سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود رضا بهمن پور مدیر انتشارات نظر در گفت‌و گوی کوتاهی با هنرآنلاین درباره نحوه حضور این نشر در نمایشگاه امسال صحبت کرد. بهمن پور که انتشارات تحت مدیریتش بیشتر تمرکز خود را روی انتشار کتاب‌های حوزه تجسمی قرار داده از کتاب‌های افراد صاحب‌نام این حوزه در سطح ایران و جهان سخن گفت. او همچنین درباره مهم‌‍ترین عناوینی که از سوی این انتشارات تجدید چاپ می‌شوند حرف زد و در پایان نظر خود را درباره کارکردهای بالقوه و بالفعل نمایشگاه کتاب از منظر اقتصادی بیان کرد. در ادامه شرح این گفت‌و‌گو را بخوانید: آقای بهمن‌پور در نمایشگاه کتاب امسال با چه کتاب‌هایی حضور خواهید داشت؟

حدود 20 عنوان تازه.

کمی درباره مهم‌ترین کتاب‌‌هایی که امثال برای اولین بار از سوی شما در نمایشگاه عرضه شده‌اند، صحبت کنید؟

یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که امسال از سوی انتشارات ما در نمایشگاه عرضه شد، کتابی است با عنوان "‌‌هنر معاصر ایران" نوشته آقای دکتر کشمیر شکن. این کتاب به بررسی هنر معاصر ایران از اواخر دوره قاجار و ابتدای پهلوی تا زمان حاضر می‌پردازد.کتاب دیگر انتشارات نظر در نمایشگاه امسال "‌‌مجموعه آثار نصر الله کسرائیان" عکاس و هنرمند کشورمان است.

این کتاب شامل حدود چهل سال هنر عکاسی آقای کسرائیان است و مجموعه‌ای حاوی عکس‌های دیده شده و عکس‌های کمتر دیده و یا اصلا دیده نشده این عکاس پیشکسوت است. دو کتاب تصویر‌‌سازی از آقای فرشید مثقالی نیز داریم. این کتاب‌‌ها در مورد همه روش‌های تصویر‌‌سازی برای کتاب‌‌ها، مطبوعات، مجلات و سایر حوزه‌‌های کارهای گرافیکی است. این کتاب شاید نخستین کار در زمینه تصویر‌‌سازی در ایران باشد که قرار است منتشر شود.

کتاب دیگری با عنوان "‌‌مقدمه‌‌ای بر تاریخ گرافیک ایران" به قلم آقای پرویز تناولی در نمایشگاه منتشر خواهد شد. این کتاب به بررسی ورود گرافیک در ایران می‌پردازد. این کتاب به مرور روند رشد گرافیک از زمان انتشار کتاب‌‌ها با چاپ سنگی، شکل گیری این هنر در ایران و تکوین ماجرای گرافیک در دوره معاصر می‌‌پردازد.

یک کتاب از "‌‌اتین دلسر" با نام "سیرک شبانه" منتشر شده است. او یکی از بزرگ‌‌ترین تصویرگران دنیاست و موفق به دریافت جایزه هانس کریستیان اندرسون سال 2015 در زمینه تصویرگری شده‌‌است. این کتاب طی قراردادی که با انتشارات آمریکایی‌اش امضا شده در ایران چاپ می‌شود.

دو کتاب از مجموعه کتاب‌‌های آقای کیارستمی با عنوان "‌‌شب در اشعار شاعران کهن" و "‌‌شب در اشعار شاعران معاصر" منتشر شد. کتابی دیگری با عنوان "‌‌نمکدان" باز هم به نوشته آقای پرویز تناولی است که به بررسی انواع نمکدان‌های عشایری پرداخته است.

از سوی دیگر کتاب تفاهم نامه کار گرافیک که آموزش برقراری ارتباط بین طراحان کار گرافیکی با سفارش دهندگان کار است از دیگر آثاری است که در نمایشگاه از سوی انتشارات نظر عرضه خواهد شد. این کتاب جزء معدود کارهایی است که به صورت حرفه‌ای به توضیح علمی این موضوع پرداخته است.

ما کتاب‌‌هایی را هم از قبل آماده کرده‌ایم که در نمایشگاه عرضه شده‌اند. کتاب هنر انقلاب 57 از این دست کتاب‌هاست. کتاب "‌‌آقا صمد و ماهی سیاه کوچولو" اثر خانم لیلی گلستان هم در نمایشگاه ارائه شده است.

لطفا درباره مهم‌ترین کتاب‌‌‌های تجدید چاپی که در نمایشگاه حضور دارد نیز صحبت کنید؟

کتاب"‌‌ 100سال اعلان و پوستر در ایران" اثر آقای مسعود مهرابی از جمله این کتاب‌هاست. این کتاب خوشبختانه در سال گذشته به چاپ دوم رسید و امسال مجددا در نمایشگاه عرضه خواهد شد. "‌‌عشق به هنر" نام کتابی است نوشته ارنست بایلر که موضوع آن، تاریخچه شکل‌گیری بنیاد ارنست بایلر در سوئیس و توجه او به بحث هنر و تبدیل آن هنر به یک بنیاد خیریه است.

از چه نقطه نظری این کتاب را از جمله مهم‌ترین کارهای تجدید چاپی نشر نظر می‌دانید؟

این کتاب می تواند مورد توجه مجموعه دارانی باشد که با اهدای کلکسیون‌هایشان می توانند آن را به اموال عمومی تبدیل کنند.

با توجه به تخصصی بودن انتشارات نظر در زمینه هنرهای تجسمی، نمایشگاه تا چه اندازه در موفق‌تر بودن نشر شما موثر است؟

در مجموع به لحاظ اقتصادی تاثیر چندان شگرفی در کار ما ندارد. شاید مهم‌ترین خوبی نمایشگاه آشنایی دوستانی که از شهرهای مختلف به نمایشگاه می‌آیند با تازه‌های انتشارات نظر باشد.

شما در توضیحات‌تان به نمونه‌های جدیدی در حوزه تجسمی جهان اشاره کردید که اقدام به چاپ آثارشان کرده‌اید.حتما با نمایشگاه‌های مطرح در سطح دنیا به خصوص نمایشگاه فرانکفورت آشنایی دارید. از نظر خودتان به عنوان ناشر باید چه کنید تا نمایشگاه تاثیر مثبت اقتصادی هم روی کارتان داشته باشد؟

نمایشگاه کتاب جایگاه مشخص خودش را دارد. نمی‌توان از نمایشگاه انتظار معجزه داشت. نمایشگاه تابعی از وضعیت اقتصادی جامعه است. اگر شرایط اقتصادی جامعه مثبت باشد، رجوع به نمایشگاه و تهیه کتاب به راحتی اتفاق خواهد افتاد. و اکنون شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست.

انتهای پیام/