سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : اصغر خطیب‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش "آقای سیگار" از جمله آثار پذیرقته شده در بخش تئا‌تر خیابانی سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در خصوص این نمایش به هنرآنلاین گفت: ما در این نمایش موضوعی را دستمایه کار خود قراردادیم که در جهان فعلی میلیون‌ها انسان روزانه به دلیل مصرف آن از بین می‌روند و براین اساس این نمایش نشان می‌دهد که چگونه کاراکتر نمایش با مصرف سیگار به آقای سیگار تبدیل می‌شود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد از این معضل که به نوعی گریبان او را گرفته و هویتش را از بین برده است خود را نجات دهد.

کارگردان نمایش "آقای سیگار" در اظهار نظری در خصوص بخش خیابانی جشنواره فجر، گفت: تئا‌تر خیابانی در طی سال‌های متمادی تاکنون فراز و نشیب بسیاری داشته است و شاید مردم در دوره‌های اول آنچنان که باید با تئا‌تر خیابانی عجین نشده بودند و در بسیاری از مواقع که نمایش خیابانی اجرا می‌شد و مردم تصور می‌کردند که یک واقعه مستند و واقعی در حال رخ دادن است، به تدریج با اطلاع رسانی در رسانه‌ها و مطبوعات و مهم‌تر از همه استمرار تئاترهای خیابانی در جشنواره فجر و جشنواره آیینی سنتی و جشنواره عروسکی تهران مبارک، مردم بحث تئا‌تر خیابانی را جدی‌تر گرفتند.

او ضمن ابراز خرسندی از اینکه بخش تئا‌تر خیابانی تاکنون روند خوبی را طی کرده است، افزود: در تئاترهای خیابانی تماشاگرانی بالای هزار نفر بدون اینکه جایی برای نشستن وجود داشته باشد می‌ایستند و نمایش را تا آخر تماشا می‌کنند.

خطیب‌زاده جشنواره امسال را به عنوان یکی از جشنواره‌های موفق تئا‌تر ارزیابی کرد و اظهار داشت: با‌شناختی که در این سال‌ها نسبت به جشنواره‌ها به دست آوردم می‌توانم بگویم این دوره جشنواره در بخش تئا‌تر خیابانی به لحاظ انتخاب آثار و گروه‌های شرکت کننده جشنواره موفقی است.

کارگردان نمایش "آقای سیگار" در خصوص بازبینی آثار در این بخش از جشنواره نیز گفت: با‌شناختی که از اعضای هیات انتخاب دارم می‌توانم بگویم که در حقیقت همه سعی و تلاش داوران این بخش جشنواره در این بود کارهای بسیار خوب و درخوری انتخاب شوند، این درحالی است که گا‌هی دیده می‌شد که دوستان حتی تعریف درستی هم از تئا‌تر خیابانی نداشتند و تصور می‌کردند؛ هر تئاتری که در خیابان اجرا شود را می‌توان تئا‌تر خیابانی نام نهاد درحالی که تئا‌تر خیابانی تعریف خاص خود را دارد و گا‌ها دوستانی که کاری را در این بخش شرکت می‌دهند بیشتر مناسب صحنه است تا خیابان چراکه تئا‌تر خیابانی تعریف خاص خود را دارد و تاثیر گذاری آن باید به گونه‌ای باشد که هر تماشاگری که به تماشای آن ایستاد بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه زمان نمایش، نوع بازی و ایده و فکری که نویسنده غالبا دست مایه کار خود قرار می‌دهد از جمله مواردی هستند که باید به فراخور این بخش از جشنواره باشد، افزود: خوشبختانه کارهای بسیار خوبی در بخش تئا‌تر خیابانی انتخاب شده است و امیدوارم که در جشنواره هم اجراهای خوبی را از آن‌ها شاهد باشیم.

کارگردان نمایش "آقای سیگار" با اشاره به نقش پررنگ تئا‌تر خیابانی در تحقق شعار جشنواره مبنی بر "تئا‌تر برای همه"، خاطرنشان کرد: تئا‌تر خیابانی این قابلیت را دارد کسانی را که به هر دلیلی با تئا‌تر ناآشنا هستند و شاید هرگز این فرصت را پیدا نکردند نمایشی را در سالن‌های نمایش تئا‌تر تماشا کنند به نوعی با بحث تئا‌تر آشنا کند و براین اساس تماشاگری که پیش از مواجهه با نمایش خیابانی هیچ برنامه‌ریزی برای تماشای آن نمایش نداشته است، به وسیله بازیگران تئا‌تر خیابانی غافلگیر می‌شوند.

این هنرمند ادامه داد: اجرای نمایش در میان مردم موجب می‌شود مردم نیز به تدریج با تئا‌تر آشنا شوند و آنچه که در واقع جز اهدافی است که هنرمند تئا‌تر دنبال می‌کند و رسالتی که بر دوش دارد، با اجرای تئا‌تر خیابانی محقق می‌شود.

گفتنی است؛ نمایش "آقای سیگار" به کارگردانی و نویسندگی اصغر خطیب‌زاده یکی از آثار پذیرفته شده در بخش تئا‌تر خیابانی سی و سومین جشنواره تئا‌تر فجر است که مجید وحیدی و حسین حسام‌نژاد به عنوان بازیگر، حامد طوسی به عنوان آهنگ ساز، رویا روحانی به عنوان گریمور، عرفان خطیب‌زاده به عنوان پژوهشگر گروه و محمد خسروی به عنوان طراح لباس و جلوه‌های ویژه در آن همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/