به گزارش هنرآنلاین به نقل ستاد خبری پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی؛ این کارگردان تئاتر که در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی نمایش "مضرات رام نکردن زن سرکش" را اجرا می‌کند، با بیان این مطلب گفت: یکی از مشکلات بزرگ هنرمندان تئاتر عروسکی در نگاه سیاستگذاران هنری است که همیشه تئاتر عروسکی را از تئاتر جدا می‌کنند درحالیکه تئاتر عروسکی هم گونه‌ای از تئاتر است و در واقع، عروسک وسیله‌ای است که یک گروه هنری برای بیان دغدغه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: جداسازی تئاتر عروسکی از بدنه تئاتر باعث می‌شود که شرایط زمانی و مکانی ویژه‌ای برای این شاخه در نظر بگیرند.این در حالی است که در سال‌های اخیر، نمایش‌های عروسکی بسیار خوبی برای مخاطبان بزرگسال تولید شده‌اند که جداسازی آنها از بدنه تئاتر ، بی دلیل است و همین باعث شده هنرمندان تئاتر عروسکی همیشه دچار چالش باشند.

کارگردان نمایش "دختران باغ‌های قالی" نوع نگاه هنرمندان تئاتر عروسکی به این رشته را هم یکی دیگر از مشکلات این شاخه برشمرد و توضیح داد: متاسفانه خود بچه‌های تئاتر عروسکی هم به این نگاه تفکیک‌ کننده دامن می‌زنند. آنها هم منتظر سالن و امکانات جداگانه هستند و همین نگاه هم، بیشتر ما را دچار مشکل و محدودیت می‌کند. به همین دلیل، اول باید این نگاه را در جامعه تئاتر عروسکی تغییر دهیم.

این کارگردان نمایش‌ تاکید کرد: ما هم باید مانند دیگر هنرمندان تئاتر پیش برویم. اختصاص یک سالن به اجرای تئاتر عروسکی خوب است اما اصلا کافی نیست؛ چون صرف داشتن یک سالن، مشکلات تئاتر عروسکی را حل نمی‌کند بلکه این رشته و هنرمندان آن را منزوی‌تر خواهد کرد.

افسانه زمانی با اشاره به محدودیت بودجه تئاتر در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: زمانی این تبعیض‌ها بیشتر شامل گروه‌های عروسکی می‌شد اما در چند سال گذشته، کمبود بودجه گریبان کل تئاتر کشور را گرفته است. البته تئاتر عروسکی پر خرج‌تر است چون هزینه ساخت عروسک را هم دارد اما متاسفانه این شرایط، همواره نادیده گرفته می‌شود و گویی عروسکی‌ها، عضو اضافه خانواده تئاتر هستند.

او اضافه کرد: هر زمان که با معضل کمبود بودجه تئاتر روبرو می‌شویم، از بودجه عروسکی کم می‌شود. مجموعه این شرایط، باعث دلسردی بچه‌های عروسکی می‌شود آنها به ناچار سراغ شاخه‌های دیگر می‌روند زیرا اموراتشان از راه تئاتر عروسکی نمی‌گذرد.

کارگردان نمایش "سه بچه خوک" در عین حال وضعیت تئاتر عروسکی را نسبت به بیست سال قبل بهتر ارزیابی کرد و افزود: امروزه تئاتر عروسکی بهتر دیده می‌شود و بیشتر جا افتاده است اما مسیر حل مشکلاتش همچنان طولانی است. به طوریکه همچنان برای دستیابی به یکسری امکانات اولیه، در حال جنگ هستیم.

زمانی در پایان جشنواره تئاتر عروسکی را فرصتی برای خلق و دیده شدن نمایش‌های عروسکی جدید دانست و اضافه کرد: همین که جشنواره فرصتی ایجاد می‌کند تا بچه‌های عروسکی،آثار تازه‌ای خلق کنند خیلی خوب است اما بهتر آن است که در فاصله میان دو جشنواره که دو سال طول می‌کشد، نمایش‌های عروسکی اجرای عمومی شوند و گلچین آنها در قالب اجرای عمومی در جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه برود.

انتهای پیام