سرویس موسیقی هنرآنلاین : پیشنهادهای این آخر هفته هنرآنلاین با وجود تعداد کم برنامه‌ها اما انتخاب از میانشان سخت خواهد بود. در هر صورت این شما هستید که باید در وهله اول سلیقه شخصی را در نظر داشته باشید:

اجرای ارکستر سمفونیک تهران با چاشنی تقدیر (9 و 10 اردیبشهت ماه، تالار وحدت)

ارکستر سمفونیک ملی ایران امروز و فردا در طی دو شب و هرشب یک سئانس در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. ارسلان کامکار از نوازنده‌های با سابقه ویولن، که مایستر ارکستر سمفونیک تهران هم فردا پنجشنبه دهم اردیبهشت بعد از اجرای شماره ۹ بتهوون به رهبری علی رهبری در مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان، با ارکستر سمفونیک تهران خداحافظی می‌کند. داریوش طلایی و اجرای شیوه کلاسیک موسیقی ایرانی

اما اگر علاقمند به موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانی باشید می توانید به شمال شهر تهران و فرهنگسرای نیاوران روید تا شاهد اجرای داریوش طلایی نوازنده تار و سه‌تار در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ماه باشید.

داریوش طلایی قرار است در این برنامه که از دو قسمت تشکیل شده، شیوه کلاسیک اجرای موسیقی ایرانی را که دستخوش گذر زمان و متاثر از مدرنیته شده و تغییر یافته است را برای مخاطبان خود بازنمایی کند.

او در قسمت اول می‌کوشد تا با نگرشی متفاوت به نوازندگی سازهای تار و سه تار، سونوریته، تکنیک و زمانبندی‌ای را که این اساتید قبل از تاسیس رادیو-در اجرا‌هایشان داشتند برای مخاطبان زنده کند، چرا که معتقد است با تأسیس رادیو، تغییرات عمده‌ای در شرایط ارائه موسیقی ایرانی بوجود آمده که آن را تا حد زیادی از شکل کلاسیک خود دور کرده است.

طلایی در قسمت دوم این اجرا قصد دارد به شیوه معمول کنسرت‌های خود - که سال گذشته نیز با عنوان "سایه روشن" برگزار شد قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کند. این کنسرت ها در ساعت 21 روزهای 10 و 11 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

فیتیله ای ها و کنسرت موسیقی برای کودکان

اما کودکان نیز از روزهای موسیقیایی تهران بی نصیب نیستند و طی روزهای 10 و 11 اردیهشت ماه در تالار وزارت کشور می توانند شاهد کنسرت شادیانه های کودکی باشند.

در این کنسرت گروه فیتیله ، مسعود روشن پژوه و عروسک های سرزمین دونه ها به اجرای برنامه خواهند پرداخت و به گفته حمید فروتناز اعضای گروه فیتیله ای ها، این اولین کنسرت کودک و خانواده است که به صورت حرفه ای در ایران اجرا می شود .

در این کنسرت عموهای فیتیله‌ای‌ محمد مسلمی ، حمید گلی و علی فروتن به عنوان خوانندگان ، مسعود روشن پژوه به عنوان مجری و خواننده ، شهرام نیک یار به عنوان خواننده ، آهنگساز و همچنین دونه ها ( عروسک های برنامه خاله شادونه ) به عنوان خوانندگان این کنسرت روی صحنه می روند . این کنسرت ها ساعت 21 روزهای 10 و 11 اردیبهشت برگزار می شود.

گروه شمسا با اجرای قطعاتی از استاد بطحایی (10 اردیبشهت، تالار فارابی)

کنسرت گروه "شمسا" با اجرای قطعاتی از استاد جواد بطحایی نوازنده سرشناس سنتور پنجشنبه 10 اردیبهشت ماه در تالار فارابی به سرپرستی نیما بطحایی برگزار خواهد شد.

نیما بطحایی فرزند استاد جواد بطحایی با اعلام این خبر گفت: این کنسرت در دو بخش به روی صحنه خواهد رفت. در بخش اول دو نوازی سنتور و طبلا توسط اساتید جواد بطحایی و درشن آناند انجام خواهد شد و در بخش دوم گروه موسیقی "شمسا" به سرپرستی خودم و آواز محمود صالحی به روی صحنه خواهند رفت.

محسن دیلم صالحی نوازنده عود، میلاد دیلم صالحی نوازنده تار، بهنوش کاظمی زاده نوازنده کمانچه، زهرا فرهنگی نوازنده سنتور باس، میترا زلفی نوازنده قیچک باس، بهنود زیبایی نوازنده دف و نیلوفر محسنی نوازنده تنبک می باشند.