سرویس تجسمی هنرآنلاین : مهرداد محب‎علی، نقاش معاصر درباره آخرین نمایشگاه خود که از ابتدای اسفندماه در گالری اعتماد ۳و۴ برگزار خواهد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه به شکل دو گروه ۹تایی برگزار می‌شود. در گروه نخست ۹ تابلوی نقاشی به نمایش گذاشته خواهد شد این آثار ابعاد بزرگی دارند و از سه ونیم در دو متر تا ۱۲۰ در ۲۰۰ سانتی متر متغیر هستند.

وی با بیان اینکه این ۹ نقاشی با تکنیک اکریلیک کار شده‎اند درباره موضوع آن‌ها نیز اظهار کرد: آثار این نمایشگاه عنوان خاصی ندارند و همه آن‌ها حاوی مضمون انتظار است. در واقع این تابلو‌ها جمعیتی را نشان می‌دهند که در موقعیتی گیر کرده‎اند و نمی‌‎توانند از این موقعیت بیرون آیند. این شخصیت‎‌ها نمی‌‎دانند که این انتظار تا بی‎‌‌نهایت طول می‌‏کشد یا ممکن است‌‌ همان لحظه به آنچه در انتظار آن هستند می‌‎رسند.

این هنرمند نقاش افزود: در واقع در این فضا آن کارهایی که در یک اتمسفر منطقی به آسانی انجام می‌‎شود هیچگاه اتفاق نمی‌‏افتند و همین بلاتکلیفی است که باعث می‌‏شود آدم‌ها در‌‌ همان موقعیت بمانند. چنین انتظاری واکنش به همین فضایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم با این حال من برای آنکه این حس انتظار و بلاتکلیفی برای تصمیم‎گرفتن همه جنبه‏‌های زندگی را دربرگیرد از ایجاد نشانه‎های خاص در آن پرهیز کردم.

محب‎علی درباره بخش دوم این نمایشگاه نیز توضیح داد: در گروه دوم آثارم ۹ بوم ۱۲۰ در ۱۹۰ سانتی‌متری انتخاب شده است، روی این بوم‎‌ها در کنار نقاشی‏‌ها تکه‌های نان چسبانده شده است و روی نان‎‌ها نیز نقاشی شده است. نان برای من و بسیاری دیگر سمبل حداقل نیاز انسان است، حداقلی که امکان زیستن را فراهم می‌کند در این آثار چیزهایی نشان داده می‌‏شود که این حداقل حق او را از او گرفته‎ و شرایط وخیمی برای او ایجاد کرده‎اند.

این هنرمند نقاش درباره یکی از آثار این مجموعه گفت: در یکی از این تابلو‌ها یک طرف هیتلر و روبه‎روی او چه‎گوارا قرار دارد. دو شخصی که با فضای ذهنی کاملا متفاوت نتایج یکسانی را برای مردم رقم زدند زیرا هر دو آن‌ها می‌‎خواستند نظر خود را بر دیگران تحمیل کنند. در ‌‌نهایت هردو این‎‌ها نان یعنی حداقل حق حیاتی اراد را از آن‌ها گرفتند. به همین دلیل من روی این نان‎‌ها پاپ‌کورن چسباندم خوراکی که تنهایک چیز سرگرم‎کننده است. آن دو از مردم می‌‎خواستند که در ازای یک آینده خوب به حرفشان گوش دهند درحالیکه آنچه به مردم دادند پاپ‎کورن بود.

گفتنی است؛ نمایشگاه آثار مهرداد محب‎علی از ۱ تا ۲۹ اسفند در گالری‌های شماره ۳ و ۴ اعتماد برپا خواهد بود.

مهرداد محب‎علی متولد ۱۳۳۸ در تهران است او که در دانشکده هنرهای زیبا نقاشی خوانده است نخستین نمایشگاه انفرادی خود را سال ۱۳۶۸ برگزار کرد و تا امروز ده‌ها نمایشگاه انفرادی و گروهی از آثار او برگزار شده است. آخرین نمایشگاه انفرادی این هنرمند سال ۱۳۸۳ در گالری لاله برگزار شده است و این نمایشگاه نخستین نمایشگاه او پس از ۱۰ سال است.

انتهای پیام/