سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شماره نیمه اول اردیبهشت‌ماه دوهفته‌نامه "روشن"، با تصویری از مجسمه فردوسی میدان فردوسی روی جلد، طی گزارشی ادبی ـ تاریخی، پرسشی را مطرح کرده مبنی بر این‌که چرا ایرانیان عرب نشدند.

"روشن" در دیگر صفحاتش، به مذاکرات لوزان، آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو، انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا، اینترنت تلفن همراه، خشونت خانگی علیه زنان، داستان واقعی تبدیل آمریکا به ابرقدرتی اقتصادی و ... پرداخته است.

روشن همچنین در فصل اتاق روشن (یادداشت‌هایی از کلمه و صدا تا تصویر و زندگی)، به سینما، ادبیات، سریال، موسیقی، سفر و خوراک پرداخته است؛ در صفحه سینما، روزبه کریمی با نگاهی انتقادی سویه‌های مرتجعانه فیلم رخ دیوانه را بررسی کرده، مجتبا هوشیار محبوب از جشن بی‌معنایی میلان کوندرا و همچنین از تجربه شخصی‌اش در تهیه و تناول کباب شامی نوشته، آرش رضایی به همراه حمید یونسی سریال خانه پوشالی را تماشا و پیشنهاد کرده، او همچنین پس از بررسی تازه‌ترین آلبوم گروه موسیقی آناتما که در ایران طرفداران بسیاری دارد به این نتیجه رسیده که آن‌ها همچنان می‌توانند در ایران پرطرفدار باشند. در صفحه‌های سفر هم، صابر محمدی در سفرنامه شیراز از هر آن‌چه که در شیراز کم‌تر دیده و شنیده‌ایم نوشته است. او همچنین در صفحه‌های رو راوی این دوهفته‌نامه، سراغ مکان رویدادهای داستان و فیلم داش‌آکل رفته است. "رود راوی" یکی از بخش‌های ثابت و جذاب این نشریه است که طی ایده‌ای تازه، هر بار به سراغ مکان رویدادهای قصه یا فیلم یا شعری می‌رود و با عکاسی از آن‌ها، اهمیت لوکیشن‌ها بررسی می‌کند.

علاوه بر این‌ها در صفحه طرح، که هر بار به ایده‌های تازه و بکر می‌پردازد، یادداشتی می‌خوانیم درباره ابتکارات پیمان خاکسار که توانسته در سال‌های اخیر کلی داستان‌نویس را به فارسی‌زبانان معرفی کند.

"روشن"، دوهفته‌نامه‌ای است که اول و نیمه هر ماه در 68 صفحه با سردبیری روزبه کریمی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/