سرویس سینمایی هنرآنلاین: در این چند سال اخیر تهیهکنندگان سینما به تعدادی محدود شده‌اند که هر سال با چند فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. این را نمی‌توان چشم پوشی کرد که چرا دیگر تهیه‌کنندگان قدیمی در عرصه سینما فعال نیستند. اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در طول سال اکران و پخش بعضی از فیلم‌های پرفروش در دستان همین تهیه کنندگانی است که در ایام جشنواره چندین فیلم را به طور همزمان کار می‌کنند.

سهم تهیه‌کنندگان در جشنواره فیلم فجر آن قدر مهم شده است که سال گذشته هیئت داوران جایزه ویژه خود را به جواد نوروزبیگی تهیه کننده پرکار جشنواره اهدا کرد، تهیه‌کننده‌ای که امسال هیچ نقشی در فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ندارد و فیلم‌های او به دلیل طولانی شدن مدت تولید، به جشنواره امسال نرسید. از فیلم "ماحی" به کارگردانی داوود خیام تا فیلم‌های "ربوده شده" به کارگردانی بیژن میرباقری و "جاودانگی" به کارگردانی مهدی فردقادری هیچ کدام در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند.

در حالی که جای نوروزبیگی در جشنواره فیلم فجر را سیدمحمود رضوی تهیه کننده جوان سینمای ایران با سه فیلم پر کرده است. این تهیه کننده سینما امسال با سه فیلم "سیانور"، "دلبری" در بخش سودای سیمرغ و "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" در بخش نگاه نو در جشنواره حضور پیدا کرده است.

محمدحسین قاسمی یکی دیگر از تهیه‌کنندگانی است که با دستی پُر در جشنواره امسال حضور پیدا کرده است و با برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی سه فیلم سینمایی "نفس" به کارگردانی نرگس آبیار، "آبجی" به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و انیمیشن سینمایی "ناسور" به کارگردانی کیانوش دالوند سعی کرده آثاری ارزشمند را راهی این جشنواره کند. هرچند که فیلم سینمایی "آبجی" که اولین تجربه کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بود در عین ناباوری نتوانست نظر هیئت انتخاب جشنواره را برای حضور در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر جلب کند.

یکی دیگر از نکات جالب جشنواره امسال در زمینه تهیه‌کنندگی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف این جشنواره، برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی آثار بسیاری از کارگردانان توسط خود آن‌هاست. برای مثال مصطفی کیایی که چند اثر قبلی و موفقش را از طریق همکاری مشترک با منصور لشکری قوچانی تولید کرده بود، برای اولین بار در ساخت فیلم سینمایی "بارکد" تصمیم گرفت خودش هم تهیه‌کننده باشد و هم کارگردان. اتفاقی که برای تیم مسعود ده‌نمکی و سیدمحمود رضوی نیز تکرار شده است و باعث شده که ده‌نمکی خود هم تهیه‌کننده "رسوایی ۲" باشد و کارگردان آن. البته او پیش از این نیز در چندین اثر خود از جمله "رسوایی ۱" و "اخراجی‌ها ۳" نیز خود عهده‌دار تهیه‌کنندگی فیلمش بود.

فیلم‌های چون "اژدها وارد می‌شود" مانی حقیقی، "دختر" سید رضا میرکریمی، "لانتوری" رضا درمیشیان، "نقطه کور" مهدی گلستانه، "وارونگی" بهنام بهزادی و "نیمه شب اتفاق افتاد" تینا پاکروان دیگر فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر است که کارگردان‌های آن‌ها تصمیم گرفتند علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی اثرشان را نیز خود برعهده بگیرند.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیر محمد حیدری از 12 تا 22 بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

صبا شادور