سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ویدا اسلامیه چند روز پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به هنرآنلاین گفت: کتابی که نتوانستیم سال گذشته به نمایشگاه کتاب برسانیم، امسال برای اولین بار در نمایشگاه به مخاطبان آثار جی.کی. رولینگ عرضه می‌شود.

او گفت: این کتابف رمان جنایی-پلیسی است که جی.کی رولینگ برای مخاطبان بزرگسال خود نوشته است، با عنوان "آوی فاخته".

ویدا اسلامیه در پاسخ به این سوال که آیا ماجراهای "هری پاتر" ادامه داشته یا خیر، گفت: کتابی که بتوان به کتاب‌هایی که پیشتر اضافه شده، افزود، نه. رولینگ این کتاب را به نوع دیگری ادامه داده است که بنا به مشورتی که با ناشر انجام دادم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان آن را منتشر کرد.

اسلامیه توضیح داد:جی. کی. رولینگ در سایت مخصوصش ماجراهای "هری پاتر" را به شکل متفاوت ادامه داده است که بیشتر می‌توان عنوان حاشیه نگاری را برگزید. با این توضیح که او جزییاتی از کاراکترها، کارهایی که در فلان زمان یا مکان مشخص انجام دادند و رویدادهایی خاص، نوشته است که در همین سایت منتشر شده است و قابلیت آن را ندارد در کتاب مستقل و جداگانه‌ای به چاپ برسد. به عبارت دیگر این حاشیه نگاری تنها در سایت معنای خودش را پیدا می‌کند.

اسلامیه با اشاره به اینکه هر سال به نمایشگاه کتاب می‌رود، گفت: به روال سنوات گذشته امسال هم به نمایشگاه کتاب می‌آیم و به نظرم فرصت مناسبی است تا از تازه‌های کتاب با خبر شوم.

او با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه بر روند بازار کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب 100 درصد بر روند بازار کتاب و اوضاع و احوال ناشران و نویسندگان تاثیر دارد. این را هم از نظر مادی می‌گویم و هم از نظر تشویقی-تبلیغاتی؛ به این معنا که مخاطب در این بازه زمانی بیشتر از همیشه ترغیب به تهیه کتاب می‌شود.

اسلامیه ادامه داد: از طرفی خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به سود خوانندگان هم خواهد بود چرا که با هزینه کمتری می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تهیه کنند. از این رو برگزاری این نمایشگاه کار فرهنگی مناسبی هم در جهت ترغیب مخاطب به سوی مطالعه است.

او در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان مترجم به بخش کتاب‌های اوریجنال و زبان اصلی هم مراجعه می‌کند یا خیر، گفت: حقیقت این است که الان سال‌هاست نه، چرا که به واسطه اینترنت راحت‌تر از همیشه به کتاب‌هایی که می‌خواهم دسترسی پیدا می‌کنم.

انتهای پیام/