سرویس سینمایی هنرآنلاین: برخی کشور‌ها کار خود را آغاز کرده و با معرفی نمایندگان خود در اینجایزه پراهمیت، چراغ این رقابت جدی و تنگاتنگ را روشن ساخته‌اند. به عنوان مثال ترکیه در روندی قابل پیش‌بینی فیلم "خواب زمستانی" ساخته نوری بیلگه جیلان کارگردان جهانی و برنده جایزه نخل طلایی جشنواره کن را به آکادمی معرفی کرده‌اند. نکته حائز اهمیت در این ماجرا آن است که هنوز تحرکی در سینمای ایران به چشم نمی‌خورد و کمیته انتخاب فیلم نماینده ایران هنوز کار خود را آغاز نکرده است. آن هم در حالی که نزدیک به ۵۰ روز به پایان ضرب العجل تعیین شده باقی مانده و سینمای ایران به شدت درگیر برگزاری شانزدهمین جشن خانه سینما و همین طور هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی است. قاعدتا طی هفته‌های آینده کمیته‌ای به سیاق سال‌های گذشته تعیین خواهد شد و در ‌‌نهایت یک فیلم از ایران برای حضور در رقابت بر سر جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان معرفی می‌شود. انتخاب و معرفی نماینده سینمای ایران در اسکار هر ساله حرف و حدیث‌های بسیاری را به وجود آورده و همواره ساز و کار این انتخاب بیش و کم مجهول بوده است. همواره هم اعتراضاتی از سوی اهالی سینما نسبت به گزینش‌های کمیته یاد شده به میان آمده است. همیشه بحث بر سر این بوده که چرا فلان فیلم انتخاب شده و بهمان فیلم نادیده گرفته شده است. این شرایط در حالی است که اگر جانب انصاف را نگه داریم، در محصولات یک سال اخیر سینمای ایران اثر دندان‌گیری به چشم نمی‌خورد که قابلیت رقابت و هماوردی با آثار برجسته سینمای جهان را داشته باشد، اما پس از موفقیت فیلم "جدایی نادر از سیمین" و دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سه سال پیش، اینجایزه برای سینمای ایران، مدیران، سینماگران و حتی مخاطبان اهمیت و ارزش افزوده‌ای یافته است. امسال و بر اساس آنچه در جشنواره‌های معتبر بین المللی رخ می‌دهد به نظر می‌رسد سال پرباری برای سینمای جهان باشد و آثاری برجسته و شاخص در رقابت یاد شده حضور یابند.

آنچه مهم است اینکه به هرحال و با علم به اینکه به نظر نمی‌رسد فیلمی از ایران حتی بخت حضور در میان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار را داشته باشد، حضور سینمای ایران و معرفی فیلمی واجد شرایط پیوستن به جمع آثار منتخب اولیه الزامی باشد. سینمای ایران باید در این مراسم پراهمیت شرکت و تداوم حضور در مهم‌ترین مراسم سینمایی سالانه جهان را حفظ کند. به همین مناسبت خبرگزاری هنرآنلاین در فراخوانی از سینماگران، مدیران، فیلمسازان، بازیگران، تهیه کنندگان، منتقدان و دیگر عوامل سینمایی درخواست کرده تا فیلم واجد شرایط از نظر خود را معرفی کرده و دلایل این انتخاب را نیز اعلام کنند. این نظرسنجی به تدریج و طی روزهای آینده در هنرآنلاین منتشر خواهد شد.

اما در این میان نکته‌ای به چشم می‌خورد که کمی غافلگیر کننده و دور از انتظار است. اغلب فیلمسازان و کارگردانان سینمای ایران از شرکت در این نظر سنجی طفره می‌روند و به دلایلی نه چندان قانع‌کننده از قبیل اینکه همه فیلم‌ها را ندیده‌اند و یا تمایلی ندارند با معرفی یک فیلم موجبات دلخوری همکاران خود را فراهم سازند، از معرفی نماینده شایسته سینمای ایران از نگاه خود طفره می‌روند.

تا این لحظه بیشترین استقبال از این نظرسنجی از سوی منتقدان و نویسندگان سینمایی صورت گرفته است که طی روزهای آینده این نظرات منتشر خواهند شد. امیدواریم فیلمسازان سینمای ایران نیز از این تردید و نگرانی‌ها دست بردارند و صادقانه و شفاف نظر خود را درباره نماینده سینمای ایران در رقابت‌های اسکار مطرح کنند. بی‌شک این گونه ابراز نظر‌ها می‌تواند معدل سلیقه و نظرات اهالی سینمای ایران درباره موضوعی پراهمیت را روشن سازد.

انتهای پیام/

مازیار فکری ارشاد