به گزارش هنرآنلاین ، حسن رونده درباره ایده شکل‌گیری نمایش "بازیچگان" گفت: من به آیین و مناسک و نمایش‌های آئینی و فرهنگ فولکور ایرانی علاقه بسیار زیادی دارم. این اثر در تداوم نگاه فولکوریک من در حوزه فرهنگ و هنر کشور در مناطق مختلف کشور است. این اولین کار من است که تلفیقی از نمایش‌ها و آیین‌های ایرانی مختلف مانند خیمه شب‌بازی، تخت حوضی، پرده‌خوانی و... است. "بازیچگان" با همدلی و همکاری بین کلیه عوامل شکل گرفت که نتیجه این کار جمعی نمایشی است که در حال اجرا است.

کارگردان نمایش "بازیچگان" در ادامه با ذکر این نکته که ایده این اثر را از گووان مهر اسماعیل‌پور گرفته، افزود: این کار در سال گذشته در جشنواره بین‌الملی نمایش‌های آیینی سنتی اجرا گردید. "بازیچگان" برای اجرای عموم در حوزه اجرا دچار بازنویسی و دگراندیشی قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به اضافه شدن شخصیت نسا، عذرا و کبرا اشاره کرد و یا به نگاه متفاوتی که به دیو نسبت به آنچه که در قصه‌ها و آیین‌ها و یا به نگاه متفاوتی که به بهار و بهادر در این دگرنویسی شده، اشاره کرد. مثلا دیو در آئین‌ها و قصه‌های کهن ایرانی موجودی مهیبی است که شاخ دارد و نیازهای غریزی را دنبال می‌کند اما در این کار ما اصلا به این ویژگی‌ها نپرداخته‌ایم.

رونده که تاکنون کارگردانی تئاترهای بسیاری همچون "چهارمین نامه"، "اسماعیل اسماعیل"، "طوقی"، "بوی خون معطر"و... را در کارنامه خود داشته در ارتباط با نوع تعاملش با نویسنده و موسیقی کار گفت: من به هیچ عنوان تابع نویسنده نیستم و تنها از کار او ایده می‌گیرم و آن را مطابق با فضا و اتمسفر روز جامعه تنظیم می‌کنم این نوع همکاری من را همه نویسندگانی که با آنها کار می‌کنم اطلاع دارند و اینگونه نیست که نویسنده‌ای از این امر ناراضی باشد. به نظر من مخاطب باید بخشی از وجود خودش را در اثر ببینید.

او در پایان صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی آنقدر مطلوب نیست و کالاهای فرهنگی از سبد خانوده‌ها حذف شده است. فرهنگ رکن اساسی یک کشور است همانطور که فردوسی می‌گوید "به فرهنگ باشد روان تندرست" ما باید با تعریف یک فضای جدید و نو مردم را به حضور در مکان های هنری و فرهنگی ترغیب کنیم و کاری کنیم آنها با انتخاب‌های درست و آگاهانه مسیر همواری را در زندگی برای خود ایجاد کنند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که من خواستم با این اجرا حرکتی در جهت شاد کردن مردم ایجاد کنم و امیدوارم در این کار موفق بوده باشم.

نمایش "بازیچگان" هر روز به غیر از ‌شنبه‌ها، ساعت 18 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/