سرویس سینمایی هنرآنلاین، سال‌های گذشته، زمانی که تعداد فیلم‌های خاص زیاد بود و مخاطبان عام برای دیدن این فیلم‌ها خیلی رغبتی نشان نمی‌دادند، با صلاحیت شورای صنفی نمایش یک سالن سینما به فیلم‌های مخاطب خاص اختصاص داده شد، که این سالن و فیلم‌هایی که در آنجا به نمایش در می‌آمد را به نام اصطلاحا اکران "آسمان باز" می‌نامیدند. اتفاقا این طرح مورد توجه قشری از جامعه نیز هم واقع شد اما بعد از مدتی این طرح اجرا نشد.

در این اکران‌ها فیلم‌هایی در دوره دو هفته‌ای یا بیشتر تنها در یک سالن اکران می‌شد تا این آثار از وضعیت توقیفی و یا عدم اکران در میان دیگر فیلم‌ها خارج شود.

به نوعی اکران فیلم‌های "آسمان باز" به نفع کارگردان و عوامل یک فیلم هم بود چرا که به هر حال فیلم در دوره زمانی خاصی رنگ پرده را هم به خود می‌دید و بعد‌ها می‌شد نام فیلم را در میان فیلم‌های اکران شده در فلان سال هم پیدا کرد. به نوعی سینما با این طرح، باعث می‌شد تا مخاطبان سینمای جوان که سینما را برای تجربه هنری خود به صورت تخصصی آغاز کرده بودند، فیلم‌های خاص را با دید متفاوت‌تری روی پرده سینما ببینند.

اما با گذشت زمان و مشکلات اکران و عدم اکران بعضی از فیلم‌ها و کمبود سالن سینما، طرح "آسمان باز" که در دوره سیدضیا هاشمی راه‌اندازی شده بود، دوره‌ای طولانی را تجربه نکرد و بار دیگر فیلم‌های مخاطب خاص با عدم اکران روبرو شدند و روی پرده سینما استقبالی از این دسته فیلم‌ها صورت نمی‌گرفت.

تغییر مدیران سینمایی، تامین نشدن بودجه لازم برای حمایت از چنین طرحی و انتخاب نادرست سالن‌های سینما از جمله دلایل شکست این طرح در دوره‌های پیشین ذکر شده است.

"سینمای هنر و تجربه" ادامه مسیر اکران "آسمان باز"

از ابتدای امسال شورای سیاست‌گذاری برای اکران فیلم‌های خاص تشکیل شد که این شورا به دبیری امیرحسین علم الهدی از سوی حجت الله ایوبی معاون سینمایی برای طرحی به نام "سینمای هنر و تجربه" برگزیده شد.

در این نامه که حکم دبیرعلم الهدی در آن زده شده بود، آمده است که این سینما علاوه بر ایجاد فضایی مناسب برای نمایش فیلم‌های هنری و تجربی، می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و بالندگی اندیشه‌های خلاق جوانان علاقمند به هنر هفتم باشد. در ادامه علم الهدی خیلی سریع اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایش این‌گونه فیلم‌ها را معرفی کرد تا فیلم‌ها در اولین فرصت برای نمایش در سالن‌های برگزیده شده، انتخاب شوند.

جمال امید، هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی‌مقدم، ایرج تقی‌پور، شهرام مکری، محمدرضا فرجی، مجید مسچی، سیف الله صمدیان و امیر حسین علم الهدی اعضای شورای سیاست‌گذاری "سینمای هنر و تجربه" شدند که فیلم‌ها را بعد از بازبینی برای اکران آماده خواهند کرد.

در ادامه و پیش از این حجت الله ایوبی درباره طرح "سینما و تجربه" بیان کرده بود: سازمان سینمایی هدف از اجرای طرح "سینمای هنر و تجربه" را ارائه پیشنهادی برای نمایش عمومی فیلم‌هایی دانست که از چرخه اکران تجاری جا می‌مانند ولی واجد چنان ارزش‌های سینمایی هستند که بتوان برای نمایش آن‌ها در سالن‌های سینما برنامه‌ریزی کرد.

وی در ادامه عنوان کرده بود: اجرای مشابه طرح "سینما هنر و تجربه" در سال‌های گذشته شکست خورده باقی مانده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۸۳ تعدادی از فیلم‌های فرهنگی مدت‌‌ها در انتظار نمایش بودند و راه به اکران عمومی نداشتند تا اینکه طرحی با عنوان "آسمان باز" با مدیریت سیدضیا هاشمی اجرای کوتاه مدت موفقی داشت ولی در ادامه با شکست مواجه شد.

همچنین در سال ۱۳۸۷ "طرح اکران حمایتی ویژه" با مدیریت محمود اربابی و در سال ۱۳۸۹ شورای صنفی نمایش طرح "نوعی نگاه" را برای این‌گونه فیلم‌ها اجرا کردند که آن‌ها هم با شکست همراه بود.

اما جعفر صانعی مقدم یکی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری این طرح، در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرآنلاین درباره "سینمای هنر و تجربه" و انتخاب فیلم‌ها گفته است: دوره‌ای این طرح با عنوان "آسمان باز" اجرا شد، دوره دیگری هم تحت عنوان مخاطب خاص.

در دوره اول یعنی سال ۸۰ تا ۸۴ مدیریت وقت خانه سینما فیلم‌های هنری را انتخاب می‌کرد که البته در آن زمان فرض بر این بود که شخص دیگری که توانایی بیشتری داشته باشد این کار را انجام دهد چرا که فردی که برای چنین طرح‌هایی انتخاب می‌شود باید دغدغه‌مند بوده و شناخت کافی درباره فیلم‌های هنری داشته باشد. از سوی دیگر فرد شناخته شده‌ای هم باشد‌‌ همان چیزی که در این دوره هنر و تجربه اتفاق افتاده است.

وی در ادامه حرف‌های خود بیان کرده: فیلم‌های هنر و تجربه باید بدیع باشند. گویی سینما برای اولین بار است که تجربه‌ای را از سر می‌گذراند و این تجربه جدید است که می‌تواند برای مخاطبان این نوع سینما‌ها جذاب باشد. پس در وهله اول مهم است که کدام فیلم‌های سینمایی در این تعریف می‌گنجد البته در حوزه سینمای مستند و کوتاه تعریف متفاوت است و فیلم‌هایی را مدنظر داریم که بتوانند جذب مخاطب کنند. به این شکل فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند تنوع دارند و به لحاظ اقتصادی به فیلمسازان آن‌ها کمک می‌شود تا بتوانند فیلم بعدی خود را هم به صورت هنری یا تجربی بسازند. اعضای شورا براساس تعاریف تعیین شده فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و تلاش خواهند داشت برنامه اکران‌ها را جذاب بچینند.

با این حال فیلم‌هایی برای اکران در این طرح انتخاب شده‌اند که از فردا در سالن‌ها اجرا خواهد شد. البته در این طرح فیلم‌ها تفکیک شده‌اند که می‌توان به انتخاب فیلم‌های مستند، فیلم‌های کوتاه و نیز فیلم‌های بلند سینمایی اشاره کرد.

بخش فیلم‌های مستند

"کهریزک چهارنگاه"، "ملف گند"، "شش قرن و شش سال"، "از ایران، یک جدایی" و "نویسنده بودن" آثاری مستند هستند که پس از آغاز به کارگروه سینمایی "هنر و تجربه" در سینماهای انتخاب شده، اکران خواهند شد.

بخش فیلم‌های کوتاه

فیلم‌های کوتاه "ماه عسل" به کارگردانی پویا نبی، "سینما سگ" به کارگردانی شاهد احمدلو، "دوخواهر" به کارگردانی بیژن میرباقری، "دایره" به کارگردانی محمدشیروانی و "چندکیلومتر تا زندگی" به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد برای اکران در این گروه سینمایی انتخاب شدند.

" یک اتفاق ساده "یاد سهراب شهید ثالث را زنده کرد

اولین سالن گروه" هنر و تجربه "روز ۲۵ شهریورماه در موزه سینما افتتاح شد. این سالن با نمایش فیلم" یک اتفاق ساده "سهراب شهید ثالث معرفی شد.

مابقی سینماهای نمایش دهنده گروه "هنر و تجربه" با نمایش فیلم‌های هنری و تجربی تاریخ سینمای ایران در هفته‌های آینده اعلام می‌گردد.

"سفر" و "عمو سیبیلو" بهرام بیضایی اکران می‌شوند

دومین سالن گروه هنر و تجربه با نمایش فیلم‌های "سفر" و "عموسیبیلو" ساخته‌های خاطره‌انگیز بهرام بیضایی معرفی و افتتاح می‌شود.

پردیس ۱۲ سالنه کوروش یکی از سالن‌های خود را به گروه "هنر و تجربه" اختصاص داده است و قرار است مراسم شروع به کار این سالن ساعت ۱۷ فردا چهارشنبه ۲ مهرماه با نمایش دو اثر بیضایی برگزار شود.

بهرام بیضایی کارگردان بزرگ سینمای ایران در سال ۱۳۴۹ فیلم "عموسیبیلو" را در کانون پرورش فکری به مدت ۲۷ دقیقه ساخته است. این فیلم روابط یک مرد تنها و پسرهایی است که در اطراف منزل او توپ بازی می‌کنند.

"سفر" فیلم ۳۳ دقیقه‌ای است که بیضایی در سال ۱۳۵۱ آن را ساخته، در این فیلم کوتاه دو پسر با نام‌های رضی و طالع سفری را برای پیدا کردن پدر و مادر یکی از آن‌ها آغاز می‌کنند. دیگری هم در پی یافتن شغلی بهتر است. این دو در این سفر به مکان‌های متفاوتی می‌روند از گورستان اتومبیل‌ها و زباله‌های صنعتی تا بخش‌های دیگر شهری بزرگ. پروانه معصومی بازیگر این فیلم است.

انتهای پیام/

صبا شادور