سرویس سینمایی هنرآنلاین، شهرام مکری کارگردان فیلم "ماهی و گربه" است که این فیلم در جشنواره فیلم فجر با استقبال منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد.

این فیلم که زمان اکران آن نامشخص بود در لیست انتخاب فیلم‌های طرح اکران سینمای "هنری و تجربی" قرار داشت و این روز‌ها در چند سالن سینما وسئانس‌های محدود اکران شده است. با این کارگردان فیلم‌های متفاوت درباره اکران تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش به صحبت نشسته‌ایم.

شنیده شده "ماهی و گربه" در روز گذشته جزو فیلم‌های پرفروشی بوده که بلیت اینترنتی آن در زمان محدودی به پایان رسیده است.

خوشحال هستم که طی یکی و دو روز اخیر این فیلم با استقبال خوبی مواجه شده است. برای هر کارگردانی موفقیت فیلم‌اش از سوی مردم قابل اهمیت است. انتخاب این فیلم در گروه اکران سینمای "هنری و تجربی" حس خوبی برای من بود. روز گذشته به من خبر دادند که در ۵ سئانس متفاوت بلیت فیلم به پایان رسید و سالن سینما آزادی که گنجایش ۹۰ درصد تماشاگر را دارد، تمام صندلی‌ها پر از تماشاگر بوده است. پردیس سینما کوروش هم همینطور و روز گذشته تنها در خانه هنرمندان ساعت ۲ بعدازظهر بلیت برای تماشای این فیلم موجود بوده است.

با این وضعیت طرح اکران سینمای "هنری و تجربی" را موفقیت‌آمیز می‌بینید؟

بله این اتفاق خوبی است که در سینمای ما رخ داده است. وقتی فیلمی با استقبال تماشاگران روبرو شود، نشان می‌دهد سینمای ایران مخاطبان خاص خود را هم دارد. به نوعی روند اکران فیلم‌ها از حالت سنتی خارج شده است. در سینمای ایران چند فیلم در گروه‌بندی اکران قرار می‌گیرند وبه نمایش گذاشته می‌شوند، خیلی از فیلم‌ها هم در هیچ گروهی برای اکران جایی ندارند. در واقع پیش از این‌ها باید روند اکران فیلم‌ها با تغییر روبرو می‌شد. به هر حال حجم فیلم‌ها واکران آن باید با روحیات مخاطب سازگار باشد. طرح اکران سینمای "هنری و تجربی" هم شکل جدیدی از اکران در سینمای ایران است. به هر حال روند اکران فیلم‌ها به شکل سنتی تمام شده است.

اگر فیلم‌هایی چون "ماهی و گربه" در این اکران محدود با استقبال خوبی روبرو شود، امکان زمان اکران بیشتر در سینماهای دیگر هم برای این دسته از فیلم‌ها وجود خواهد داشت یا خیر؟

برنامه ریزی برای طرح اکران سینمای "هنری و تجربی" در نظر گرفته شده فعلا محدود و به این شکل است. البته از قبل تصمیم بر این بوده و این فیلم‌ها و اکران آن‌ها شناور باشد تا فیلم‌های انتخاب شده همگی اکران شوند. البته با توجه به استقبالی که از چند فیلم می‌شود ممکن است تغییراتی در تعداد سئانس‌های فیلم ایجاد شود. فعلا برنامه‌ای خارج از زمان تعریف شده برای اکران این دسته از فیلم‌ها به ما داده نشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فیلم‌ها براساس چارچوبی که در نظر گرفته‌اند، به نمایش گذاشته خواهد شد.

***

فیلم "ماهی و گربه" که با تحسین منتقدان داخلی و خارجی مواجه شده، نخستین اثر سینمایی است که در یک پلان فیلمبرداری شده است. این فیلم دومین تجربه فیلم بلند شهرام مکری بعد از فیلم "اشکان و انگشتر متبرک و چند داستان دیگر "است. این فیلم سال گذشته در جشنواره ونیز در بخش مسابقه افق‌ها جایزه ویژه برای مضمون نوآورانه را برد.

انتهای پیام/

صبا شادور