هنرآنلاین: بار‌ها برای همه ما پیش آمده که در تعطیلات و اوقات فراغتی که داریم به فکر این موضوع باشیم تا در دنیای هنر پرسه بزنیم و از فیلم‌ها، نمایش‌ها، کنسرت‌ها و آلبوم‌های موسیقی و یا نمایشگاه‌های هنری استفاده کنیم. اما معمولا برای انتخاب دچار مشکل می‌شویم و این تجربه را قطعا داریم که یا از دوستانی که سلیقه‌شان بیشتر با ما همخوان است و یا تجربه‌ای در زمینه هنر دارند در مورد انتخاب آثار پیشنهاد بگیریم و یا بدهیم.

پیشنهاد مهدی غبرایی: "ندای کوهستان"، "آوای وحش" و "آن‌ها کم از ماهی‌ها نداشتند"

برای آخر این هفته و مطالعه کتاب، این بار مهدی غبرایی، مترجم آثار داستانی کتاب‌هایی را برای مخاطبان هنرآنلاین معرفی کرد. مهدی غبرایی دو کتاب از آخرین ترجمه‌های خود و همین‌طور کتابی از شیوا مقانلو را پیشنهاد می‌دهد.

کتاب "ندای کوهستان" نوشته خالد حسینی و ترجمه مهدی غبرایی، کتابی است که سال گذشته نشر ثالث منتشر کرد. غبرایی پیش از این نیز دو کتاب از حسینی ترجمه کرده بود. این مترجم درباره آثار حسینی می‌گوید: داستان‌های خالد حسینی داستان‌های خوش‌خوانی هستند و به زعم منتقدان هر کدام از کتاب‌های این نویسنده گامی رو به جلو در حوزه داستان نویسی به حساب می‌آید. غبرایی همچنین به یکی دیگر از کتاب‌های ترجمه‌اش اشاره کرد و گفت: "آوای وحش" جک لندن از آثاری است که همیشه مورد علاقه من بوده است و برای همین آن را بعد از سالیان سال ترجمه کردم.

او ادامه داد: این کتاب به دلیل قطع و اندازه‌اش معمولا مخاطب را به این اشتباه می‌اندازد که تلخیص است، اما باید بگویم که این متن، متن کامل "آوای وحش" است. این کتاب را انتشارت ناژ وابسته به نشر بهمن منتشر کرده است.

غبرایی همچنین در حوزه ادبیات داستانی ایران هم "آن‌ها کم از ماهی‌ها نداشتند" شیوا مقانلو را معرفی کرد و داستان‌های آن را درخشان و خوب توصیف کرد.

پیشنهاد قطب‌الدین صادقی؛ نمایش "ناصر سعید طهرانی"

قطب‌الدین صادقی تماشای نمایش "ناصر سعید طهرانی" به کارگردانی داریوش رشادت که این روزها در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، را برای تعطیلات آخر هفته به علاقه‌مندان تئاتر پیشنهاد می‌کند.

این کارگردان و نویسنده تئاتر با بیان اینکه این روزها هنرمندان از پرداختن به سبک زندگی، فرهنگ و جامعه ایرانی در تئاتر دور شده‌اند و بیشتر به ارائه کپی تئاترها و نمایشنامه‌های اروپایی می‌پردازند، گفت: این اثر به مسائل موجود در یکی از طبقات اجتماعی ما می‌پردازد و راجع به آن فکر می‌کند و این مسئله‌ای ارزشمند محسوب می‌شود. آنچه در این اثر دیدم سبک ناتورالیستی بود که زندگی روزمره را بدون دخل و تصرف‌های شاعرانه و ایجاز به تصویر می‌کشید.

صادقی افزود: نمایش "ناصر سعید طهرانی" تابلویی دقیق از زندگی را به دور از هر گونه خودشیفتگی، دروغ و با پرداخت به جزییات بسیار برای مخاطبش ترسیم می‌کند. ضمن اینکه من به‌ ندرت با دیدن کاری قانع می‌شوم، اگر نمایشی بتواند مرا قانع کند، مطمئنا باقی تماشاگران نیز قانع می‌شوند. من با دیدن این نمایش قانع شدم.

پیشنهاد ایرج اسکندری؛ نمایشگاه مرتضی اسدی

ایرج اسکندری از میان 6 نمایشگاه‌ای که جمعه سوم مردادماه افتتاح می‌شود؛ دیدن نقاشی‌های مرتضی اسدی در گالری طراحان آزاد را پیشنهاد می‌کند.

ایرج اسکندری به هنرآنلاین گفت: مرتضی اسدی یکی از نقاشان پرکار است که در 30 سال گذشته حضور مستمری در عرصه نقاشی داشته است و آثار ارزشمندی خلق کرده است و در هر نمایشگاه نیز شاهد نمایش آثار ارزشمندی از او بوده‌ایم.

او افزود: مرتضی اسدی در نقاشی توانسته به سبک شخصی خود دست پیدا کند و بی‌شک یکی از اکسپرسیونیست‌های معاصر است و من کارهای او را می‌پسندم و بازدید از نمایشگاه او را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.

پیشنهاد حسین بهروزی‌نیا؛ آلبوم "سفر به دیگرسو"

حسین بهروزی‌نیا، آهنگساز و نوازنده عود گروه دستان، آلبوم "سفر به دیگرسو" را برای بازشنیدن و لذت بردن در این آخر هفته پیشنهاد می‌کند.

این آلبوم کاری از گروه دستان است که با صدای شهرام ناظری و بر روی اشعاری از مولانا اجرا شده است. حسین بهروزی‌نیا که این روزها در شهر ونکوور کانادا زندگی می‌کند درخصوص علاقه‌اش به این آلبوم گفت: من معمولا آلبوم‌هایی که خودم در ساخت‌شان نقش داشتم را پیشنهاد نمی‌کنم، ولی این آلبوم برای من و بقیه همکارانم یادآور خاطرات شیرینی است که جزوی از تار و پود آلبوم شده‌اند. من، حمید متبسم، کیهان کلهر، پژمان حدادی و شهرام ناظری هر یک در ساخت قسمت‌هایی از موسیقی این کار سهیم بودیم. به این صورت که مثلا در همان حالی که درکنار هم مشغول تمرین بودیم، آقای متبسم همانجا یک خط به کار اضافه می‌کرد و آقای حدادی هم خط بعدی را. به همین ترتیب آقای کلهر و من. کل این آلبوم به همین صورت و خط به خط و جمله به جمله بر پایه ملودی آقای ناظری شکل گرفت و به همین علت برای همه ما خاطره‌انگیز است.

بهروزی‌نیا افزود: البته علاوه بر این، "سفر به دیگرسو" کار منحصربفردی در زمینه بداهه‌نوازی است و همراهی و همنوایی اعضای گروه را می‌توان در جای جای این کار حس کرد و شنید.

شهرام ناظری در مصاحبه ای اثر "سفر به دیگر سو" را بهترین کار دوران خوانندگی خود دانسته است. این اثر حاصل اجرای زنده و ضبط اتفاقی کنسرت گروه دستان در شهر واشنگتن در سال 1998 است. اعضای گروه دستان در این اجرا عبارتند از حمید متبسم (سه تار)، حسین بهروزی نیا (بربط) پژمان حدادی(تنبک و دف) و کیهان کلهر (سه تار). موسیقی و لحن این اثر با آنچه پیش از این از اساتید به جای مانده بود و لحن آوازخوانی "دوره قاجار" متفاوت است. چون با ادای لحن‌های خوانده به مقصود خود نمی‌رسید، بنابراین لحن آوازخوانی به دور از تکرار و تقلیدهای متداول خود را به فرهنگ شعر "مولانا" که همان عرفان حماسی ایران است نزدیک نموده‌است.

انتهای پیام/