سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سعیده رحمتی در رشته گرافیک تحصیل کرده و چند سال است در زمینه ساخت زیورآلات فعالیت می‌کند. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: از کودکی به زیورآلات و طلاسازی علاقه داشتم و از نگاه کردن به ویترین طلافروشی خوشم می‌آمد. وقتی دانشجو بودم هر چیزی که طراحی می‌کردم را به صورت زیورآلات تصور می‌کردم و به این فکر می‌کردم که چه طور می‌شود آن را طرح را به انگشتر، دستبند و... تبدیل کرد.

رحمتی ادامه داد: برای یاد گرفتن ساخت زیورآلات به کلاس‌های عبدالناصر گیو و بهزاد محمدزاده رفتم و اطلاعات زیادی در مورد طراحی و تکنیک‌های ساخت زیورآلات به دست آوردم. بعد از آن هم شروع به طراحی و ساخت زیورآلات کردم.

او در مورد نحوه کار خود گفت: وقتی با مشتری روبه رو می‌شوید باید اطلاعاتی از او بگیرید تا روحیه و سلیقه او را بشناسید. من در مورد سن، علایق آنها، رنگ مورد علاقه، روحیات و... از مشتری سوال می‌کنم تا چیزی که برای او طراحی می‌کنم با روحیاتش هماهنگ باشد.

رحمتی افزود: در مورد کارهای سفارشی، طرح آماده شده را برای مشتری می‌فرستم و اگر مورد پسند او قرار گرفت آن را می‌سازم. برای کارهای نمایشگاهی، موضوعی را در نظر می‌گیرم و بر اساس آن طراحی می‌کنم. مثلا موضوع نمایشگاه قبلی من چهره بود و به جز چهره مشاهیر، از اشعاری استفاده کردم که شنیدن آن‌ها مخاطب را به یاد چهره شاعر می‌اندازد. گاهی اوقات یک کلمه یا المان تداعی کننده یک چیز خاص است و من از این موضوع در کار‌هایم استفاده می‌کنم.

او با اشاره به اینکه از طلا و نقره در ساخت کار‌هایش استفاده می‌کند گفت: اولین نمایشگاه من آثاری برگرفته از نقش فرش بود، چون علاقه زیادی به نقوش سنتی، تذهیب و... دارم. برای نمایشگاه بعدی هم که یک کار گروهی است موضوع کودک درون را در نظر گرفتیم.

رحمتی در مورد مخاطبان آثار خود گفت: در سال‌های اخیر مخاطبان زیورآلات خاص‌تر شده‌اند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند چیزی را استفاده کنند که تک و منحصر به فرد باشد. به همین دلیل بعضی کارهای ما فقط یک بار طراحی می‌شود و اگر شخص دیگری از آن سفارش دهد دوباره آن را نمی‌سازم. گاهی اوقات هم مشتری یک طرح بازاری را می‌آورد و سفارش ساخت می‌دهد اما من این سفارش را قبول نمی‌کنم و سعی می‌کنم او را به سمت استفاده از طرح‌های خاص سوق دهم.

او ادامه داد: معمولا کسانی که جواهرات خود را از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند، افرادی هستند که می‌خواهند پول خود را ذخیره کنند و به طلا به عنوان سرمایه نگاه می‌کنند. ولی کسانی که زیورآلات طراحی شده را خریداری می‌کنند دیدگاه متفاوتی دارند و ترجیح می‌دهند یک طرح خاص برای خودشان داشته باشند.

رحمتی در مورد تفاوت طراحی تجاری و هنری گفت: کسانی که برای فروشگاه یا تولیدی طلا، طراحی می‌کنند بیشتر به بخش تجاری و پر فروش بودن محصول اهمیت می‌دهند ولی طراحان هنری بیش از درآمدزایی به بخش هنری کار توجه دارند. البته بخش مالی هم در کار ما تامین می‌شود ولی چیزی که برای من مهم است علاقه به کارم است. وقتی زیوری را می‌سازم به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم و فقط می‌خواهم چیزی بسازم که اثر خودم باشد.

او در مورد استقبال مخاطبان گفت: در آغاز کار برای بینندگان جالب بود که گل شاه عباسی را به گردن خود آویزان کنند و گاهی پذیرای آن نبودند. ولی کم‌کم این موضوع جا افتاد و طراحان دیگری هم از این طرح‌ها استفاده کردند. در حال حاضر استفاده از المان‌های اصیل ایرانی رواج پیدا کرده و مردم هم خوشحال هستند که نقش‌های سنتی را روی لوازم کاربردی می‌بینند.

رحمتی افزود: در زیورآلات هم مد وجود دارد و نمی‌شود یک طرح مثل نقش فرش را همیشه به‌‌ همان شکل برای مشتری ارائه کرد. طراحان باید در طرح‌ها تغیراتی ایجاد کنند و با استفاده از ایده‌های به روز، محصولاتی متفاوت از دیگران ارائه دهند.

انتهای پیام/