جالب اینجاست که براساس آیین نامه شورای صنفی نمایش، فیلم های ویدئویی معمولا در نیمه دوم سال به نمایش در می آیند اما امسال بخاطر اینکه درخواستی برای اکران فیلم در ماه رمضان وجود نداشت با نمایش فیلم ویدئویی "ردکارپت" موافقت شده است.فیلم عطاران که برای همسویی بیشتر با ذائقه مخاطبان نام فرش قرمز را هم روی پوسترهایش ثبت کرده است این روزها خوب می فروشد و پیش بینی ها برای شکست مطلق فیلمی که در کوران جام جهانی و البته ماه رمضان اکران می شود را بی اثر کرده است.

برای یافتن چرایی فروش خوب عطاران بهتر است قبل از اینکه سراغ عوامل حرفه ای دخیل در ساخت فیلمی خوب برویم از کاراکتر عطاران بعنوان عامل اصلی دست به جیب شدن مردم پای گیشه سینماها یاد کنیم.فیلمنامه خوب،کارگردانی موفق و بازی های درخشان البته می تواند فروش فیلم را تا حدودی تضمین کند اما نباید فراموش کنیم که در آشفته بازار فرهنگ و سیاست این کشور حالا مردم ترجیح می دهند تا هوای آدم هایی را که صادقانه زندگی می کنند را هم داشته باشند و عطاران از جمله آنها است.

او که به دلایل مختلف رفاقت چند ساله اش با تلویزیون را تمام شده می دید در سال های اخیر بیشتر درخشیده و البته پول درآورده است و این اتفاق جز با همراهی مردم میسر نشده است.ردکارپت هم از این قاعده مستثنا نیست و درست از زمانی که عطاران در اولین نمایش فیلمش برای اهالی رسانه در پاسخ به درخواست های مجری برنامه برای حضورش روی صحنه و احتمالا معرفی کلیشه ای عوامل فیلم در عین صداقت گفت:"همه خسته اند و ترجیح می دهند فیلم را ببینند و من هم ...نمی زنم " نشان داد که عطاران ایرانی ها را خوب می شناسد.فیلم عطاران پراست از سوتفاهم های درونی ایرانی ها که البته با شوخ طبعی زیرکانه کارگردان- بازیگر بدل به چاشنی های جانانه برای شلیک خنده تماشاگران شده است.

البته شاید عده ای معتقد باشند که عطاران با ردکارپت نمی تواند تمام مخاطبان تلویزیونی اش را راضی نگه دارد اما نباید از این مهم غافل شد که میان جماعت اهل تلویزیون و سینما رو تفاوت بسیار است و جامعه اماری این دو رسانه قابل مقایسه نیستند و عطاران هم با علم به این موضوع شیطنت های زیر پوستی تری را به تصویر کشیده است.

سفرنامه تصویری طناز مشهدی سینمای ایران با کمترین هزینه ممکن ساخته شده و اگر فروشش همچنان روال صعودی داشته باشد باید اطمینان یافت که مردم هنرمند مردمی را خوب می شناسند و حمایتش می کنند.

انتهای پیام/

مسعود میر