سرویس سینمایی هنرآنلاین: "کارول" (Carol) با بازی کیت بلانشت و رونی مارا روز یکشنبه در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

این درام رمانتیک از روی رمان "The Price of Salt" نوشته پاتریشیا های‌اسمیت نویسنده آمریکایی ساخته شده و تولید مشترک بریتانیا و آمریکا است. داستان در دهه 1950 در نیویورک روی می‌دهد و درباره دوستی یک زن بیست و چند ساله با زنی مسن‌تر از خودش است.

منتقدان از "کارول" استقبال کرده‌اند. انتظار می‌رود این فیلم نه تنها یک رقیب جدی جایزه نخل طلا، بلکه یکی از رقبای مطرح جوایز اسکار امسال هم باشد. هینز پیش از این در سال 1998 با فیلم "ولوت گلدماین" در بخش مسابقه اصلی کن حضور داشت. او کارگردان فیلم‌ "دور از بهشت" (2002) با بازی جولین مور و دنیس کوئید و "من اینجا نیستم" (2007) با بازی ریچارد گیر، بلانشت و کریستین بیل است. فیلم جدید او از 18 دسامبر (27 آذر) در آمریکا اکران می‌شود.


کیت بلانشت در صحنه‌ای از فیلم "کارول"

فیلم مجارستانی "پسر شائول" (Son of Saul) پس از "کارول" دومین فیلمی است که تا پایان دوشنبه بیش از همه در کن مورد استقبال قرار گرفت. درام هولوکاستی "پسر شائول" اولین فیلم بلند داستانی لاسلو نمش و تنها فیلم اول بخش مسابقه است. داستان سال 1944 در آشویتس روی می‌دهد و درباره یک زندانی است که مجبور است جنازه مردم خود را بسوزاند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین به "پسر شائول" پنج ستاره داد و از آن به عنوان "یک فیلم اولی حیرت‌انگیز" و "یک فیلم ترسناک از تمرکز و شجاعت فوق‌العاده" یاد کرد. نمس 38 ساله پیش از "پسر شائول" سه فیلم کوتاه تحسین‌شده ساخت که یکی از آنها به نام "Turelem" نامزد جایزه فیلم اروپا شد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش "پسر شائول" در آمریکای شمالی را از آن خود کرد. "پسر شائول" بخت دریافت جایزه دوربین طلایی این دوره جشنواره کن را هم دارد. این فیلم جمعه در بخش مسابقه نمایش داده شد.


صحنه‌ای از فیلم "پسر شائول"

"مادرم" (Mia madre) به کارگردانی نانی مورتی کارگردان ایتالیایی سینماگر محبوب کن، یکی دیگر از فیلم‌های تحسین‌شده بخش مسابقه است. بیشتر منتقدان از این فیلم استقبال کرده‌اند که شنبه در بخش مسابقه به نمایش درآمد. جان تورتورو، مارگریتا بویی و خود مورتی در "مادرم" بازی می‌کنند. فیلم جدید مورتی نگاهی به زندگی یک کارگردان زن ایتالیایی ساکن رم دارد که می‌کوشد زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود را تطبیق دهد.

"خرچنگ" (The Lobster) تازه‌ترین ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان جوان یونانی دیگر فیلم محبوب منتقدان در شش روز اول جشنواره بود، هرچند گروهی از آنها اعتقاد دارند فیلم در یک سوم پایانی کم می‌آورد.

"خرچنگ" اولین فیلم انگلیسی‌زبان لانتیموس 42 ساله است که با فیلم "سگ‌دندان" در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. داستان فیلم جدید او در آینده نزدیک در جایی روی می‌دهد که آدم‌های مجرد باید در 45 روز جفت پیدا کنند، وگرنه به حیوان تبدیل و در طبیعت رها می‌شوند. کالین فارل، ریچل وایس بن ویشاو و لیا سیدو در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک یونان، بریتانیا، ایرلند، هلند و فرانسه است. این فیلم جمعه در بخش مسابقه نشان داده شد.

"پرسروصداتر از بمب‌ها" (Louder Than Bombs) به کارگردانی یواخیم تریر نیز خود را به عنوان یک رقیب جدی مطرح کرد. ایزابل اوپر، جسی آیزنبرگ، گابریل برن، دیوید استراترن و امی رایان در اولین فیلم انگلیسی‌زبان کارگردان نروژی بازی کرده‌اند که دوشنبه در بخش مسابقه روی پرده رفت.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سه سال بعد از مرگ پیش از موعد ایزابل رید (با بازی اوپر)، عکاس جنگ قرار است نمایشگاهی از آثار او برگزار شود. جونا (آیزنبرگ) پسر بزرگ ایزابل به خانه خود در نیویورک بازمی‌گردد، جایی که ناچار است وقت بیشتری را با پدرش جین (برن) و برادش کانراد (دوین دروید) بگذراند. هر یک می‌کوشند با احساسات خود درباره زنی که خاطراتی متفاوت ازش دارند کنار بیایند.

منتقدان، "پرسروصداتر از بمب‌ها" را با فیلم "مردم عادی" به کارگردانی رابرت ردفورد مقایسه کرده‌اند و در عین حال به خاطر نگاه روشنفکرانه‌اش تحسین کرده‌اند. این فیلم تولید مشترک نروژ، فرانسه و دانمارک است.

تریر در نشست مطبوعاتی فیلم خود گفت با دیدن فیلم‌های آمریکایی که در به تصویر کشیدن زندگی واقعی فوق‌العاده بودند، بزرگ شد. او گفت: وقتی بزرگ می‌شدم، اطرافم خیلی‌ها را می‌دیدم که پدر و مادرشان از هم جدا شده‌اند و بعد ناگهان فیلم‌های "کریمر علیه کریمر" و "مردم عادی" از راه رسیدند. سال‌ها بعد وقتی نوجوان بودم، ناگهان فیلم "The Breakfast Club" را دی دیدیم که به زندگی ما نزدیک بود.

"پرسروصداتر از بمب‌ها" ساختاری پیچیده، اما پیامی ساده دارد. خانواده‌ها پیچیده هستند. تریر که "اسلو، 31 اوت" به کارگردانی او در 2011 در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد، خط داستانی فیلم جدید خود را با تصویرپردازی‌هایی چون بازی‌های ویدیویی که پسر جوان‌تر بازی می‌کند و عکس‌های شخصیت اوپر در مناطق جنگی و اردوگاه‌های پناهندگان همراه می‌کند.


گابریل برن، ازابل اوپر و یواخیم تریر در جشنواره کن

فیلم فرانسوی "حد یک مرد" (The Measure of a Man) به کارگردانی استفان بریز هم با استقبال روبرو شده است. این فیلم که دوشنبه در بخش مسابقه نمایش داده شد، درباره مردی 51 ساله است که به عنوان نگهبان یک سوپرمارکت مشغول کار می‌شود، اما به زودی در یک تنگنای اخلاقی قرار می‌گیرد. بریز برای اولین بار است در بخش مسابقه کن حضور دارد. او در 1999 با اولین فیلمش "شهرهای آبی" در بخش دو هفته کارگردانان شرکت کرد.

فیلم ژاپنی "خواهر کوچک ما" (Our Little Sister) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا نیز با نقدهای مثبت روبرو شده است. این درام خانوادگی درباره سه خواهر است که بعد از مرگ پدرشان متوجه می‌شوند یک خواهر ناتنی نوجوان دارند. کوره-ادا سال 2013 با فیلم قبلی‌اش "پسر کو ندارد نشان از پدر" جایزه داوران کن را دریافت کرد.

در همین حال، گروهی از منتقدان فیلم ایتالیایی "قصه قصه‌ها" (The Tale of Tales) به کارگردانی ماتیو گارونه را به خاطر سبک بصری و طرح داستانی نامتعارف آن تحسین کرده‌اند. "قصه قصه‌ها" با الهام از مجموعه قصه‌های "پنتامرون" نوشته جامباتیستا باسیله، نویسنده قرن هفدهمی درباره هیولاهای دریایی، کک‌ها و خفاش‌های غول‌پیکر، هزارتوها و قصرهای شگفت‌آور و... ساخته شده است و درباره سه پادشاه است که اداره سه قلمرو را به عهده دارند. جان سی. رایلی، توبی جونز، ونسال کاسل و سلما هایک در این فیلم بازی می‌کنند.

از سوی دیگر، تعدادی از فیلم‌ها نیز با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شده‌اند. از فیلم فرانسوی "پادشاه من" (Mon Roi) به کارگردانی مای‌ون استقبال گرمی به عمل آمد، اما تعدادی از منتقدان این فیلم را به خاطر شباهت مضمونی به فیلم‌های قبلی مای‌ون 39 ساله مورد انتقاد قرار دادند. ونسان کاسل، لویی گارل و امانوئل برکوت در این فیلم بازی می‌کنند که یکشنبه در بخش مسابقه کن نمایش داده شد. داستان درباره عشق شدید یک زوج به همدیگر است. مای‌ون سال 2011 با فیلم "پلیس" جایزه داوران کن را برد. او یکی از دو کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه این دوره جشنواره کن است.

فیلم آمریکایی "دریای درختان" (The Sea of Trees) تازه‌ترین ساخته گاس ون سنت با بازی متیو مکاناهی در نظرسنجی از منتقدان حاضر در کن کمترین امتیاز را دارد.

ژاک اودیار، پائولو سورنتینو، هو سیائو-سین و جیا ژانکه از جمله فیلمسازانی هستند که تازه‌ترین ساخته‌های آنها در روزهای آتی در بخش مسابقه کن روی پرده می‌رود.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن چهارشنبه 13 مه (23 اردیبهشت) با اولین نمایش جهانی فیلم فرانسوی "سر بالا" (Standing Tall) به کارگردانی امانوئل برکوت آغاز شد و تا 24 مه (3 خرداد) ادامه دارد.

علی افتخاری