به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فراهنگسرای نیاوران؛ برگزاری مجالس تعزیه از روز چهارم آبان (اول محرم) ساعت 20:30 دقیقه آغاز شده و شامگاه چهارشنبه 7 آبان، مجلس تعزیه شهادت"طفلان مسلم" در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

همچنین در ادامه این مجالس و در پنجمین روز محرم، پنجشنبه هشتم آبان مجلس شهادت حربن یزید ریاحی برگزار خواهد شد.

سید علاءالدین قاسمی سرپرست گروه تعزیه در گفت‌وگویی با اشاره به ویژگی‌های مجلس شهادت حربن یزید ریاحی، اظهار داشت:داستان حر دو بخش دارد. بخش اول بارگاه ابن زیاد و جلساتی است که با حضور شمر، ابن سعد و حر در خصوص چگونگی لشگر کشی به کربلا انجام می‌شود. حر و یارانش به عنوان اولین لشگری انتخاب می شوند که به کربلا اعزام خواهند شد.

او با ذکر این نکته که حر نماد انسانی است که با تفکر و تعقل اخلاق و انسانیت را فدای خواسته های دنیایی نمی‌کند افزود: زمانی که لشگر حر به سپاه امام حسین (ع) می رسد بحث‌هایی بین آنها شکل می‌گیرد و حتی بحثی بین حضرت عباس (ع) و حر اتفاق می‌افتد اما مهربانی‌ها و لطف امام حسین(ع) همچون سیراب کردن لشگر تشنه حر باعث تحول عمیق فکری در حر میشود و در نهایت حر به همرا پسرش و غلامش به لشگر امام حسین ملحق می‌شود.

سرپرست گروه تعزیه همچنین در رابطه با رنگ زرد که لباس حر در تعزیه است گفت:هر رنگی در تعزیه نماد شخص و یا تفکریست مثلا رنگ قرمز نماد تفکر و شخصیت منفی یا همان اشقیاء است و رنگ سبز نماد امام و یا اهل بیت اوست. رنگ زرد نماد دگرگونی است و شخصیتی را توصیف می‌کند که با به کار گیری تفکر و منطق تغییرات بزرگی را در رفتار خودش ایجاد کرده و هرچند ابتدا با اشقیاء بوده اما به اولیاء ملحق می شود.در واقع حر نماد و مظهر آزادگی است.

مدت زمان اجرای این تعزیه 80 دقیقه است و نقش آفرینان آن ابوالفضل احمدی، علی خانی، مرتضی اسماعیلی ، مهدی قاسمی ، فرشاد و علاءالدین قاسمی هستند.

مجالس تعزیه عاشورایی، توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه اول محرم هر شب از ساعت 20:30 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/