سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محمد اتابکی مدیر عامل برند آیس لند همراهی طراحی و تولید را برای پیشبرد صنعت پوشاک لازم دانست و در‌این‌باره به هنرآنلاین گفت: تولیدکننده و طراح نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند زیرا عناصر کاری هر دو به یکدیگر متصل است.

او افزود: کار کردن با طراحان جوان در بدو امر دشوار است، اما به مروز زمان باعث تغییر نگاه تولید و بازدهی بیشتر می‌شود. یعنی باید به این گروه زمان و فرصت کافی برای تجربه اندوزی و شناخت بازار را داد، زیرا مباحث آکادمیک از آنچه تولید می‌شود کمی دور است.

مدیرعامل برند آیس لند تصریح کرد: متاسفانه دوره‌های کارورزی برای طراحان و دانشجویان بسیار کوتاه است. به همین خاطر بعد از فارغ‌التحصیلی آنچنان که باید با فضا آشنا نیستند.

اتابکی افزود: متاسفانه تولیدکننده‌های زیرزمینی تنها چشم به دست برندهای معتبر دارند و مدام در حال کپی از آنها هستند، زیرا از خود هیچ خلاقیتی ندارند. با توجه به این که برای کپی‌برداری هنوز مباحث قانونی در کشور ما قابلیت اجرایی ندارد، این گروه به راحتی فعالیت می‌کنند، اما قطعا به صنایعی چون ما نمی‌توانند آسیب وارد کنند، زیرا از بسیاری جهات قابلیت رقابت را ندارند.

او درباره دلایل عدم رقابت تولیدکننده‌های زیرزمینی با برندها گفت: این گونه تولیدی‌ها امکان استفاده از ماشین آلات پیشرفته را ندارند. ضمن اینکه در بحث کیفیت و خلاقیت نیز نمی‌توانند به رقابت بپردازند.

این کارشناس حوزه پوشاک بیان کرد: امروزه فرهنگ پوشش مردم دچار تغییر شده است و توجه به مباحثی نظیر کیفیت و خلاقیت در مرکز توجه آنان قرار گرفته، اما متاسفانه اطلاع‌رسانی کافی برای شناخت در این زمینه‌ها وجود ندارد.

اتابکی اظهار کرد: از نگاه من گارانتی لباس بخشی از برندسازی است که در ایران بسیار ضعیف است. به همین خاطر می‌گویم که در ایران عملا برند نداریم.

او افزود: اگر به درستی نیازهای مردم را بشناسیم و در جهت برآورده کردن آن بکوشیم مردم تمایل چندانی به سمت برند خارجی ندارند و به محصولات داخلی اکتفاء می‌کنند اما نبود تبلیغات از یکسو و کمبود کیفیت و تنوع محصول باعث شده که این اعتماد در داخل از بین برود.

مدیرعامل برند آیس لند اضافه کرد: برای برند سازی و رشد صنعت پوشاک باید سعی کنیم که مشکلات تولید را از بین ببریم.

اتابکی درباره موانع موجود بر سر راه تولید گفت: متاسفانه مشکلات تولید در ایران بسیار گسترده است. از آنجایی که ما در ترکیه نیز کار می‌کنیم به جرات می‌توانم بگویم که کار کردن در ایران بسیار سخت‌تر از سایر کشورها است، زیرا قوانین کمکی به تولید‌کننده نمی‌کند.

او ادامه داد: عوامل مدیریتی، انسانی به همراه قوانین موجود در کشور در بخش‌های مالی از مهمترین مشکلات هستند. البته عوامل فرهنگی واجتماعی نیز گاهی در این امر دخیل می‌شوند.

مدیرعامل برند آیس لند اضافه کرد: مد در ایران به عنوان یک محرک اصلی برای صنعت پوشاک وجود ندارد. به همین خاطر در جامعه اغلب این تفکر وجود دارد که به روز بودن ضد فرهنگی است.

اتابکی عدم اطمینان مصرف کننده به کالای ایرانی را از دیگر مشکلات خواند و گفت: حمایت درستی از تولیدکنندگان برای برندسازی انجام نمی‌شود لذا کیفیت کالا رو به افول می‌رود و امکان رقابت ایجاد نمی‌شود. این در حالی است که مصرف‌کننده حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر برای کالای خارجی است که بیانگر کیفی‌نگر بودن دیدگاه امروز جامعه ما است.

او کمبود مواد اولیه و اکسسوار را از دیگر موانع تولید و برندسازی دانست و بیان کرد: متاسفانه واردکنندگان در بخش اکسسوار به دنبال اجناس با کیفیت و متنوع نیستند تا بتوانند بخش عام‌تری از جامعه را راضی نگاه دارند در حالیکه تنوع در اکسسوار برای مد و خلاقیت بیشتر ضروری است.

انتهای پیام/