سرویس موسیقی هنرآنلاین : کنسرت "پاییزان" در شامگاه 24 مهرماه در تالار وحدت در دو بخش کاملا متفاوت برگزار شد.

بخش نخست کنسرت به بردیا صدر نوری و پیانو نوازی اش اختصاص داشت. صدر نوری پیانیست، آهنگساز و خالق آلبوم "زندگی جاری است" در آغاز در قطعه ای به نام "خاطرات" که اجرایی آزاد و بداهه از آثار جاودان موسیقی ایرانی بود، مخاطبانش را سوار بر امواج خاطرات قدیمی، به میهمانی نواهای شیرین گذشته برد. قطعه "خاطرات" ترکیبی بود از آهنگ های معروف "به سوی تو"، "سوغاتی"، "عاشقم من"، "غوغای ستارگان"، میرزا کوچک خان" و "بردی از یادم" که در اجرای بداهه بردیا صدر نوری به زیبایی در کنار هم نشستند.

چهار قطعه بعدی به صورت دوئت اجرا شدند، و این پانیست باسابقه به همراه سازهای ویولا، فلوت و تنبک ثمره آهنگسازی خود را در قطعات در غروب ابدی، یاد تو، راز و نیاز و دیدار یار به مخاطبانش تقدیم کرد. در این دوئت ها نیلوفر ابراهیمی (نوازنده فلوت)، علیرضا دریایی (نوازنده ویولا) و کامران یعقوبی (تنبک)، صدر نوری را همراهی کردند.

در بخش دوم کنسرت، ارکستر مهر به سرپرستی ناصر ایزدی به صحنه آمد تا قطعاتی از ساخته های این آهنگساز را با صدای امیر اثنی عشری اجرا کند.

ایزدی با گرامی داشتن یاد استادش محمدرضا لطفی درباره این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران چنین گفت: امشب بی هیچ قیل و قالی از او یاد می کنم با بهترین راه بیان احساساتم؛ با دو آهنگم. با "بیا بیا دلدار من" که از تاثیرپذیری اجرای او در قافله سالار در سال های دور بر روی من حکایت دارد و با "درخت تر" که از کوچه‌سار شب او و شعر سایه آغاز می شود. گرچه راهی را که من در موسیقی دنبال کردم کاملا با راه ایشان متفاوت است، اما نشانه هایی از عشق و مهری که نوای ساز او بر دل و جان من گذارده در این دو اثر کاملا مشهود است.

قطعه "بیا بیا دلدار من" با شعر مولانا آغازگر این بخش بود. امیر اثنی عشری که خود دانشجوی مقطع دکتری ادبیات فارسی است و تسلط خوبی بر اشعار فارسی دارد، با صدای آرام ولی پرشور خود به خوبی از عهده اجرای این قطعه برآمد.

قطعه ساری گلین که آهنگ آن برگرفته از فولکلور ارمنی است، قطعه بی کلامی بود که اجرای آن بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. صادق چراغی نوازنده ساز نرمه نای یا دودوک در اجرای این قطعه درکنار ارکستر مهر قرار گرفت.

قطعه "یک مژه خفتن" با شعری زیبای محمدرضا شفیعی کدکنی تصنیف بعدی این بخش بود: دارم سخنی با تو و گفتن نتوانم/ وین دردِ نهان سوز نهفتن نتوانم / تو گرمِ سخن گفتن و از جامِ نگاهت / من مست چنانم که شنفتن نتوانم...

قطعه "درخت تر" با شعر معروفی از هوشنگ ابتهاج یکی دیگر از تصنیف های ساخته ناصر ایزدی بود که به استاد لطفی تقدیم شد. آهنگسازان بسیاری بارها این شعر را تصنیف کردند: در این سرای بی کسی کسی به در نمی زند / به دشت پر ملال ما پرنده پر نمی زند / یکی زشب گرفتگان چراغ بر نمی کند/ کسی به کوچه سار شب در سحر نمی زند / نشسته ام در انتظار این غبار بی سوار / دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند...

قطعه بی کلام "آزاده" و دو تصنیف "نگاه آسمانی با شعر سیاوش کسرایی و "دوست ترت دارم" دیگر قطعات اجراشده در کنسرت ارکستر مهر بودند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط