سرویس تجسمی هنرآنلاین : سازمان آب در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۱۴ خرداد میزبان آثاری بود از مارکو جرماغیان با عنوان "ولی معنی..." ، همچنین معرفی فوتوبوک‌هایی که به اهتمام محمد رضا میرزایی جمع آوری شده و به نمایش درآمده بود.

مجموعهٔ ولی معنی... عنوان ویدئو چیدمانی بود که از مارکو جرماغیان د رطبقه دوم مجموعه به نمایش درآمده بود.

در طبقهٔ سوم هم فوتوبوکهایی که به اهتمام و انتخاب محمد رضا میرزایی جمع آوری شده بود ارائه شده بود.

طی این گزارش به بررسی "ولی معنی..." می‌پردازیم و همچنین نگاهی خواهیم داشت به رویکرد پژوهشی‌ای که سازمان آب دارد، برای ارائه فوتوبوک‌ها یی که هم زمان در تهران و نیویورک به نمایش در می‌آیندالبته به روایت محمد رضا میرزایی.

ویدئو چیدمان مارکو جرماغیان

در طبقهٔ دوم ویدئو چیدمان جرماغیان که مشتمل بود از هشت ردیف چهارتایی مکعب مستطیل‌ها ی رنگی به علاوه یک سازهٔ معمارانه از جرماغیان که با پس زدن یکی از این مکعب مستطیل‌ها، به جای آن چینش شده بود و یک ویدئو ی کوتاه مشتمل بر نوشته‌هایی بسیار کوتاه، چیده شده، درست در بالای خط افقی این ستون‌ها. (منظور از چیده شده در اینجا، مختصات مکانی ایی است که نسبت به چیدمان انتخاب شد ه بود تا به وسیلهٔ پروجکشن بر روی دیوار انتهای سالن به نمایش در بیاید.)، البته قابل ذکر است که ویدیوی جرماغیان کاملاً صامت بود.

حال به بستر‌هایی که در آن می‌توان این ویدئو چیدمان را بررسی کرد می‌پردازیم، البته با صرف نظر از پرداختن تحلیلی به هر کدام از این بستر‌ها.

ویدئو چیدمان جرماغیان تناقضی فاحش را در لحظهٔ اول پیش روی مخاطب می‌گذارد و شاید نمونهٔ مجسم نقدپست مدرن بر مدرن است، با گفتمانی ایدئولوژیک، بی‌پروا و بدون تعارف.

قطعیتی که حضور سازهٔ فولادی جرماغیان با پس زدن و واژگون کردن یک ستون از این مجموعه و نه حذف کردن آن دارد و جایگیری آن در‌‌ همان مختصات مکانی ستون پس زده، خبر از رویکردی ایدئولوژیک نسبت به هنر مدرن دارد.

در تأملی بیشتر با نگاهی فرمالیستی نسبت به کل مجموعهٔ چیدمان و نظم هندسی ستونهای رنگی چه در فرم قطعی مکعب مستطیلهاو چه از لحاظ مختصات مکانی‌ای که در کل یک فرم منسجم هندسی قاطع را تداعی می‌کند، البته به استثنای سازهٔ معمارانهٔ جرماغیان، می‌تواند به تناقض و درگیری ی فرمالی که بین ستون‌ها و سازهٔ معمارانه وجود دارد اشاره کرد و همین تأکید گذاری هوشمندانهٔ جرماغیان بر این تناقض، گفتمانی صریح و روشن را از رویکرد او در عالم هنر بیان می‌دارد گویی چیدمان جرماغیان همه تن زبان است و گویا، بدون استفاده ابزاری از کلمات و اصوات و این توانمندی زمانی ارزشی مضاعف می‌یابد که در می‌یابیم نوع گفتگو از جنس ایدئو لوژیک است و نظری و نه گفتمانی سهل الدرک.

چیدمان جرماغیان را می‌توان در نگاهی نشانه‌شناسانه هم مورد بازبینی قرار داد، چراکه مکعب مستطیلهای رنگی جرماغیان درمقام(۱) استعاره یاکوبسن شاید ما را به یاد نقاشی‌هایی نقاشان اکسپرسیو انتزاعی(۲ ) همچون مارک راتکو (۳) بیاندازد، اما در مقام مجاز مرسل(۴) تا حدودی ما را به یادچیدمانهای دنیل بورن (۵) می‌اندازد، البته به استثنای مداخلهٔ سازهٔ جرماغیان در کل چیدمان، که خود این بخش است که بستری برای بازبینی چیدمان او از لحاظ شمایل نگاشتی(۶) دارد؛ فرمی خارج از تعریف از لحاظ قرار دادهای نام‌گذارانه که به واسطهٔ یک چهارچوب فولادی به دار کشیده شده، نحوهٔ چینش خطوط عمودی، افقی و مورب این چهارچوب از یک طرف یاد آور صلیب‌های مسیحی هستند و از طرف دیگر یادآور سازه‌ای به اسم گیوتین که برا ی اعدام افراد در انقلاب فرانسه استفاده می‌شده و از سوی دیگر می‌تواند پایه‌ای باشد برای علمک طناب دار. حتی انتخاب نوع متریالی که برای چهارچوب انتخاب شده (فولاد) و طناب کنفی که بار تحمل بخشی از این سازه را به دوش می‌گیرد، حسی از تعلیق را نیز در مخاطب ایجاد می‌کند. ویدئویی که همزمان با این چیدمان بر روی دیوار انتهای سالن به نمایش در می‌آید نمایش دهندهٔ جملات کوتاهی است، جملاتی در قالب شاعرانگی.

بهترین کتاب عکس‌های همه زمان‌ها به روایت محمدرضا میرزایی

"بهترین کتاب عکس‌های همه زمان‌ها به روایت محمدرضا میرزایی" رویکرد پژوهشی‌ای که سازمان آب، با همکاری محمدرضا میرزایی نسبت به رسانه فوتوآرت دارد را به نمایش می‌گذارد.

کتاب عکس‌ها که به طور همزمان در تهران و نیویورک به نمایش در آمده‌اند، از نگاه تاریخی به ۲ گروه کتاب تقسیم می‌شود، گروه اول کتاب‌هایی که به شکل مستقل، آثار بسیار مهمی هستندو هویت آن‌ها در خارج از فرم یک کتاب، هویتی کامل است. برای نمونه کتاب‌هایی که از عکاسی ژاپن د ر این گزیده آمده مانند "خداحافظ عکاسی عزیز" اثر دایدو موریاما، "یک سفر سنتیمنتال" اثر بابیوشی آراکی و یا "ناگازاکی ۱۱: ۲" اثر شومی توماتسو و یا حتی کتاب "کراکروم" اثر لویجی گیرری ازعکاسی ایتالیا، مثال‌هایی تاریخی و مهم از این گروه هستند. این کتاب‌ها، جدا از کیفیت مثال زدنی عکس‌ها یشان به عنوان یک شیء و به عنوان یک کل، آثاری ناب و قابل بررسی‌اند. کتاب‌های گروه دوم، کتاب‌هایی هستند که عموماً از عکاسی آمریکا می‌آیند. از یاد نبریم که عکاسی در آمریکا بسیار زود‌تر از سایر نقاط جهان، تحت حمایت نهادهای فرهنگی قرار گرفت و بسیاری از کتاب‌هایی که ما را با عکاسی آمریکا آشنا کرده‌اند توسط موزه‌ها و موسسات فرهنگی منتشر شده بودند.

جدا از این دو گروه، تعداد قابل توجهی از کتاب‌های نمایشگاه در سال‌های اخیر به انتشار رسیده‌اند و گوناگونی و قابلیت‌های مختلف در کتاب عکس معاصر را به نمایش می‌گذارند تازه‌ترین کتاب نمایشگاه "ترانه نامه" الک ساوث است که همین چند ماه پیش توسط انتشارات مک منتشر شد.

در اینجا رویکرد پژوهشی‌ای که سازمان آب در جهت معرفی و نمایش کتاب عکس‌ها داشته، قابل تقدیر است چرا که به دلایل مالی و غیره دسترسی به این کتاب‌ها برای علاقه مندانشان کمی سخت خواهد بود.

فاطمه بهمن سیامرد

.......................................................................................................................................... ۱. صفحه ۱۶۹ / نویسنده لوری آدامز / ترجمه علی معصومی / روش‌شناسی هنر / نشر نظر ۲. صفحه ۳۶۵/ نویسنده ساندرو بکولا / مترجمان رویین پاکباز و گروه مترجمان / هنر مدرنیسم / انتشارات فرهنگ معاصر ۳. ROTHKO ۴. صفحه ۱۶۹/ نویسنده لوری آدامز / ترجمه علی معصومی / روش‌شناسی هنر / نشر نظر ۵. Daniel Buren ۶. صفحه ۵۱/ نویسنده لوری آدامز / ترجمه علی معصومی / روش‌شناسی هنر / نشر نظر