به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در مراسم که با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و یوسف منصور‌زاده سرپرست کاخ موزه سعدآباد برگزار شد، جمعی از خبرنگاران نیز حضور داشتند.

مجید سرسنگی در ابتدای این مراسم گفت: کاخ موزه سعدآباد یکی از زیبا‌ترین مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران است که همه ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سوی خود می‌کشاند. بر این اساس امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بعد فرهنگی این مجموعه هم ارتقا پیدا کند و بازدید کنندگان از این مجموعه از فعالیت‌های فرهنگی این مرکز بیش از پیش بهره‌مند شوند.

او در ادامه افزود: با توجه به اینکه در شمال شهر تهران مجموعه فرهنگی فعال و وسیعی نداریم که بتواند نیازهای جامعه هدف این مناطق را تامین کند، به این نتیجه رسیدیم که سعدآباد با در نظر گرفتن پتانسیل‌های بسیاری که ر این خصوص دارد می‌تواند تا اندازه‌ای این نقیصه را جبران کند و دغدغه‌های فرهنگی مناطق شمال شهر تهران را پاسخ دهد.

سرسنگی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: درست است که در زمینه فضاهای فرهنگی شهر تهران کمبودهایی داریم، اما باید این را هم اذعان کنیم که از فضاهای موجود هم نتوانسته‌ایم به خوبی استفاده کنیم. در تهران فضاهای بسیاری موجود است که با اندک همتی می‌تواند به فضاهای فرهنگی تبدیل شود. در حقیقت مشکل اول ما در حوزه فرهنگ عدم استفاده از پتانسیل و قابلیت‌های موجود است.

او خاطرنشان کرد: کاخ موزه سعدآباد یکی از شاخص‌ترین این فضا‌ها است که با ظرفیت‌هایی چون امکان اجرای تئا‌تر، موسیقی، نمایشگاه‌های تجسمی، همچنین اجراهای در فضای باز می‌تواند به قطب فعالیت‌های هنر ی شمال شهر تهران تبدیل شود.

سرسنگی همکاری خانه هنرمندان ایران با مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد را اتفاق مبارکی دانست و گفت: این امر از یکسو باعث می‌شود با توجه به دید مثبت منصورزاده و همکارانشان به مقوله فرهنگ و هنر، بخشی از کاربری‌های مجموعه سعدآباد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته فعال شود. از سوی دیگر نیز مجموعه خانه هنرمندان با توجه به ارتباطاتی که با هنرمندان دارد می‌تواند در تامین برنامه‌های فرهنگی هنری، به مجموعه سعدآباد یاری رساند. برقراری این ارتباط به‌شکلی مداوم منجر به فعالیت‌های فرهنگی هنری گسترده‌تر در این بخش از تهران می‌شود که فاقد مراکز فرهنگی بزرگ است. چنین برنامه‌ای را باید در غرب و شرق تهران نیز پیگیری کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به دغدغه دسترسی مخاطبان به مراکز فرهنگی و هنری اشاره کرد و افزود: طیف وسیعی از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر به دلیل مشکلات دسترسی و رفت و آمد قادر به مشارکت در چنین مراکزی نیستند. در دیگر نقاط دنیا در حوزه فرهنگ سعی بر آن است که دسترسی‌های محلی به مراکزی شبیه به خانه هنرمندان هرچه بیشتر تسهیل شود. مراکزی مانند خانه هنرمندان، تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر باید در شهر تهران تکثیر شوند. این حرکت بسیار شایسته از جانب مجموعه سعدآباد، می‌تواند ما را به این هدف نزدیک کند. فضای مجموعه سعدآباد در حال حاضر و به‌طور بالقوه مخاطبین خود را دارد و با اضافه شدن مخاطبین فرهنگی و هنری، در آینده می‌توان فعالیت‌های بیشتر را در دستور کار قرار داد.

یوسف منصور‌زاده سرپرست کاخ موزه سعدآباد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: خانه هنرمندان قلب تپنده حوزه هنر پایتخت ایران است و با تمام محدودیت‌های مکانی، فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و نیازهای هنری تهران را تا اندازه‌ای تامین کرده است. خوشحال هستیم این فرصت پیش آمده تا تفاهم نامه همکاری میان این مرکز و مجموعه سعدآباد منعقد شود. با این تفاهم می‌خواهیم خانه هنرمندان را توسعه بدهیم تا بخشی از فعالیت‌هایش را در شمال تهران و در مجموعه وسیع سعدآباد متمرکز کند.

او افزود: جنس فرهنگ ارتباطات است و فرهنگ با ارتباطات است که می‌تواند گستردگی پیدا کند. ارتباط مشترک میان حوزه‌های فرهنگی و هنری در طول تاریخ همیشه موفقیت آمیز بوده است.

منصورزاده در ادامه در خصوص ویژگی‌های مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تشریح کرد: یکصد سال از عمر تاریخی سعدآباد می‌گذرد؛ مجموعه‌ای که در طول این سال‌ها شاهد فعالیت‌های متعدد فرهنگی و هنری بوده و از پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب و گردشگر برخوردار است.

او در همین زمینه خاطرنشان کرد: موزه هنرهای زیبای سعدآباد با دارا بودن نفیس‌ترین تابلوهای نقاشی و مجسمه از قرن ۱۷ اروپا و نقاشی‌هایی از دوره صفویه تا امروز یکی از گنجینه‌های بزرگ هنری ایران محسوب می‌شود. همچنین موزه می‌رعماد این مجموعه که به نمایش آثار خوشنویسی و کتابت اختصاص دارد تنها موزه خوشنویسی کشور محسوب می‌شود که به مناسبت‌های مختلف آثار هنرمندان برجسته خوشنویسی را پیش روی عموم قرار می‌دهد. موزه استاد حسین بهزاد هم یکی از مهم‌ترین موزه‌های نگارگری کشور شمرده می‌شود که به نام یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان نگارگر ایرانی مزین شده است. موزه محمود فرشچیان هم از مراکز فعال در این مجموعه است و علاوه بر این‌ها آثاری از استاد طاهر‌زاده بهزاد و مجموعه‌ای از آثار صنیع الملک در کاخ‌های سبز و ملت سعدآباد نگهداری می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست منصورزاده درباره امکان برقراری ارتباط این مجموعه با سایر مراکز فرهنگی و هنری از جمله خانه تئاتر، سینما و... گفت: این نخستین گام ما برای ارتباط با مراکز فعال فرهنگی وهنری است و آمادگی همکاری با دیگر مراکز فعال هنری را داریم.

وی درباره اجرای برنامه های موسیقی و گروه هایی که به دلایلی امکان برگزاری کنسرت در این مجموعه را نداشته اند، گفت: هیچ منعی برای اجرای کنسرت موسیقی در کاخ سعدآباد وجود ندارد. متوقف شدن اجراهای موسیقی مربوط به 8 سال گذشته می شود که فعالیت های فرهنگی و هنری در این مجموعه کمرنگ شده بود اما اکنون این امکان وجود دارد چرا که یکی از اعضای هیأت امنای کاخ سعدآباد آقای مرادخانی معاون امورهنری وزارت ارشاد است که در این زمینه با ما همکاری دارند و از این برنامه ها استقبال می کنند.

در بخش دیگری از این نشست مجید سرسنگی گفت: خانه هنرمندان ایران تلاش می کند با استفاده از ظرفیت های گروه های هنری تخصصی خود، امکان اجرای برنامه ها را در کاخ سعدآباد تسهیل کند. خانه هنرمندان ایران به صورت بالقوه مجوز برگزاری برنامه های مختلف را دارد. در زمینه اجرای کنسرت تلاش می کنیم که متناسب با فضای تاریخی کاخ سعدآباد آثار فاخر عرفانی و موسیقی سنتی را در این مجموعه برگزار کنیم.

وی افزود: می توان در خانه هنرمندان ایران فضایی را به صورت مجازی در اختیار کاخ سعدآباد گذاشت تا امکان بازدید از بخش های مختلف این کاخ برای علاقمندان فراهم شود و این آثار را به صورت مجازی به نمایش بگذاریم. اما برای خروج و نمایش آثاری که منع قانونی ندارند، می توان این هماهنگی را ایجاد کرد که در خانه هنرمندان ایران شاهد برپایی نمایشگاه آثار این مجموعه باشیم. در فاز اول این همکاری، کاخ سعدآباد میزبان و ما با برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مهمان آنها هستیم که در فازهای بعد می تواند این همکاری به شکل معکوس نیز تداوم یابد.

در ادامه نیز منصورزاده درباره امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه ای کاخ سعدآباد در خانه هنرمندان ایران گفت: خروج و نمایش اصل آثار موزه ای از کاخ سعدآباد کار دشواری است ولی اگر امکان و زمینه های آن فراهم شود، می توان نه اصل اشیاء بلکه مولاژ و کپی آثار موزه هنرهای زیبا را در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشت.

سرپرست کاخ موزه سعدآباد در بخش پایانی سخنانش هم از برپایی نمایشگاهی از آثار ناصر اویسی هنرمند شاخص مکتب سقاخانه در موزه هنرهای زیبای سعدآباد، همچنین نمایش آثاری از هنرمندان معاصر ایران در ساختمان دولو این مجموعه طی هفته‌های آتی خبر داد.

بر این اساس نمایشگاه آثار این هنرمند ساکن کانادا جمعه ۱۵ اسفند در موزه هنرهای زیبای سعدآباد افتتاح می‌شود.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای پروژه تولید کپی از اصل آثار هنرمندان در خانه هنرمندان ایران خبر داد و گفت: بسیاری از آثار هنرمندان قیمت بالایی دارند و برای دسترسی همگان به آثار هنری در حال تولید کپی از اصل این آثار با امضای خود هنرمند هستیم تا هر کس امکان داشتن یک اثر هنری خوب را در خانه اش داشته باشد و اگر این همکاری با کاخ موزه سعدآباد ادامه یابد می توانیم این پروژه را به آثار این مجموعه نیز گسترش دهیم که کپی خوبی از اصل آثار این کاخ موزه آماده فروش کنیم و به قیمت مناسب در اختیار مردم علاقمند قرار دهیم.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری های فرهنگی و هنری میان "مجید سرسنگی" مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و "یوسف منصورزاده" سرپرست کاخ موزه سعدآباد به امضا رسید. این تفاهم نامه در مدت زمان یک ساله تعریف شده و شامل اجرای پروژه های مشترک فرهنگی، هنری و آموزشی در سطوح ملی و بین المللی شامل جشنواره، سمپوزیوم، تئاتر، موسیقی، پرفورمنس، همایش، ورک شاپ و ...، همکاری در برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی و رویدادهای فرهنگی در فضاهای در اختیار طرفین بصورت مشارکتی، فراهم کردن زمینه انجام تبلیغات محیطی در فضای تحت اختیار طرفین، فراهم آوری امکان نمایش متقابل آثار موزه ای و میراثی در کاخ سعدآباد و مجموعه خانه هنرمندان ایران و اختصاص سهمیه های خاص جهت بهره مندی از برنامه های فرهنگی و هنری طرفین است.


انتهای پیام/