردم، هر عکس را بیش از 30 بار تکرار می‌کردم تا به آن تصویری که پیش از این در خواب دیده بودم، برسم. یعنی پشت آن فکر بود و عکسبرداری نبود، بلکه عکاسی بود و همه اینها را مرهون زحمات دکتر اولیازاده هستم. علی آذرنیا مدرس عکاسی و استاد دانشگاه نیز درباره این نمایشگاه توضیح داد: عکاس با سورئال کار کردن باعث شده تا کارها درون‌گرا باشد و مخاطب را به چالش بکشاند تا ببیند در درون خود چگونه است. بیشتر به نظر می‌رسد یک کار روانکاوانه است. براین اساس که خود روانکاو، هنرمند را روانکاوی می‌کند تا به گفته خود رستمی، به زن درون یا کودک درونش دست یابد، در حالی که او نیز دیگران را درگیر این موضوع می‌کند و به نوعی هنرمند، مخاطب را روانکاوی می‌کند. وی ادامه داد: حس می‌کنم همان درگیری که در دهه 1850 میلادی بین پیکتورئالیست‌ها و پست مدرنیست‌ها وجود داشت تا عمق بیشتری به عکس‌ها بدهند، اینجا در ابتدای دهه دوم قرن 21 نیز رستمی با محو گرفتن (فلو)، تحت عنوان ژانر فلوگرافی این کار را انجام داده است تا مجددا آن حس را برگرداند، در واقع عدم وضوح تصویر به این دلیل به نظر می‌رسد تا حس تفکر را به مخاطب باز گرداند. اینجا همین که مخاطب را به فکر وا می‌دارد، بسیاری از انگیزه‌ها برای او بیدار می‌شود و فکر می‌کنم به نسبت موفق هم بوده است.

رسول اولیازاده مدرس دانشگاه و هنرمند عکاس نیز درباره آثار ماندانا رستمی اظهار کرد: عکاسی به چند موضوع بر می‌گردد، اینکه چقدر با دنیای تصویر و سواد بصری آشنایی داریم. چقدر روی تفکر خود فکر کرده‌ایم. چقدر با درون خود درگیر هستیم. وی ادامه داد: وقتی ما می‌خواهیم کار خودمان را درست ارائه دهیم، یقینا کار توام با تفکر، اندیشه و خلاقیت دیده می‌شود. ولی وقتی کارمان را برای مخاطب عادی در نظر می‌گیریم می‌توانیم عکاسی رئال و عادی داشته باشیم. اما برای ورود به ژانرها بیش از این که خودمان را درگیر کنیم، توقع داریم این درگیری به مخاطب منتقل شود. بنابراین مخاطب‌مان را هنر‌شناس و اهل هنر می‌دانیم در نتیجه کاری ارائه می‌شود که مخاطب را پای تابلو می‌ایستاند و به تفکر وادار می‌کند. این مدرس دانشگاه بیان کرد: از ابتدای برپایی نمایشگاه، هر کسی که وارد شد ناخوداگاه به او تحمیل شد که پای تابلوها بایستد، تفکر داشته باشد و درک کند و به برداشت درست و صحیحی از تفکر هنرمند برسد تا در هنگام خروج یک ره توشه فلسفی و هنری داشته باشد. در واقع عکس‌های ماندانا رستمی هم توانسته با مخاطب عام ارتباط برقرار کند و هم با مخاطب خاص و این نشان می‌دهد که هنرمند عکاس می‌تواند دغدغه‌های خود را با این تابلوها با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. در این نشست علی آذرنیا، بیژن بنی احمد، افشین بختیار، اکبر عالمی، محمدبابایی، بهمن عبدی، امیر افراسیابی و رسول اولیازاده به همراه جمعی از هنردوستان و علاقمندان به هنر عکاسی حضور داشتند. گفتنی است، نمایشگاه عکس‌های ماندانا رستمی با عنوان "از نگاه تو" از 24 دی ماه در خانه عکاسان جوان برگزار و تا 9 بهمن ماه در این مکان واقع در یوسف آباد، خیابان چهارم، پلاک 3 طبقه دوم پذیرای علاقمندان است.