سرویس معماری هنرآنلاین: زها حدید هنرمند بریتانیایی/عراقی اولین زنی است که در هفت سال اعطای جایزه طراحی سال برنده این جایزه می‌شود.

حدید 63 ساله در طراحی مرکز حیدر علی‌اف از امواج، تاشدگی‌ها و انشعاب‌های معروف طراحی‌های خود استفاده کرده است.

برندگان جایزه طراحی سال توسط یک هیئت کارشناسی از میان بیش از 70 طراحی نامزدشده در هفت بخش از جمله معماری، دیجیتال، مد، اسباب و اثاثیه و... انتخاب شدند.

مرکز حیدر علی‌اف در پایتخت آذربایجان اولین طراحی معماری است که جایزه سالانه موزه طراحی لندن را از آن خود می‌کند.

اکو ایشان، رئیس داوران که نویسنده، خبرنگار و گوینده است، درباره طراحی مرکز حیدر علی‌اف، گفت: این طراحی زیبا و الهام‌بخش است و نشان از نبوغ دارد.

حدید با ابزار خوشحالی از دریافت جایزه طراحی سال، گفت: نمای بیرونی مرکز حیدر علی‌اف به شکلی طراحی شده که سکانسی از فضاهای داخلی و رویدادهای عمومی داخل آن را تعریف کند.

نام مرکز حیدر علی‌اف از نام رهبر آذربایجان از 1969 تا 1982 در دوران شوروی سابق و رئیس جمهور این کشور از اکتبر 1993 تا اکتبر 2003 گرفته شده است. این مرکز دارای یک سالن کنفرانس، یک گالری و یک موزه است.

از دیگر پروژه‌های اخیر حدید می‌توان به طراحی ایستگاه اصلی متروی ریاض در عربستان سعودی اشاره کرد. او طراح پارک المپیک 2020 توکیو هم هست.

حدید سال‌های 2010 و 2011 برنده جایزه معماری استرلینگ شد. او سال 2004 اولین زنی بود که جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد.

تمام نامزدهای جایزه طراحی سال تا 25 اوت 2014 در موزه طراحی لندن به نمایش گذاشته می‌شوند. این موزه سال 1989 تاسیس شد.

بی‌بی‌سی / 1 ژوئیه

انتهای پیام/