سرویس تجسمی هنرآنلاین : نخستین سمپوزیوم مجسمه‎ جزیره کیش این روز‌ها میزبان هنرمندانی از ۱۲ کشور جهان است، هنرمندانی که البته این سمپوزیوم نخستین حضور آن‌ها در ایران نیست و پیش از این نیز در سمپوزیوم‌های قبلی مجسمه در تهران حضور داشته‌اند.

آلیسیو رانالدی هنرمند ایتالیایی یکی از این مجسمه‌‏سازان است. او که همین چند ماه قبل در تهران حضور داشته درباره حضور در کیش به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این دومین بار است که من به ایران سفر می‌‏کنم، فضای کار در ایران خوب است هرچند من در سمپوزیوم تهران نسبت به این سمپوزیوم تجربه‏‌های بهتری داشتم.

وی که اثری به نام "درمیان ما" را در این سمپوزیوم ارائه کرده است درباره آن توضیح داد: این حجم از سه قسمت تشکیل شده است که دو قسمت کناری آن بزرگ و قسمت میانی آن کوچک‌تر است. این اثر حالتی نرم دارد و فضای آن مانند کارهای دیگر من انتزاعی است. در این اثر نشان دادن تقابل‎‌ها و تفاوت اندازه‎‌ها برای من بسیار جالب بوده است.

این هنرمند ایتالیایی با بیان اینکه مجسمه‌سازی برای در سمپوزیوم و خارج از این فضا بسیار متفاوت است اظهار کرد: در آتلیه من‌‌ همان آدم همیشگی هستم اما در سمپوزیوم ارتباط با دیگران موضوعی است که برایم بسیار اهمیت دارد؛ در این فضا با هنرمندان صحبت می‌‎کن، از آن‌ها می‌‏آموزم و ضمن کار کردن با آنان تجربه‏های بیشتری کسب می‌‏کنم و به نظم همه این‎‌ها ویژگی‌های مهم کار در سمپوزیوم است.

همچنین ماریو لوپز هنرمند اهل کشور پرتقال نیز درباره این سمپوزیوم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من یک هفته زود‌تر از شروع سمپوزیوم به تهران آمدم چون پس از حضور در سمپوزیوم قبلی دوستان ایرانی پیدا کردم که می‌‏خواستم دوباره آن‌ها را ببینم. حضور در کیش هم فضای بسیار خوبی دارد و هوای آفتابی این جزیره یکی از نکات خوب اینجاست.

وی ادامه داد: نسبت به شرایطی جزیره دارد و اینکه نخستین بار است در کیش چنین سمپوزیومی برگزار می‌شود می‌‎توان به آن نمره قابل قبول داد. به هر حال تجربه اول همیشه ناهماهنگی‏‌هایی دارد.

این هنرمند پرتقالی درباره اثری که این روز‌ها در کیش در حال ساختن است نیز توضیح داد: این اثر "چشم‎انداز عمودی" نام دارد و یکی از طرح‏هایی است که من در مدت اقامتم در ژاپن آن را خلق کردم؛ ایده نخستین این کار را از باغ‎های ژاپن گرفته‎ام و در مجموع این اثر در ادامه خط سیر کارهای دیگرم قرار دارد.

لوپز با بیان اینکه این اثر رهیافتی بین هنر باز نمودی و هنر آبستره است افزود: در این اثر گرایشات می‌نی‌مالیستی دیده می‌شود و سعی کرده‎ام مفاهیم را در آن به حداقل بکاهم.

وی درباره ویژگی‎های سمپوزویم کیش نیز اظهار کرد: در این سمپوزویوم هدف تنها تولید اثر هنری نیست، اینجا آن دیالوگی که میان هنرمندان ایجاد می‌‏شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. هنرمندان در چنین فضایی اطلاعاتشان را با هم تقسیم می‌کنند. سمپوزیوم جنبه‏های اجتماعی خاصی دارد، هنرمندانی از نقاط مختلف جهان و با فرهنگ‏های مختلف کنار هم جمع می‌‎شوند و زندگی در میان افرادی با این همه تفاوت می‌‏‎تواند تجربیات خوبی برای هنرمندان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/