سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امیر نوری، تولیدکننده مانتو معتقد است تعامل طراحان و تولیدکنندگان در عمل کمرنگ بوده است و بیشتر این مباحث در فضای مجازی و در صحبت دنبال شده است.

او با اشاره به اینکه نیاز صنعت پوشاک ایران سیاست گذاری درست است، در‌این‌باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، گفت: بحث تعامل طراحان و تولیدکنندگان تازگی ندارد. چند سالی هست که با شروع فعالیت بنیاد ملی مد و لباس مطرح می‌شود، اما مشکل اینجاست که این مباحث هنوز نتوانسته از شکل نظری خود به صورت عملی اجرا شود.

او افزود: از زمان مطرح شدن مساله تعامل تولیدکنندگان با طراحان در اتحادیه پوشاک تولیدکنندگان زیادی برای این امر ترغیب شدند و امروز نیز برخی از این افراد طراحان را به استخدام درآورده‌اند، اما مشکل اینجاست که طراحان متخصص و قوی حاضر به همکاری نیستند و صرفا دوست دارند در قالب مزون و تک دوزی به کار خود ادامه دهند.

این تولیدکننده تصریح کرد: در این میانه معمولا افراد کم‌تجربه‌تر وارد حوزه بازار می‌شوند؛ افرادی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و کارایی بسیار پایین‌تری برای تولیدکننده و رشد صنعت او دارند به همین خاطر انگیزه همکاری به مرور زمان کمرنگ شده است.

نوری با اشاره به مدت زمان مطرح شدن مساله مدیریت مد و لباس کشور گفت: چند سال است این مباحث مطرح شده، اما هنوز گره‌ای باز نشده است و در عمل هنوز روند سنتی در اغلب تولیدی ها ادامه دارد به نحوی که طراحان هر روز بیشتر به سمت مزون و تک دوزی سوق پیدا می‌کنند.

او خریداری طرح‌ها توسط بنیاد ملی مد و لباس را مثبت خواند و با نگاهی انتقادی به این طرح اظهار کرد: این بسیار خوب است که طرح‌ها برای افزایش انگیزه طراحان از آنان خریداری می‌شود، اما قطعا چنین طرح‌هایی به درد تولیدکنندگانی که نگاهی مستقل دارند نمی‌خورد و صرفا در حد تولید اندک باقی می‌ماند. پس باید به صورت اصولی برای افزایش همکاری‌ها برنامه ریزی کنیم.

این تولیدکننده مانتو ادامه داد: باید راه صنعت پوشاک کشور را کاملا اصولی تعیین کنیم. همانطور که ترکیه در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه توانست تحولی عظیم ایجاد کند، ما نیز باید بر اساس نگاه ایرانی و اسلامی و نیاز صنعت و جامعه چنین اقدامی را انجام دهیم.

نوری محدودیت‌ها را دلیلی بر مشکلات اخیر ندانست و گفت: درست است که محدودیت‌هایی وجود دارد، اما این مسائل دلیلی بر نبود پیشرفت نیست و با توجه به فرهنگ داخلی می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

او افزود: باید قبل از هر چیزی تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهیم تا آنان امکان رها شدن از نگرانی‌های مربوط به نوسان بازار ایران را داشته باشند، سپس از آنان انتظار رقابت با کیفیت برندها و واردات کشورهای دیگر را داشته باشیم زیرا در غیر اینصورت تنها آثار کپی به خاطر ریسک پایین تر پذیرفته می‌شوند و خلاقیت همچنان در پستو می‌ماند.

انتهای پیام/