سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چارلی" به نویسندگی اسلاومروژک و کارگردانی حسین منصورزاده این روزها در سالن شهرستان سمیرم استان اصفهان به صحنه رفته و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شده است. منصورزاده با اشاره به دلایل پرداخت به این متن می‌گوید: به ادبیات و نویسندگان لهستان علاقمندم و آن را دنبال می‌کنم. این نمایشنامه یکی از درام‌های دو وجهی است و کار روی آن مانند راه رفتن برلبه تیغ است. معتقدم کار روی نمایشنامه‌های لهستان، نیازمند شناخت کافی بر ادبیات، فرهنگ و سیاست این کشور است.

او ادامه می دهد: مروژک ابزوردنویس منحصر به فردی است و نوع نگارش او با دیگر نویسندگان این سبک مانند بکت تفاوت دارد. براین اساس تحقیقات پنج ماهه‌ای بر ادبیات دهه 60 و 70 لهستان داشتم.

منصورزاده با بین اینکه نمایش به شیوه کارگاهی تولید شده است عنوان کرد: این نمایشنامه از ویژگی خاصی برخورار است و آن اینست که می‌توان فضای آن را با تمام جوامع تطبیق داد. البته ما بیشتر بر ادبیات آن تمرکز داشتیم و بعد به مسائل فنی پرداختیم.

این کارگردان تئاتر افزود: تلاش کردم به متن وفادار و قواعد درام را رعایت کنم. ما در تمرین‌ها نمایش را در فضای مختلف تقسیم‌بندی و نسبت به آن کار را شکل دادیم. در واقع از ابتدا همه چیز را نمی‌چیدیم و بعد مطابق آن عمل کنیم. این مسئله به خاطر مختصات ویژه کار بود. شاید این اثر دیالوگ محور به نظر آید، اما ما محتاطانه رفتار کردیم که اجرا به متن ضربه نزند و از سوی دیگر بازیگر را به بیان و شیوه اجرا که تنها دیالوگ است محدود نکنیم.

منصورزاده همچنین با اشاره به اجراهای آینده این نمایش گفت: تور اجرایی در استان خواهیم داشت و در شهرهای شهرضا، بندر گناوه و تالار هنر اصفهان نیز به صحنه خواهیم رفت. دو آکادمی در ارتباط با مروژک وجود دارد که آثاری او را حمایت و از آثار این چنینی استقبال می‌کنند. براین اساس رایزنی‌هایی با سفارت لهستان داشته‌ایم و قرار است این کار در ورشو لهستان نیز اجرا شود. تلاش داریم تا نمایش برای اجرای خارج از ایران دو زبانه به صحنه برود.

هادی محرابی، محمد امین هاشمی و حسین منصورزاده بازیگران این نمایش اند.

انتهای پیام/