به گزارش هنرآنلاین و به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، بهنام نوایی، معاون هنری و امور بین‌الملل این دوره از جشنواره با اشاره به تقسیم‌بندی بخش بین‌الملل به چهار دسته گفت: بخش نخست، برگزاری ورک‌شاپ توسط مدرسان و اساتید بین‌المللی است. تعدادی از این اساتید انتخاب شده‌اند و مراحل تکمیلی رایزنی در حال انجام است.

او ادامه داد: انتخاب این اساتید بر اساس آسیب‌شناسی که توسط تیم برگزارکننده این دوره از جشنواره صورت گرفته است. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر آثار بسیاری در حوزه تئاتر مستند اجرا شده است. برای استمرار این نوع تئاتر، تمرکز و پژوهش بر چنین موضوعی، کمپانی "ریمینی پروتوکل"، کمپانی مشهور آلمان و سوئیس انتخاب شده است. فعالیت اصلی این کمپانی در مورد تئاتر مستند است و در این راستا ما از آقای "الجوشا بگریته" دراماتورژاین کمپانی دعوت بعمل آورده‌ایم تا در رابطه با تئاتر مستند و تئاتر در فضاهای عمومی کارگاه‌های آموزشی را برگزار کند.

نوایی افزود: این مسئله می‌تواند برای علاقمندان به تئاتر مستند فرصت مطالعاتی مناسبی را ایجاد کند و بی‌شک ایده‌های این کمپانی می‌تواند گامی رو به جلو باشد. بخصوص در جاهایی که تعریف از این نوع تئاتر با تعاریف آن در کشور ما متفاوت است. این نیازسنجی‌ها به صورت کامل شکل گرفته و بر اساس آن از اساتیدی از کشورهای اتریش، اسپانیا و ایتالیا نیز دعوت به عمل آمده است.

معاون هنری هجدهمین جشنواره بین‌المنللی تئاتر دانشگاهی با اشاره به زمان برگزاری این کارگاه‌های آموزشی عنوان کرد: زمان برگزاری کارگاه‌ها طولانی است، یعنی هیچ کارگاهی کمتر از سه جلسه نخواهد بود. مباحث مطرح شده در آنها نیز بسیار جزئی و تخصصی است و شامل مباحث کلی نمی‌شود. اساتید همگی از هنرمندان معاصر و درجه یک هستند و مطالب و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که تسلط کافی بر آنها دارند.

او انتخاب آثار برای حضور در جشنواره را یکی از پیچیده‌ترین مراحل مورد نظر دانست و توضیح داد: تئاتر دانشگاهی در اروپا با بحران روبه‌رو است. چراکه نمی‌توان کارهایی با کیفیت مورد نظر و بالا را یافت. این نظر اکثر منتقدان اروپایی نیز هست. این بحران عوامل مختلفی دارد. در ایران تئاتر دانشگاهی خیلی سریع به تاتر حرفه‌ای می‌پیوندد، اما این اتفاق در مورد تئاترهای دانشجویی اروپا رخ نمی‌دهد. به این دلیل ما با بحران انتخاب روبه رو بودیم. برای حل این مسئله با تمرکز و نیرویی بیشتر به جست و جو پرداختیم.

نوایی بیان کرد: تا امروز کشورهایی چون اسپانیا، چک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، مصر و هلند درخواست اجرا داشته‌اند که از میان آنها با اجرای دو نمایش موافقت شده است. انتخاب سایر آثار نیز بر مبنای سیاست‌های اقتصادی جشنواره و همچنین سیاست هایزیبایی شناسی و پژوهشی خواهد بود. ما به دنبال آثاری بودیم که در حوزه اجرا، بتواند پیشنهادات تازه‌ای برای ما داشته باشد. تا دو هفته آینده نتایج قطعی اعلام خواهد شد.

مسئول امور بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در مورد نمایش‌های مشترک توضیحاتی ارائه داد و گفت: در این دوره دو کار مشترک خواهیم داشت. اثر مشترک میان ایران و هلند که کاری مشترک میان دانشجویان ایرانی و هلندی مدرسه استدیو آمستردام است و دیگری نمایش مشترک میان ایران و آلمان است. یعنی دانشجویان مدرسه ارنست بوش و دانشجویان ایرانی. در این کار اساتید آلمانی نیز دو هفته قبل از برگزاری جشنواره به ایران خواهند آمد و مراحل نهایی کار را انجام می‌دهند. اکنون تمرینات این نمایش در ایران و برلین در حال انجام است.

نوایی در پایان اظهار کرد: در تقسیم‌بندی چهارم بخش بین‌الملل، میهمانانی از کمپانی‌های خارجی خواهیم داشت. این اقدام در جهت آشنایی گروه‌ها و شکل‌گیری تعامل میان آنها صورت گرفته است. همچنین می‌تواند زمینه‌ساز اجراهای گروه‌های ایرانی در فستیوال بین‌المللی باشد. کلیه این میهمانان سمت‌هایی مهم در فستیوال‌های خارجی دارند. دانشجویان و هنرمندان می‌توانند ارتباط‌‌های لازم را ایجاد کنند. این احتمال وجود دارد که در مراسم اختتامیه جشنواره کارهای انتخاب شده توسط این مدعوین اعلام شود.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از بیست و ششم اردیبهشت تا نهم خردادماه به دبیری امیرم هدیمرسلی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/