سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود معتقدی به هنرآنلاین گفت: نسخه‌های کتاب"به رسم حقیقت و زیبایی" (زندگی و شعر اسماعیل خویی) در عرض یکی دو ماه تمام شد و اگر شرایط مناسب باشد به چاپ دوم خواهد رسید.

معتقدی گفت: با وجود نامهربانی‌هایی که نسبت به اسماعیل خویی و این کتاب وجود داشت و آن طور که باید مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات قرار نگرفت اما نسخه‌های این کتاب در مدت کوتاهی فروش رفت.

محمود معتقدی درباره چرایی انتخاب شعرهای اسماعیل خویی برای بررسی و تحلیل گفت: اسماعیل خویی استاد من بود . از طرفی نسل امروز آن طور که باید این شاعر را نمی‌شناسند چرا که قریب به 30 سال پیش از ایران مهاجرت کرد.

معتقدی درباره این کتاب توضیح داد: در " به رسم حقیقت و زیبایی " نزدیک به 35 عنوان از کتاب‌های خویی مورد بررسی قرار گرفته و 120 قطعه از شعرهای این شاعر برگزیده شده است. در این کتاب جایگاه شعری این شاعر، زبان شاعرانه او، فلسفه ورزی در شعر و ... تحلیل شده است.

معتقدی ادامه داد: نکته مهم در این بررسی فلسفه ورزی در شعر خویی است. به نظر من خویی از معدود شاعران ماست که نگرش‌های فیلسوفانه در شعرش بازتاب داشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای چاپ دوم این اثر فراهم است یا خیر، گفت: بنا به گفته ناشر فعلا این شرایط فراهم نیست. به دلیل نگرش‌های سیاسی خویی مطبوعات و رسانه‌ها هم خبر چاپ این کتاب را بازتاب ندادند. اما واقعیت این است که من دنبال خویی شاعر هستم نه افکار سیاسی اسماعیل خویی. در جواب به حملات بعضی از رسانه‌ها به این کتاب نیز من به جواب وزارت ارشاد بسنده می‌کنم که این کتاب از اسماعیل خویی نیست بلکه درباره اوست.

او گفت: به هر حال اگر شرایط فراهم باشد چاپ دوم این کتاب هم منتشر خواهد شد.

محمود همچنین از انتشار دیگر کتاب‌هایش خبر داد و گفت: مجموعه شعرهای کوتاه عاشقانه‌ام با عنوان "گاهی خودت را پنهان کن" توسط نشر آوای کلار منتشر شده است که به زودی توزیع می‌شود. همچنین مجموعه مقالاتی نیز با عنوان "روشن‌تر از صدای سکوت" در 3 بخش "درآمدی بر شناخت"، "نقد آثار" و "نقد و بررسی جنبه‌های هنری" به زودی در دستان مخاطبان خواهد بود.

او توضیح داد: در بخش اول این کتاب آثار افرادی همچون محمد حقوقی، محمود دولت آبادی، شمس لنگروی و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرند. در "نقد آثار" آثاری از گابریل گارسیا مارکز، کونتر گراس ، حسین سناپور و غیره تحلیل می‌شوند و در سومین بخش نیز به یک نمایشگاه نقاشی، نمایش‌نامه افرای بهرام بیضایی و همین طور مقوله عکاسی پرداخته شده است. این کتاب هم در حجم تقریبی 150 صفحه‌ای منتشر می‌شود.

محمود معتقدی همچنین گفت: دو مجموعه شعر دیگر با عنوان "گاهی شبیه خاطره‌های خودت"(انتشارات نگاه) و "از کوچه تا باران" (نشر ابتکار نو) و دو مجموعه مقالات با عنوان "گستره شعر امروز" (نشر ثالث) و "رویکردی به چشم‌انداز ادبیات امروز"(نشر ابتکار نو) از آخرین آثارم به حساب می‌آیند.

معتقدی در پایان گفت: آخرین اثرم با عنوان "به فکر اسب‌ها و پرنده باش" (مجموعه شعر) در نشر چشمه است و دقیقا نمی‌دانم در چه مرحله‌ای از کار است.

انتهای پیام/