سرویس تجسمی هنرآنلاین : مراسم رونمایی از کتاب عکس احسان باقری با موضوع عکس‌های مراسم پیاده روی زائرین کربلا عصر روز دوشنبه 10 آذرماه در حوزه هنری تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمدرضا زائری در سخنانی به عظمت مراسم پیاده روی برای رسیدن به حرم امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: فضایی که در پیاده روی برای مراسم اربعین وجود دارد را تنها می‌توان از طریق حضور درک کرد.حتی عکس‌هایی که از این مراسم تهیه شده نیز بیان کننده حال و هوای این مراسم نیست.

او افزود: در مراسم عاشورا زائرین از راه‌های دور و نزدیک به طرق مختلف خود را برای زیارت امام حسین(ع) می‌رسانند ولی در روز اربعین زائرین با پای پیاده عازم کربلا می‌شوند. در این میان مهم‌ترین اتفاق پیاده روی روز اربعین همین حضور در مسیر است و اینکه شخص قطره‌ای از یک اقیانوس می‌شود.

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه مراسم پیاده روز اربعین یکی از بزرگترین اتفاقات جهان است، گفت: یکی از ویژگی‌های پیاده رفتن به سوی کربلا در اربعین این است که افراد مختلف در کنار هم و همراه با هم حضور دارند. به یاد دارم کسی از لندن برای روز اربعین به عراق آمده بود و با وجود آنکه در انگلستان درآمد بسیاری داشت، در شرایطی که تا زانوهایش در گل فرو رفته بود به زائرین امام حسین(ع) خدمت می‌کرد.

وی با تمجید از اقدام باقری برای عکاسی از مراسم یاده روی به سوی کربلا تمجید کرد و گفت: انتشار این کتاب یک اقدام بسیار ارزشمند است و من در برابر این عکاس بزرگوار سر تعظیم فرود می‌آورم.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی نیز در بخش دیگری از این مراسم به اهمیت پیاده روی به سوی کربلا در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت:به یاد دارم در جلسه‌ای حضور داشتم که شخصی از من پرسید این پیاده روی به سوی کربلا در مراسم اربعین سند شرعی دارد یا خیر؟ چرا زائرین این مقدار به خود زحمت می‌دهند و با ماشین‌های خود عازم این سفر نمی‌شوند. جواب این سوال این است که بسیاری از از لذت‌های یک فرد بزرگسال را برای یک کودک تعریف کنیم.

وی ادامه داد: در بهترین شرایط حدود 5 میلیون نفر برای سفر حج عازم می‌شوند ولی برای پیاده روی روز اربعین با آماری 20 میلیونی روبرو هستیم که امسال بر اساس پیش بینی 10میلیون نفر نیز بر این جمعیت افزوده خواهد شد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: وقتی از یک افسر آمریکایی پرسیدند مهم‌ترین خاطره‌ای که از حضورت در عراق به یاد داری چیست در پاسخ گفته بود، روزی در عراق هست که گویی کل مردم کره زمین به سوی یک گنبد طلایی می‌روند.

حجت الاسلام خاموشی مراسم پیاده روی اربعین را یکی از بزرگترین رویدادهای جهان امروز عنوان کرد و گفت: پیاده روی اربعین را می‌توان بزرگترین حاثه و حماسه نام نهاد که تضمین کننده حماسه بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی از احسان باقری برای انتشار کتاب مجموعه عکس‌های پیاده روی اربعین تمجید کرد و افزود: گرفتن عکس‌هایی از مراسم پیاده روی برای مراسم اربعین اقدامی زیبا و ارزشمند از سوی این عکاس ایرانی است و باید تلاش کنیم تا اقداماتی از این دست هرچه بیشتر انجام شود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان اظهار کرد: کاری که آدمی با تمام وجود برای آن هزینه می‌کند و در آخر هم هرچه لطمه بخورد، قلبا از کاری که انجام داده راضی باشد مصاق یک کار خوب و خیر به شمار می‌آید. کار خوب کاری که است انسان بعد از انجام دادنش، از صاحب کارش شرمنده باشد.

وی اضافه کرد: به نظرم هیچ کدام از هنرمندانی که برای امام حسین(ع) کاری را انجام داده‌اند از خود رضایت نداشته‌اند و هنرمند همیشه باید تلاش کند تا بهترین کارش را برای امام حسین(ع)انجام دهد. برای مثال در گذشته خوشنویسان رسم داشتند تا اسم حضرت علی (ع) را حتما در آثارشان بیاورند و این کار در آنها بسیار رواج داشت.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تلاش کنیم تا هنرمندان هرچه بیشتر در عرصه هنر عاشورایی گام بردارند، گفت: باید راه برای حضور هنرمندان در این مسیر باز کرد تا همه در این راه گام بردارند. تفاوت‌های زیادی بین هنرمندی که برای امام حسین(ع) اثری را خلق می‌کند با دیگر هنرمندان وجود دارد. البته دیگر آثار هنری نیز دارای ارزش هستند ولی کار برای امام حسین (ع) بسیار متفاوت از دیگر آثار هنری است.

وی افزود: امیدوارم حوز هنری هرچه بیشتر برای فعالیت‌هایی از این دست و حضور هنرمندان در این عرصه‌ها گام بردارد . برای روز اربعین کارهای بیشتری را انجام دهد.

در بخش دیگری از این مراسم احسان باقری گردآورنده عکس‌های کتاب "پیاده آمده‌ام" در سخنانی اظهار کرد: به نظرم با انتشار این کتاب کار خاصی را انجام ندادم. او اضافه کرد: شرایط و حال و هوای آنجا را نمی‌توان در قالب عکس آورد و باید در آنجام حضور پیدا کرد تا این مطلب را درک کرد.من در طول این سفر تلاش کردم تا در هنگام عکاسی هم حال و هوای اربعین را در خود حفظ کنم و هم حال و هوای زائرین حسینی را دچار مشکل نکنم.

این هنرمند با بیان اینکه سفر کردن به کربلا برای عکاسی همیشه حال و هوای خود را دارد، گفت: شرایط سفر کردن برای رسیدن به کربلا در مراسم اربعین متفاوت از سال گذشته است و خوشبختانه هر ساله جمعیت بیشتری برای سفر می‌آیند. سفر من برای رسیدن به کربلا هر سال حس جدید برای من دارد.

این عکاس با بیان اینکه حضور در این سفر را به همه توصیه می‌کنم، گفت: من به تمام کسانی که این سفر را تجربه نکرده‌اند توصیه می‌کنم حداقل برای یک بار هم شده به جمع زائرین پیاده سفر به کربلا بپیوندند و این حس را از نزدیک درک کنند.

باقری در پایان خاطر نشان کرد: همراه با گروهی این کتاب را به اتمام رساندیم که بدون هیچ چشم‌داشتی در اتمام و انتشار این کتاب حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/