سرویس موسیقی هنرآنلاین : شنبه ۲۵ بهمن سه اجرا از بخش استعدادهای درخشان در تالار رودکی اجرا می‌شود. در این بخش دونوازی ویولنسل و پیانو (مهگل طاهری زمانی)، دونوازی ویلن و پیانو (امین مجدم‌زاده)، تکنوازی پیانو (مریم صوفی سیاوش) ساعت ۱۵ در سالن رودکی به علاقمندان ارائه می‌شود.

سالن رودکی در ساعت 18:30 میزبان ارکستر مجلسی رسا به سرپرستی مظفر نیلی و کوارتت گیتار کلاسیک چهارفصل به سرپرستی وحید وحیدپور است.

لالایی به روایت ایتالیایی‌ها و اتریشی‌ها در بخش بین‌الملل

کنسرت درکسلر نوازنده اتریشی و باتاگلیا نوازنده ایتالیایی که هر دو جزء تکنوازان برجسته کلارینت و پیانو هستند برنامه خود را با عنوان "لالایی کوچک صلح" در تالار رودکی اجرا می‌کنند.

"لالایی" این موزیسین‌ها تحت تأثیر موسیقی مدیترانه‌ای، شرقی، اسکاندیناویایی و موسیقی صوفی است و بازتابی از عشق آنان به زیبایی‌های قطعات آهنگسازان کلاسیک معاصر از اروپای شرقی است.

این دو نوازنده در سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعاتی چون بهشت تو، لالایی کوچک صلح شماره ۲، لالایی کوچک صلح شماره ۳، لالایی کوچک صلح شماره ۴، جرقه‌ای به هنگام غروب، لالایی کوچک صلح شماره ۶، لالایی کوچک صلح شماره ۷، همواره می‌دانی، لالایی کوچک صلح شماره ۱۰، لالایی کوچک صلح شماره ۱۲، لالایی کوچک صلح شماره ۵، لالایی کوچک صلح شماره ۸، لالایی کوچک صلح شماره ۹، لالایی کوچک صلح شماره ۱۴ و فرا‌تر از کلمات را به آهنگسازی اولریش درکسلر و لاما بادا به آهنگسازی شتفانو باتاگلیا را می‌نوازند.

کیوان ساکت به روایت گروه روایت "دادمهر"

گروه موسیقی "دادمهر" به سرپرستی پروین سلطانی امروز در بخش بانوان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود و دو قطعه از ساخته‌های کیوان ساکت را برای علاقمندان به موسیقی اجرا می‌کنند.

سرپرست گروه موسیقی "دادمهر" درباره این اجرا گفت: این گروه برای تمام کنسرت‌های که پیش از این به روی صحنه برده، یک نام انتخاب کرده است و پیرو این نگاه و شیوه، برای اجرایی که در جشنواره امسال به روی صحنه می‌بریم عنوان "عطر یادت در مشامم پیچیده" را انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: اجرای ما در جشنواره امسال، شامل دو قسمت است که در قسمت اول به اجرای موسیقی اصیل ایرانی خواهیم پرداخت. در این بخش دو قطعه از ساخته‌های استاد کیوان ساکت، که در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین اساتید موسیقی کشورمان هستند و امسال نیز همانند گذشته، گروه "دادمهر" را مورد لطف خود قرار دادند اجرا می‌شود و دو قطعه نیز از ساخته‌های آهنگساز و شاعر توانا، آقای محمدمهدی باطنی به اجرا در خواهد آمد.

سرپرست گروه موسیقی "دادمهر" ادامه داد: در این اجرا به احترام پیشکسوتان موسیقی، پنج دقیقه از برنامه خود را به اجرای برخی از قطعات نوستالژیک و خاطره‌انگیز اختصاص داده‌ایم.

سلطانی درباره قسمت دوم اجرای گروه "دادمهر" اظهار کرد: در این بخش موسیقی فولکوریک اجرا خواهیم کرد و البته بر اساس شیوه خودمان سعی کرده‌ایم در گزینش قطعات فولک، از فاخر‌ترین آن‌ها استفاده کنیم و طبق تنظیم‌های درون گروهی آن‌ها را به بهترین نحو به مخاطب ارائه دهیم.

وی یکی از دیگر ویژگی‌های این اجرا را پویایی همه اعضای گروه روی صحنه دانست و اظهار کرد: در این اجرا تکنوازی و سؤال و جواب به صورت دونوازی و دوئت توسط نوازندگان انجام می‌شود تا تک تک هنرمندان گروه، بتوانند در فرصتی محدود، اندکی از توانمندی‌ها و دانش و احساس موسیقایی خود را به مخاطب عرضه نمایند و اجرایی صرفاً خواننده محور روی صحنه نرود.

در گروه موسیقی "دادمهر"، هنرمندانی چون نغمه اعلامی (نوازنده سنتور)، آذین ملک‌زاده (نوازنده کمانچه)، تینا لاجوردیان (نوازنده عود)، آزاده برزگر (نوازنده تمبک)، منصوره (مونا) امینیان (نوازنده دف)، پروین سلطانی خواننده و سرپرست این گروه را یاری می‌کنند.

کوراتت ایتالیایی در تالار ایوان شمس

کوارتت ماریس از کشور ایتالیا یکی دیگر از اجراهای ویژه امروز سی امین جشنواره موسیقی فجر است که در این اجرا قطعاتی چون کوارتت زهی شماره یک از جیجورجی لیگتی، هنر فوگ، ۴ کنتراپوان از یوهان باخ، موج از اریک مستری، کوارتت زهی، اپوس. ۱۰۸، شماره ۷ در فا می‌نور از دیمیتری شوستاکوویچ و آواز ساندونگا از استفانو اسکودانیبیو را اجرا می‌شود.

کوارتت ماریس که در سال ۲۰۰۲ در پینرولو در کشور ایتالیا تشکیل شده تخصص اصلی‌اش موسیقی معاصر است.

این گروه تاکنون اجراهایی با همراهی بزرگانی موسیقی همچون مارکو مامی و رایان کار‌تر، آد اسنیگن، مایک ناس و گویدو باگیانی داشته‌اند. این گروه همچنین تا به حال در مناسبت‌ها و جشنواره‌های بسیاری به اجرای برنامه پرداخته است که از آن میان می‌ توان به این موارد اشاره کرد: جشنواره دوسالانه ونیز ۲۰۱۳، می‌نیفست ۲ در استراسبورگ فرانسه، جشنواره پژوهش موسیقی نو در ماسراتا، جشنواره ویلا رومانی در فلورانس، جشنواره موسیقی نو در تریویسو، در سان دال ورمه در میلان، جشنواره دو جهان در اسپلتو، سالن کویرینو در رم، تالار سینوپولی در فیسوله.

تالار ایوان شمس در اجرای دوم خود نیز از ساعت 21 میزبان ارکستر ایستگاه به سرپرستی مهدی نوروزی است.

گروه آوازی دامور تولدش را در جشنواره موسیقی فجر جشن می‌گیرد

یکی دیگر از کنسرت های دومین روز جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه آوازی دامور در برج آزادی اختصاص دارد که در بخش رقابتی آواز جمعی این دوره از جشنواره حضور دارند.

این گروه به سرپرستی فراز خسروی دانش است که پنجمین سال تاسیس این گروه را در جشنواره سی امین در اجرای خود جشن خواهند گرفت. این گروه قطعاتی از موسیقی کلاسیک، محلی و پاپ را بصورت آکاپلا اجرا می‌کنیم و شنونده می‌تواند چشمانش را بسته و تصور کند که در حال شنیدن موسیقی است. به همین خاطر فکر می‌کنم این اجرا برای مخاطبان خاطره شیرین و تجربه متفاوتی باشد.

در گروه آوازی دامور؛ غزل اکلیلی، اهدا مصلحی، مینا جعفری، فروغ فضلی، محمود رحمانی، احسان آنالویی، عطا حکاک و فرزاد خسروی دانش روی صحنه می‌روند.

همچنین برج آزادی در اجرای دوم بخش رقابتی آواز جمعی میزبان گروه کر گرگان (آداک) به سرپرستی ابوذر اسماعیل ثالث است.

نغمه سپهر به دنبال ارائه موسیقی بهتر

گروه نغمه سپهر هم در بخش رقابتی موسیقی کلاسیک ایرانی در سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. این گروه به سرپرستی حسین روزبهانی در دستگاه ابوعطا و دشتی کنسرت خود را در برج آزادی اجرا خواهد کرد. دیگر گروه حاضر در این بخش گروه موسیقی صراحی به سرپرستی محمد مهدی کاردگر که ساعت 18:15 در برج آزادی به صحنه خواهد رفت.

گروه سپهر در فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای ارسباران در دومین روز جشنواره دو اجرا از بخش نسلی دیگر را ارائه می‌کند. در این سالن ابتدا تکنوازی سه‌تار سپیده مشکی ساعت 20 به اجرا در می‌آید و در ادامه گروه سپهر به سرپرستی احمد رضا‌خواه و مهدی امامی به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/