سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: نمایش "شب بخیر مادر" اثر معروف نویسنده آمریکایی مارشا نورمن به کارگردانی سعید زکی‌زاده از بیست فروردین ماه اجرای خود را در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌کند.

سعید زکی‌زاده کارگردان نمایش" شب بخیر مادر "در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: براساس خط اصلی گروه نمایشی ما (گروه نمایش ماسک) در رابطه با شکل‌گیری نمایش‌ها که عمدتا مبتنی بر تحقیق و پژوهش است، مراحل اولیه این نمایش نیز که ماحصل تحقیق وپژوهش در خصوص فضای این نمایش خاص بود، تقریبا از اواخر سال ۹۱ شروع شد.

کارگردان نمایش "شب بخیر مادر" در توضیح این مطلب افزود: پایه اساسی که گروه نمایشی ما در پیش گرفته بر مبنای روند متفاوت جهت برقراری ارتباط با تماشاگر است به این معنی که ما شیوه‌های اجرایی مختلفی را تجربه می‌کنیم تا در‌‌نهایت به یک ارتباط جدیدی با تماشاگر دست یابیم.

او ضمن تاکید برضرورت دست یافتن به یک ارتباط جدید با تماشاگر، خاطرنشان کرد: در نمایش "شب بخیر مادر" نیز پیرو آن خط اصلی که گروه تئا‌تر ماسک پیش گرفته، قرار است به ارتباط متفاوتی با تماشاگر برسیم تا بر اساس آن بتوان ارتباط کلیشه‌ای و کلاسیک با تماشاگر را دگرگون کرد. در این نمایش هم سعی کردیم برای رسیدن به این منظور از یک سری عناصر رئالیسمی در کنار عناصر غیر رئالیسمی بهره بگیریم. بنابراین ما در صحنه نمایش یک سری آکساسواری داریم که در حقیقت آکساسوارهای رئالیستی هستند که همه ما در زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم و عناصر غیررئالیستی هم به گونه‌ای نماد و المان‌هایی هستند که با کنش اصلی نمایش ارتباط دارد.

زکی‌زاده در توضیح نوع شیوه اجرای این نمایش ادامه داد: در بازی بازیگران هم سعی کردیم بخش‌هایی از شیوه‌های مختلف بازیگری که با کار ما ارتباط مستقیم دارند را در کنار هم تلفیق کنیم تا بتوانیم باز هم به نوعی از بازیگری برسیم که در راستای اهداف نمایش است.

این هنرمند علت انتخاب این نمایشنامه را دغدغه‌ها و تجربه‌های تلخی عنوان کرد که شخصیت اصلی نمایشنامه با آن‌ها دست به گریبان است که اغلب نیز می‌توان آن را به بخش بزرگی از یک جامعه تعمیم داد.

زکی‌زاده در توضیح داستان نمایش نیز عنوان کرد: این نمایش داستان به وجود آمدن چالش میان مادر و دختری را درآستانه تولد بیست سالگی دختر روایت می‌کند که بر این اساس میان این مادر و دختر به دلیل تصمیم مهم و غیرمنتظره‌ای که دختر در شب تولد بیست سالگی خود آن را با مادرش درمیان می‌گذارد یک کشمکش و مقاومت متقابل درمی گیرد.

کارگردان نمایش "شب بخیر مادر" مسئله هویت را از جمله موضوعات محوری این نمایش عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موضوعاتی همچون اراده و اختیار و مسئله آزادی نکاتی هستند که شخصیت اصلی داستان نمایش ما با آن درگیر می‌شود.

نمایش "شب بخیر مادر" نوشته مارشا نورمن کاری از گروه دانشجویی ماسک به کارگردانی سعید زکی‌زاده از ۲۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت هر شب ساعت ۱۹ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. نگین فراهانی و نیلوفر عقیلی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/