سرویس تجسمی هنرآنلاین: سمیرا دریا هنرمند نقاش که این روزها نمایشگاه نقاشی‌هایش با عنوان "رقص بازی‌ها" در گالری ایوان سپید به نمایش درآمده است در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: رقص‌بازی‌ها متشکل شده است از 49 تابلو در ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر که به صورت نقاشی و کلاژ کار شده است.

وی افزود: این کلاژها برگرفته از آثار کودکانی است که علاقمند به نقاشی هستند و در کلاس‌های آموزشی من حضور دارند. تلاش کردم در این نمایشگاه نقاشی‌های کودکان را در دل آثار خودم قرار دهم به همین دلیل نقاشی‌ها کلاژ هستند و به یک فرم رسیده است. فیگورهایی که استفاده شده همگی درحال شادی و رقص هستند چرا که آثار بچه‌ها در دل آثار خودم قرار گرفته و کار بچه‌ها بیشتر نمایش دارد. این هنرمند نقاش ادامه داد: تاثیر روانی شادی و رنگ‌هایی که کودکان کار کرده بودند، من را به این تکنیک رساند و فیگورها و ترکیب آنها به این سرانجام رسیده است. دریا درباره انتخاب عنوان "رقص بازی‌ها" برای این نمایشگاه بیان کرد: در دوره‌ای هستیم که غم آلودگی و بی‌تحرکی در آدم‌های خمود و کسل بسیار دیده می‌شود و این حرکت به واسطه کار کودکان باعث شده تا آن شور و نشاط کودکی بار دیگر ایجاد شود. وی درباره نحوه کلاژ آثار تصریح کرد: این نقاشی‌ها دور ریز کار بچه‌ها بود و درنهایت در نقاشی من دیده می‌شود. در واقع من از بافت، رنگ و کاراکتر کار بچه‌ها تاثیر پذیرفتم، اما آثار بچه‌ها در دل کار قرار گرفته و فقط و فقط از کارشان و از تحرک و رنگ‌گذاری‌هایشان تاثیر گرفتم.

دریا همچنین درباره سبک کاری خود گفت: چون در کار کودکان مجموعه‌ای از مکاتب وجود دارد، شیوه اجرای من کلاژ است. شما در نقاشی کودکان می‌توانید تمام مکاتب از جمله فوویسم، امپرسیونیسم، سوررئالیسم، اکسپرسیونیسم و حتی کوبیسم را ببینید، اما من سوررئال کار کردم چرا که خیلی خیالی و غیر واقعی است. پیگیری یک مکتب خاص هدفم نبود، اما ناخودآگاه کارهایم سوررئال شده است.

این هنرمند نقاش در ادامه با بیان این که درحال تجربه کردن است خاطرنشان کرد: ما هنوز در حال مشق کردن و تجربه یک شیوه و تکنیک هستیم و کلاژ یک تکنیک سخت در نقاشی است. فکر می‌کنم تاکنون کسی این شیوه را تجربه نکرده باشد. وقتی مشق می‌کنی دوست داری دیگران نظر بدهند و منهم این جسارت را کردم. مثل کودکان کار کردن بسیار سخت است و من تنها آنها را بریدم و در کارم از آن بهره گرفتم اما نخواستم که آنها برای من نقاشی کنند یا من مانند آنها نقاشی کنم. حتی هنرمندان برجسته دنیا مانند پیکاسو و یا هانیبال الخاص هم مانند کودکان نقاشی کردن را بسیار سخت می‌دانند چرا که کار کردن مانند کودکان بیشتر شبیه ادا یا ژست خواهد شد. وی درباره نقش پررنگ طبیعت و حیوانات درآثارش عنوان کرد: همواره طبیعت و حیوانات، به دلیل علاقه و احترامی که به آنها دارم درآثارم دیده می‌شود و این دو انسجام خاصی با هم دارند. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه یاد شده می‌توانند تا 23 دی‌ماه ، بین ساعت‌های 10 تا 13 و 16 تا 19، به نشانی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، بین 3 راه شهرداری و خیابان 100، پلاک 2 مراجعه کنند. انتهای پیام/