سرویس تجسمی هنرآنلاین : آریا اقبال مدیر گالری آریا درباره نمایشگاه مرور آثار بهمن محصص هنرمند نامدار معاصر ایران با عنوان "۶۰ قطعه از یک جسم گمشده" که از جمعه یکم خرداد ماه در گالری‌های آریا و آب انبار برگزار می‌‎شود به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای این نمایشگاه ما از همه دوره‎های کاری بهمن محصص آثاری را انتخاب کرده‎ایم تا مجموعه‎ای که در دو گالری آریا و آب انبار به نمایش گذاشته خواهد شد کامل باشد. از این دوره‎‌ها در هر دو گالری آثاری به نمایش گذاشته خواهد شد اما با این وجود علاقه‎مندان به آثار محصص نباید به دیدن یکی از نمایشگاه‎‌ها بسنده کنند زیرا هر دو نمایشگاه به نوبه خود متفاوت و جالب توجه هستند.

وی درباره این آثار همچنین افزود: در این نمایشگاه هم از آثار انتزاعی محصص که کمتر کسی آن‌ها را دیده و هم از غول‎‌ها، چاپ‌ها، مجسمه‌ها و آثاری که بر اساس اشعار نیما کار شده نمونه‎هایی انتخاب شده است. این آثار در سال‎های مختلفی خلق شده‎اند و قدیمی‎‌ترین اثر این نمایشگاه به سال ۱۳۳۱ تعلق دارد.

اقبال با بیان اینکه کتابی نیز برای این نمایشگاه در حال انتشار است اظهار کرد: از آنجا که این آثار تک تک انتخاب شده و در واقع ما آن‌ها را از دیوار خانه‎های مردم برداشته‌ایم فکر کردیم که این موقعیت در کتاب نیز می‌‏تواند انعکاس داشته باشد تا مخاطب بداند که این آثار یک مجموعه واحد نیست.

همچنین سلمان متین‌فر مدیر گالری آب‎انبار نیز درباره این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اساس این نمایشگاه بر مبنای آن بخش از آثار بهمن محصص است که در دسترس ما قرار داشت و ما می‌‏توانستیم آن‌ها را قرض بگیریم. به همین دلیل نمی‌‎توان گفت که تک تک کارهای این نمایشگاه با هم مرتبط هستند. در واقع آقای منتظمی به عنوان کیوریتور این نمایشگاه مانند یک باستان‌شناس در آثار محصص نقب زدند و آنچه را یافتند برای نمایش انتخاب کردند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه در ادامه پروژه بازخوانی آثار هنرمندان معاصر ایران است که با همکاری دو گالری آریا و آب‎انبار آغاز شده است. نخستین نمایشگاه این پروژه به سیراک ملکنیان تعلق داشت و دومین نمایشگاه که به زودی افتتاح خواهد شد متعلق به بهمن محصص است.

متین‎فر با اشاره به اینکه بهمن محصص در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه علاقه‏‌مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفته، گفت: این نمایشگاه به این دلیل دارای اهمیت است که ممکن نیست بار دیگر چنین آثاری را در کنار هم ببینید، از سوی دیگر این یک نمایشگاه صرفا فرهنگی است و موضوع فروش به هیچ عنوان در آن مطرح نشده و نمایشگاهی با آثاری در این سطح و با مقاصد فرهنگی کمتر برگزار می‌شود.

مراد منتظمی کیوریتور این نمایشگاه نیز در استیتمنت این مجموعه نوشته است: "این نمایشگاه و آنچه به همراه آن منتشر می‌شود، باستان‌شناسی ردپاهای بهمن محصص است، که در برهه‌ای مشخص (بهار ۱۳۹۴) و مکانی معین (شهر تهران) صورت گرفته است، و می‌تواند مرحله‌ای از پژوهشی ناتمام باشد در آثار پراکنده و به تعبیری "کشف نشده" این هنرمند. به لطف تلاش‌های نگارخانه آریا و آب‌/انبار طی چندین ماه برای گردآوری این آثار ارزشمند، و به لطف مجموعه‌داران خصوصی در تهران که این پروژه را حمایت کردند، چنین رویداد کم‌سابقه‌ای به واقعیت پیوست. همکاری میان نگارخانه آریا و آب‌/انبار فرا‌تر از برگزاری یک نمایشگاه بوده و گامی شایسته است در جهت توسعه‌ چشم‌انداز فرهنگی و غیرانتفاعی بر هنر مدرن و معاصر ایران. "۶۰ قطعه از یک جسم گمشده" به عنوان ماحصل یک پژوهش نشان می‌دهد که چطور میراث بهمن محصص هم‌زمان تاثیرپذیری‌اش از تاریخ و توجهش به زمان حال را آشکار می‌سازد. اشتیاق بهمن محصص به دوران باستان معروف است و می‌شود آن را در علاقه‌اش به قطعات تکه‌شده، تباهی، ویرانی، و نیز شهوت، کمال مطلوب و رنسانس یافت. همچون ۶۰ پاراگراف از یک داستان کوتاه، ۶۰ اسلاید از یک فیلم تازه‌زیرنویس‌شده، و ۶۰ قطعه از وسایل یک مسافر سرگردان، بهمن محصص در ‌‌نهایت خود را در دوستی‌های پایدار، معادلات شاعرانه، و اشتیاق‌اش به وجود می‌نمایاند."

نمایشگاه "۶۰ قطعه از یک جسم گمشده" از ۱ تا ۲۲ خرداد در گالری‌های آب‌انبار و آریا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/