سرویس مد ولباس هنرآنلاین: یاسمین بحرینی، طراح لباس و مدیر برند پرشه معتقد است که یک طراح خوب باید با خیاطی به اندازه تخصصی آشنا باشد. او با تاکید بر اینکه آشنایی با این عرصه به طراح امکان مانور بیشتری می‌دهد در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: الزام تسلط به خیاطی تا اندازه‌ای است که یک طراح بتواند دوخت‌های مختلف را بشناسد نیست بلکه یک طراح باید به طور حتم الگوها را بداند و بر آن مسلط باشد.

او ادامه داد: اگر یک طراح الگو و الگوسازی را به خوبی نداند نمی‌تواند بر اساس آن اجرایی بودن طرح را تخمین بزند و برای پیاده کردن کار به یک زبان مشترک با خیاط دست یابد.

این طراح لباس بیان کرد: اگر یک طراح خیاطی را در حد ارائه کار نداند نمی‎‌تواند هنگام ایجاد مشکل در ارائه کار، مساله را حل کند ضمن اینکه امکان یافتن ایرادات کار خیاط را نیز ندارد.

بحرینی مساله خیاطی و آموزش آن را در دانشگاه‌ها ضعیف دانست و گفت: در دانشگاه‌های علمی کاربردی خیاطی برای یک طراح مد نظر قرار می‌گیرد و روی آن مانور داده می‌شود اما در مورد دانشگاه‌های آزاد یا دولتی اینگونه نیست و حتی در برخی از موارد طراحان اصلا به خیاطی علاقه ندارند.

او تصریح کرد: به نظر من اگر کسی خیاطی را به درستی نشناسد اصلا نمی‌‎تواند یک طراح موفق باشد زیرا امکان ترسیم طرح، نقد و ارائه آن را به درستی ندارد ضمن اینکه زبان مشترکی بین او و خیاط برای ترسیم کار وجود ندارد زیرا خیاطی و طراحی دو مقوله جدا نیستند.

این طراح لباس بیان کرد: در کشورهای دیگر نیز طراحان خیاطی را به عنوان یکی از مبانی درسی خود می‌گذرانند زیرا آن را یک نیاز اولیه می‌دانند البته مانند یک خیاط تمام وقت را دوخت و دوز نمی‌کنند اما اصول اولیه را می‌آموزند. بحرینی افزود: یک طراح بعد از شناخت بدن و آناتومی نیاز به آموزش الگو سازی و تا حدودی خیاطی دارد تا بتواند طرح را پیاده کند.

او درباره اقدامات انجام شده در حوزه مد و لباس گفت: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است اما هنوز راه بسیاری مانده است و من معتقدم که باید نظارتی روی تولیدات بازار باشد زیرا با وجود اشباع بازار از محصولات اینچنینی امکان مانور طراحان کمتر وجود دارد.

این طراح لباس ادامه داد: البته اقدامات اخیر باعث شده که طرح‌های طراحان از داخل مزون‌ها به مراکز خرید لوکس برسد اما هنوز تا رسیدن به دست عموم مردم راه زیادی مانده است.

انتهای پیام/