سرویس مد و لباس هنرآنلاین : ایزابل مارانت، طراح فرانسوی که تعدادی از کفش‌های طراحی شده توسط او بارها کپی شده، حالا کسی است که به کپی کردن متهم شده است. کفش‌های تخت مارانت شبیه طرح "استن اسمیت" برای آدیداس هستند و به ویژه نوار قرمز بالای پاشنه کفش، سوالات بسیاری به وجود می‌آورد.

بنابراین آیا آدیداس با یک مورد نقض قوانین حق تکثیر مواجه شده است؟ این شرکت ورزشی آمریکایی قبلا با مسائلی از این دست مواجه بوده و به همین دلیل در سال 2008 کفش‌های خود را به دادگاه ارائه داد تا برای محافظت از ویژگی‌های کلیدی طراحی، از جمله بخش رنگی بالای پاشنه که مشخص کننده عنوان تجاری آدیداس است، اقدام کند.

با توجه به ثبت شدن نشان و عنوان آدیداس و به خاطر اینکه در کفش ایزابل مارانت بارت از یک عنصر طراحی بسیار مشابه آدیداس، یعنی قسمت رنگی بالای پاشنه، استفاده شده که مسلما توسط آدیداس به عنوان نشانه‌ای از منبع طرح به کار گرفته شده است، آدیداس به راحتی می‌تواند با توجه به نظرات قانون مد، ادعای نقض قوانین داشته باشد.

علاوه بر این زبانه پاشنه در هر دو مارک بسیار شبیه یکدیگر به نظر می‌رسند. آدیداس طراحی شده توسط استن اسمیت، در قسمت نوار بالای پاشنه واریاسیون‌ها‌ی مختلف قرمز دارد که با سفید روی آن نوشته "استن اسمیت" و آرم آدیداس قرار گرفته است. درطرح مارانت یک قرمز فلزی با نوشته "ایزابل مارانت" سفید وجود دارد. با این‌حال فونت نوشته‌ها و اندازه متن کمی متفاوت است. علاوه بر این، در حالی که آدیداس با استفاده از یک نخ تیرهتر نوار قرمز را دوخته، مارانت با استفاده از نخ سفید این کار را انجام داده است. این نکات در بررسی شباهت‌ها اهمیت دارند.

مهمترین نکته در مورد نقض قوانین علامت تجاری این است که شباهت زیاد باعث سردرگمی مشتری بین کفش‌های آدیداس 62 یورویی و مارانت 270 یورویی است. و اینکه آیا این سردرگمی می‌تواند به هر شکل به فروش محصولات آسیب بزند. از آنجا که محصولات بارت در حال حاضر توسط چند فروشگاه و پخش کننده ذخیره شده است، عادلانه است اگر فرض کنیم مشتریانی که به طور بالقوه استن اسمیت می‌پوشیدند، در حال حاضر مارانت بپوشند. از سوی دیگر چون آیداس عادت دارد با طراحان مختلف همکاری کند، شانس این وجود دارد که مشتریان فرض کنند کفش مارانت در واقع برای آدیداس طراحی شده است!

انتهای پیام/