سرویس معماری هنرآنلاین: استودیو فازاد با همکاری مهندسان مشاور ارگ بم کرمان و همکاری یک مشاور ایتالیایی طرح متفاوت خود را در مساحت 2 هزار متر مربع ارائه داد.

این طرح شامل فضایی به مساحت تقریبی 50 متر مربع است که تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد برای بازدیدکننده ایجاد می‌کند. کف متحرک این اتاق، بازدیدکننده را به مرکز مکعبی می‌برد که از تنیده شدن تار و پودی با یک الگوی ایرانی خلق شده است و گره‌های این فرش سه‌بعدی، عصاره گل‌های فرش ایرانی است، همان نشان رازهای تعادل جسم است.

نور روز از میان این شیشه‌های پر از اسانس، این فضا را با رنگ‌های مختلف روشن می‌کند. مثل نوری که از پس الکتریسته ذخیره کرده‌اند، مانند تجمعی از احجام نورانی، بر فراز گندم‌زار پاویون ایران می‌‎درخشد.

بام پاویون ایران گندم‌زاری است که در تمام زمان فعالیت اکسپو، یک فضای عمومی باز است برای انجام فعالیت‌های جمعی و استراحت بازدید کنندگان به دور از شلوغی مجموعه اکسپو.

انرژی برای زندگی و بینش اعتدال محور، باعث شده است پاویون ایران بدون بتن‌ریزی و با توجه به تم این دوره اکسپو یعنی "تغذیه زمین" و با بازیافت یا باز استفاده حداکثری از تمام مصالح به کار رفته صورت می‌گیرد. مکعب اعتدال به صورت پیش ساخته در میلان نصب می‌شود و پس از اتمام اکسپو، دوباره جمع‌آوری شده و با مونتاژ مجدد در ایران مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

پوشش داخلی دیواره‌های پروژه نیز که از الیاف گیاهی است در پایان به خوراک دام‌های ایتالیایی بدل می‌شود و مهم تر از همه ساختار تمام فضاهای بسته پاویون که از کانتینر‌های حمل و نقل دریایی است، پس از اتمام کاربری، به صورت کامل بازیافت می‌شوند.

رویکرد این پروژه فاصله گرفتن از تعریف ایران در چهار چوب یک نمایش تاریخی صرف و اهداف کوتاه مدت فرهنگی و اقتصادی است. این‌بار، بازدیدکننده به قلب یک تجربه ساده فرستاده می‌شود، زمانی که عطار پیر ایرانی از او چند سوال ساده می‌پرسد و به او، از به تعادل رساندن جسمش با خوراکی‌های رنگارنگی می‌گوید که هر یک شخصیتی دارند همسو یا در تضاد با طبیعت او و معماری‌ای که از درون همین بینش می‌روید، با همه ساکنین این سیاره دوست است و به تعادل زیست انسان می‌اندیشد، تعادلی برای زمین.

بهترین دستاورد چنین اتفاقی برای ایران، می‌تواند ایجاد تصویری از یک کشور تاریخی باشد که در گذر سال‌ها، همیشه به دغدغه‌های انسانی و جهانی، پاسخی نوآورانه و منحصربه‌فرد داده است و امروز نیز کشوری است پیشرفته در زمینه‌های مختلف فناوری و با همان روح تاریخی خود، در پی تعالی بشر و حفظ سیاره زمین برای همه انسان‌ها است.

این طرح با کارفرمایی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با مدیریت شهاب الدین ارفعی و با مدیریت طراحی ندا اکبری و احسان دربندی طراحی شده است. تیم طراحی علی رضا امتیاز، فرزان شاماسبلو و علی حاجی نقیون است. همکاران طراحی این پروژه نیز، کاوه بذرافکن، ژوبین خبازی و محسن ناژداکی هستند. تیم ارائه این طرح سعید فهیم پور، سینا کیوانی، پژمان طیبی، مهیار غلامی و فرهنگ ملک هستند.

انتهای پیام/