سرویس تجسمی هنرآنلاین : بهنام کامرانی نقاش و مدرس هنر درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: آثار این نمایشگاه با همفکری و همکاری من بابنفشه همتی روی نقوش هندسی اسلامی و همینطور طرح‎های فیگوراتیو شکل گرفته است. در واقع این نمایشگاه یک کار گروهی است و هرکس خلاقیت خود را برای شکل‏گیری آثار ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه جواهرات این نمایشگاه از جنس نقره هستند که بعضی از آن‌ها آب طلا و نگین نیز دارند. مجسمه‎‌ها نیز از آهن آبکاری شده دو آلمینیوم ساخته شده‎اند. تعدادی از مجسمه‏های این نمایشگاه با الهام از طرح‌های قدیمی گیاهان دارویی که موضوع تز دکتری من بوده است ساخته شده است.

کامرانی با اشاره به اینکه ویژگی این نمایشگاه داد و ستد یک هنر کاربردی و هنرهای زیباست اظهار کرد: در این نمایشگاه هر دوگونه مجسمه جواهر در حوزه هنر معاصر قرار می‌‏گیرند به این معنا که هم مجسمه‌ها قابلیت کوچک شدن و تبدیل به جواهر را دارند و هم جواهرات را می‌‏تواند در ابعاد بزرگ‌تر و به عنوان مجسمه ساخت.

همچنین بنفشه همتی هنرمند دیگر این نمایشگاه نیز درباره عناصر استفاده شده در آثار این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هندسه به کار رفته در آثار این نمایشگاه، هندسه‎ای شخصی است. در واقع می‌‏توان گفت که این آثار بازتعریف هندسه و نقوش قدیمی هستند و در آن‌ها سعی شده است از نقوش اسلامی قلمروزدایی شود. با وجود آنکه این هندسه‎‌ها متمرکز هستند اما عدم قطعیت و انعطاف نیز در آن‌ها دیده می‌‎شود که این انعطاف جنبه معاصر بودن به آن‌ها بخشیده است.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع آن است که نقوش اسلامی منعطف نبوده و در فضای خودشان محصورند اما این آثار دارای کارکرد فرمی متفاوتی هستند. برای من تکرار این نقوش مفهوم دلوزی تکرار را دارند به این معنا که این تکرار‌ها بازرخداد‌‌ همان فرم قبلی به صورت مکرر نیست زیرا تکرار یک چیز شروع دوباره آن است. سرباز زدن از ان که آن چیز به‌‌ همان صورت قبل باقی بماند در واقع این تفاوت است که تکرار را تولید می‌‏کند.

همتی با بیان اینکه حتی پرتره‌های باستانی و شمایل گیاهان که در آثار می‌‎بینید تکرار گذشته نیست اظهار کرد: در این آثار با این ایده کار شده است که تکرار گذشته همیشه گذشته را دگرگون می‌کند زیرا گذشته‌‌ همان قدر در حال ایجاد کردن است که اکنون. تکرار در اینجا تنها روایت دوباره نقوش نیست و درواقع تکرار غیروفادارانه است و قدرت نابه‌هنگام این نقوش است که تکرار می‌‎شود. در این مجسمه‌ها و جواهرات از گذشته برای به چالش کشیدن آینده استفاده شده است اصولا خوانشی باید به ما اجاز دهد که دوباره با صورت‎بندی یا آفرینش اندیشه‎های جدید مواجه شویم.

این هنرمند جواهرساز درباره انتخاب عنوان "همیشه" برای این نمایشگاه نیز توضیح داد: با توجه به آنچه درباره مفهوم تکرار گفتم و هندسه‌هایی که با قدرت تفاوت تکرار می‌‎شوند؛ در واقع این هندسه‎‌ها بعد از خلق تبدیل به هندسه‎ای ازلی و همیشگی می‌شوند. البته اینجا اتفاقی پارادوکسیکال رخ می‌‏دهد زیرا فرم‎‌ها نخست تکرار شده و سپس همیشگی می‌‎شوند به همین دلیل می‌‏توان گفت که آن‌ها بازگشتی ابدی دارند.

همچنین در استیتمنت کوتاه این نمایشگاه نیز آمده است: "نظم نقوش از دست رفته را به نقره و آهن دادیم. چهره‌هاى باستانى و شمایل گیاهان را در روایت هاى اکنون نشاندیم. ما خواب‌ها را صدا زدیم تا به لب شیب امروز برسند و بهانه‌ها را قرینه کردیم تا نیمرخ دیروزمان جایى تمام رخ‌تر از امروز نیابد."

نمایشگاه مجسمه و جواهرات هنری "همیشه" از ١ تا ١٣ اسفند در گالری ۲۶ به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ برپا خواهد شد.

انتهای پیام/