سرویس نمایش هنرآنلاین : آرش ساربان کارگردان نمایش خیابانی "صفر مرزی" گفت: این نمایش سه روایت متفاوت از جنگ است که توسط سه نفر تعریف می‌شود. این افراد کسانی هستند که در جنگ حضور داشته‌اند و اتفاقاتی برای این بسیجی‌ها افتاده است. ما به اتفاقات جنگی با نگاهی طنز نگاه کردیم و آن را به شکل رئالیستی به روی صحنه می‌بریم. تکیه صرفا اتفاقاتی است که در محیط رخ می‌دهد و به شکلی کاملا ساده با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم.

ساربان افزود: سال‌ها بود به این قضیه فکر می‌کردیم که آیا واقعا تعریفی که نسل جدید از آن همه رشادتی که در جنگ وجود داشته درست هست یا نه. ما درست برای آنها تعریف کردیم تا نسل جدید به آن تعریف برسند یا نه؟ این دغدغه‌ای بود که باعث شد ما نمایش را شروع کنیم و بدانیم نسل جدید این اتفاق را درست دریافت کرده‌اند یا نه. کجا ما کم گذاشته‌ایم و کجا آنها با ما کم آمده‌اند.

وی درباره دکور نمایش گفت: هیچ دکوری استفاده نمی‌کنیم ولی از یکسری ابزار و وسایل جنگی مثل کلاه خود و پوتین و غیره کمک می‌گیریم.

ساربان درباره موسیقی نمایش اظهار داشت: این نمایش هیچ موسیقی‌ای ندارد و آنچه اجرا می‌شود صوت و صداها و آواهایی است که توسط خود بازیگران تولید می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان شعار تئاتر برای همه، که شعار جشنواره نیز هست می‌تواند با تئاتر خیابانی تحقق پیدا کند، گفت: به نظر من و همکارم علی بنائیان که این کار را با همراهی ایشان انجام دادیم، تئاتر خیابانی شاخصه اصلی‌اش این است که با مردم در شکل وسیع‌اش ارتباط بگیرد و اگر تئاتری این شاخصه را نداشته باشد اصلا تئاتر خیابانی نیست.

ساربان ادامه داد: خاستگاه تئاتر خیابانی ارضای نیازهای روحی تماشاگر عام است و باید به گونه‌ای باشد که ارتباط را برای آنها روان کند و ساده و بی‌پیرایه به دیدن آن بنشینند.

این کارگردان افزود: فکر می‌کنم جشنواره تئاتر فجر متاثر از جریان تئاتر کشور است و این روندی هر ساله است. جشنواره فجر خودش جریان سازی نمی‌کند. بلکه تحت تاثیر اتفاقاتی است که در جامعه و در بخش تئاتر می‌افتد. جشنواره فجر هم هر سال متاثر می‌شود از آن رویکردها. البته امسال دارد به شکل خاص‌تری اجرا می‌شود. این تغییر را چه به لحاظ آثار و چه به لحاظ رویکرد گروه‌های تئاتری می‌توان حس کرد و باید ببینیم در جشنواره چه اتفاقاتی می‌افتد.

کارگردان نمایش صفر مرزی اظهار داشت: جشنواره مشکلات دیگری هم دارد و آن شرایط سیاسی و به خصوص وضعیت اقتصادی است که بر کشور حاکم می‌شود. همه ما تئاتر کار می‌کنیم و می‌دانیم تئاتر شدیدا به اقتصاد وابسته است و اگر این وضعیت سامانی نداشته باشد، جشنواره فجر هم بدون تاثیر نمی‌ماند.

وی گفت: جشنواره طبق روندی که در فراخوان آمده بود پیش نرفت اما دبیرخانه جشنواره با گروه‌ها هماهنگ است و حداقل در بخش خیابانی پیگیری‌ها به خوبی انجام شده است.

ساربان ادامه داد: در بخش خیابانی چون جشنواره‌ای در مریوان برگزار می‌شود که در مرکزیت تهران نیست، بچه‌های شهرستانی ترغیب شده‌اند کار کنند و انصافا گروه‌های خوبی در جشنواره حضور دارند.

ساربان در پایان گفت: من فقط خوشحالم که آقای صالح پور کار خوبی که کرده‌اند این بود که درباره پوستر جشنواره دوباره تصمیم گرفتند و این نگاه دمکرات ایشان را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند دبیر جشنواره خیلی نقدپذیر است و امکان تعامل را فراهم می‌کند. ممکن بود کسی دیگری هر گونه بهانه‌ای برای توجیه بیاورد و برای تغییر هیچ اقدامی نکند.

نمایش صفر مرزی به نویسندگی و کارگردانی آرش ساربان و علی بناییان در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد. در این نمایش علی تابشی، علی پناهیان و آرش ساربان به عنوان بازیگر و نوید سیاه تیری به عنوان دستیار کارگردان همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/