سرویس مد و لباس هنرآنلاین : ساناز مسلمی اصل که رتبه اول بخش لباس اجتماع بانوان را در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر به دست آورد در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: به نظر من کیفیت پارچه با کیفیت طراحی ارتباط مستقیم دارد. این دو مکمل هم هستند و در یک تراز و رتبه قرار دارند. ما برای طراحی یک لباس در مرحله اول به پارچه آن نگاه می‌کنیم و آن را از نظر جنس، رنگ و طرح بررسی می‌کنیم. بعد از آن برش مهم‌ترین چیز است. این نگاه تخصصی اولیه‌ کار است و طراح برای یک طراحی موفق باید به این اصول دقت کند.

مسلمی افزود: معمولا مردم در انتخاب پارچه به این نکته دقت نمی‌کنند که از چه الیافی درست شده و بافت آن به پوست بدن آسیب نرساند. ولی ما همیشه پارچه‌های خوب را برای کار انتخاب می‌کنیم و پارچه خوب به طور ذاتی دارای این فاکتورها هست. پارچه خوب پارچه‌ای است که از الیاف طبیعی بافته شده باشد و درصد پلی‌استر در آن کم باشد و یا اصلا نباشد. زمانی که پارچه این ویژگی‌ها را داشته باشد هوا رسانی درست را به پوست انجام می‌دهد و به بدن آسیب نمی‌رساند.

او ادامه داد: هر پارچه‌ای یک سبک طراحی می‌طلبد و اصلا مهم‌ترین نکته در طراحی به حساب می‌آید. به طوری که اصلا پارچه است که به طراح دستور طراحی را می‌دهد. البته بسیاری از همکاران ما اصول‌گرا نیستند و بی‌قائده عمل می‌کنند که خود باعث به وجود آمدن مدل‌های جدید هستند.

مسلمی با اشاره به اینکه 7 اثر او برای تولید انبوه انتخاب شده است گفت: تعدادی کار در جشنواره ارائه کردم که از این میان7 اثر برای تولید انبوه انتخاب شده است. دو اثر "ورشان" و "آنتوس" متعلق به زمستان است که در زمره آثار مجلسی است. در این آثار از گلدوزی‌های ایرانی الگو گرفته شده است و مانند شیشه و آینه‌کاری‌های ایرانی دارای رنگ‌های مختلفی است.

او در مورد طرح‌های دیگر خود گفت: مدل دیگری که ارائه کردم "ستاره" نام داشت که با دایره‌های مختلف گلدوزی شده و در واقع برای طراحی این لباس از مبانی گرافیکی استفاده کردم. اثر "حوران" را با نوستالوژی‌های کودکیم و با استفاده از قیچی کردن کارها به وجود آوردم. در واقع برای این کار درست مانند دوران کودکی پارچه را چند تا کردم و بعد از درآوردن طرح اصلی آن را با گلدوزی تزئیین کردم.

ساناز مسلمی که بیش از 8 سال است در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کند افزود: من در رشته گرافیک تحصیل کردم اما به دلیل علاقه به طراحی لباس وارد این کار شدم. ابتدا در مزون شخصی خود مانتو، لباس شب، لباس مجلسی و... برای مشتریان تولید می‌کردم اما هم اکنون به طور خاص در زمینه طراحی و تولید مانتو فعالیت می‌کنم.

او در مورد اثری که در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر موفق به کسب جایزه شد گفت: اثر من به نام "چوقا" در بخش مانتو اجتماع انتخاب شد. در این لباس که با الهام از چوقای بختیاری طراحی شده با خطوط افقی و عمودی و رنگ‌بندی‌های مختلف، نمادهای ایرانی نمایش داده شده است و سعی کردم از المان‌های ایرانی به طور غیرمستقیم در کارم بهره بگیرم.

مسلمی در مورد پوشش بانوان ایرانی گفت: در طول سالها پوشش مردم ما تقلیدی از کشورهای دیگر بود اما در چند سال اخیر در لباس و پوشش بسیاری از خانم‌ها تغییراتی ایجاد شده و المان‌های ایرانی در آنها دیده می‌شود. ما ایرانی‌ها سرشار از هویت ملی و مذهبی هستیم و می‌توانیم در طراحی لباس خود از آنها استفاده کنیم.

او که خردادماه 94 مجموعه‌ای از کارهای خود را در دومین هفته مد تهران در هتل استقلال نمایش داد در مورد مشکلات این حوزه گفت: بخش صنعت نساجی و پارچه خیلی جدی و قوی عمل نمی‌کند. به نظر من باید اقداماتی انجام شود که دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند پارچه‌های مرغوب و با کیفیت تولید کنند تا طراحان با خلاقیت بیشتری کار کنند. نکته دیگر این است که طرح‌های ما توسط تولیدکنندگان یا مزون‌های دیگر کپی می‌شود و حتی با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/