به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ این مجموعه که "۶۰ قطعه از یک جسم گمشده" نام دارد، طی یک پروژه مشترک در گالری‌های آب‌انبار و آریا ارائه می‌شود و مجموعه ۶۰ اثر مجسمه، کولاژ و پرینت، همچنین اثری از مجموعه نمدهای این هنرمند را که با الهام از دست ساخته‌های سنتی ایران خلق کرده، در بر می‌گیرد.

این اولین نمایش جامع آثار بهمن محصص شمرده می‌شود و آثار این هنرمند پیش از این تنها در نمایشگاه‌های گروهی داخل کشور به نمایش درآمده است. در آبان ماه سال ۱۳۸۵ هم نمایشی از آثار محصص در مرکز تاریخی فرهنگی نیاوران که تعدادی از آثار او را نگهداری می‌کند برپا شده بود.

مراد منتظمی، پژوهشگر و کار‌شناس هنر در بنیاد تیت لندن که تا چندی پیش استاد تاریخ هنر، فرهنگ بصری و مطالعات فرهنگی در موسسه پیشرفته هنر تولوز، در فرانسه بود و سال گذشته میلادی نمایشگاه بزرگ شش دهه هنر ایران را با عنوان "تاریخ ناویراسته" در همکاری با کاترین داوید در موزه هنرهای مدرن پاریس تدارک دیده بود، گزینش آثار این مجموعه را بر عهده داشته است. همچنین، منتظمی که بهمن محصص را یکی از بنیان‌گذاران مدرنیته در هنر ایران می‌داند، نمایشگاه نامه‌ای بر این مجموعه تحریر کرده است.

این مجموعه از ۱تا ۲۲ خرداد در گالری‌های آب‌انبار و آریا به نمایش در خواهد آمد.

بهمن محصص،‌زاده ۹ اسفند ۱۳۱۰ در رشت، ۶ مرداد ۱۳۸۹ در رم در گذشت. او در سال ۱۳۳۳ به اروپا سفر کرد و در آکادمی هنر رم مدتی نزد فروچیو فراتزی به آموختن هنر مشغول شد. حاصل این دوره از زندگی محصص، چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج ایتالیا و شرکت در نمایشگاه‌هایی از جمله در ونیز، سائوپائولو و پاریس بود.

بهمن محصص در کنار نقاشی و مجسمه‌سازی مترجم نیز بوده است. کالوینو، مالاپارته و پیراندللو نویسندگانی هستند که محصص در شناسایی آن‌ها به خوانندگان فارسی زبان نقش بسزایی داشته است.

آیدین آغداشلو نقاش سر‌شناس و پژوهشگر درباره محصص می‌گوید: "به گمانِ من او یکی از پنج هنرمند بزرگ هنر معاصر ماست." جواد مجابی نویسنده و منتقد هنری با سابقه هم محصص را یکی از ۱۰ هنرمند تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران می‌داند.

انتهای پیام/