سرویس موسیقی هنرآنلاین : فردین خلعتبری در گفت و گو با روابط عمومی خانه موسیقی درباره این فستیوال اظهار کرد: آهنگسازِ آثاری بسیار ماندگار که حالا مدتی است به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی خانه‌ی موسیقی،‌ فعالیت می‌کند و این جشن به عنوانِ اولین گام، حاصلِ تلاشِ یک ساله‌ی آنان به حساب می‌آید. خلتعبری می‌گوید: هنرمندان در این سال‌ها بارها در قالبِ برنامه‌های گوناگون - گاه دولتی و گاه کنسرت‌های خصوصی- تلاش کرده‌اند تا ارتباطشان را با مخاطبان و مردمشان حفظ کنند. زمانی که عده‌ای فرهیخته‌ی موسیقی‌دان دور هم جمع می‌شوند و جشنی را برای مردم ترتیب می‌دهند، فکر می کنم حقِ مردم را به آنها باز گردانده‌اند. به خصوص اینکه موسیقی هم‌اکنون در جایگاهِ فرهنگی خوبی قرار دارد و عده‌ی زیادی مطالبانشان از فرهنگ را از طریقِ موسیقی طلب می‌کنند.

آهنگساز آثاری چون شب دهم، همچنین به این مساله صحه می‌گذارد که در این میان خانه‌ی موسیقی وظیفه‌ای سنگین برعهده دارد. چرا که باید ضمن حفظِ استقلالِ خود، بتواند مردم و هنرمندان را به سوی خود جذب کند و به صورتِ یک مرجعِ موسیقایی در کشور بدل شود و روی بقیه‌ی ارکان فرهنگیِ کشور تاثیر بگذارد: برگزاری فستیوالِ موسیقیِ تهران به عنوانِ اولین گامی است که خانه‌ی موسیقی می‌تواند در راه رسیدن به این هدف بردارد تا در یک پروسه‌ی طولانی، این مرجعیت را به اثبات برساند. در این میان برگزاریِ کنسرت‌ها سبب خواهد شد تا خانه‌ی موسیقی جنبه‌ی مستقل‌تری به خود بگیرد و دست نیاز به سوی غیر دراز نکند که به اعتقادِ من همه چیز جز موسیقی غیر است.

او همچنین به کمپین من از موسیقی حمایت می‌کنم اشاره دارد که توسطِ خانه‌ی موسیقی جهتِ حمایت از آثار هنرمندان شکل گرفته است؛ اشاره می‌کند: برای رسیدن به قانونی مشخص برای کپی‌رایت باید قوانینی وضع شود که از ما عبور کند. برای مثال زمانی که من مشغولِ انجامِ تحقیقی هستم به خودم اجازه می‌دهم تا برخی چیزها را دانلود کنم؛ چرا که منابعِ آن در ایران وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان تنها با شعار دادن، این مساله را حل کرد. پیش از هر چیز باید یک همتِ عمومی در زمینه‌ی موسیقی به وجود آید و در این جهادِ عمومی؛ هر کس از خودش شروع کند. این اتفاقِ سختی است ؛ نیاز به صبر و همچنین زمانی طولانی می‌خواهد تا شاید دسترسی به منبع در کشورِ ما نیز امکان پذیر شود.

او همچنین به فعالانِ موسیقی الکترونیک اشاره دارد و هزینه‌های سنگینی که برای به دست آوردن بسیاری از سمپل‌ها باید بپردازند،‌ به خصوص اینکه گاهی تعدادی از آنان نیز در بازار وجود ندارد و به همین خاطر هنرمندان و مردم دانلود می‌کنند.

خلعتبری در نهایت به این نکته اشاره دارد که در اولین گام برای رسیدن به قانون کپی‌رایت باید رادیو و تلویزیون و همچنین کارگردانان و تهیه کنندگان سینما را مجاب کنیم تا برای حمایت از پویایی موسیقی، حقوق مولفان و مصنفین را رعایت کنند.

جشن پازنزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی در قالب نخستین جشنواره موسقی تهران از 12 الی 18 شهریورماه در عمارت مسعودیه با اجراهایی از گروه های هم آوایان(حسین علیزاده)، کامکارها، پالت، شمس(پورناظری ها)، سیاوش(همایون شجریان) و اشتیاق(علیرضا قربانی) اجرا می شود.

علاقمندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت خانه موسیقی با نشانی www.iranhmusic.ir و سامانه www.84200.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/