سرویس سینمایی هنرآنلاین: آیا بعد از ساخت ده ها سریال مناسبتی ساخت این نوع آثار برایتان همچنان دارای جذابیت است؟

اگر جذابیتی نداشت . سریال "مدینه" را نمی ساختم و به کار دیگری مشغول می شدم.در مناسبت های مختلف دست سازنده برای طرح موضوعات اجتماعی بازتر است و کارها مخاطبان بیشتری دارند . همیشه علاقه دارم برای ایام ماه رمضان و نوروز سریال بسازم .


در تلویزیون شخصیت های اصلی اغلب سریال ها مردها هستند اما در "مدینه" شخصیت اصلی یک زن است . این مسئله برایتان چه جذابیت هایی داشت؟


قهرمان و یا ضد قهرمان زن به دلیل جنسیتشان در ارائه شان در قاب تصویر کارگردان را با محدودیت هایی روبه رو می کنند .این محدودیت برای من کارگردان ایجاد جذابیت می کند و می توانم مسائل تازه تر و متفاوت تری را در کارم مورد استفاده قراربدهم .از نگاه دیگر حضور شخصیت زن در سریال باعث می شود که کار مورد توجه بیشتر مخاطبان خانم قرار بگیرد و موقعی که خانم ها پای دیدن سریال بنشینند همه افراد خانواده نیز کار را می بینند . شخصیت های زن در قصه به دلیل عدم وجود آزادی عمل در جامعه مرد سالارانه موقعی که موتور محرک داستان می شوند خود باعث ایجاد چالش هایی می شوند .


آیا اعتقاد دارید که هنوز خانم ها در جامعه به حق و حقوق واقعیشان نرسیده اند؟

هنوز در جامعه نگاه مرد سالارانه ای وجود دارد .یادم می آید موقعی که سریال "رستگاران" را می ساختم و شخصیت خجسته از شخصیت های اصلی کار بود و این زن به جاهایی سرک می کشید و گره هایی را باز می کرد که باعث شد شورای نظارت در سیما ایراداتی به فیلم نامه وارد کنند و عنوان می کردند که یک زن به تنهایی چگونه می تواند در نیمه شب در لوکیشن هایی خیابانی حضور پیدا کند و چگونه می تواند با آدم هایی در قصه درگیر بشود که آدم های درست و حسابی نیستند و این رویه در جامعه عرف نیست .به همین دلیل متقاعد کردن این دوستان برای استفاده از ویژگی و اینکه بگویم جامعه ما جامعه ای امن و سالم است و خانم ها می توانند بدون هراس در نیمه شب در خیابان ها رفت و آمد کنند و به مشکلاتشان برسند و نباید جلوی ارائه این نگاه را گرفت .

شخصیت اصلی زن سریال "مدینه" چقدر در جامعه مابه از دارد؟

شک نکنید آدم هایی که مابه ازایی در جامعه ندارند برای مخاطب جذابیتی ندارند. به طور حتم در قصه کارهایم به سراغ آدم هایی می روم که دارای مابه ازای عینی و بیرونی هستند و چون مخاطب این آدم ها را دیده با حضورش در سریال همذات پنداری می کند . در "نرگس" ، "رستگاران" ، "ریحانه" همین اتفاق افتاد . از طرفی ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا نمونه های از جنس "مدینه" را کم می بینیم و معتقدم وظیفه مان این است که آن چیزی که کم اما ارزشمند است را برجسته کنیم و حتی در ارائه اش غلو هم انجام بدهیم. برای اینکه اگر چیزی درست است و کم کم مهجور می شود باید دوباره به رونقش کمک کنیم . مفاهیمی مثل اخلاق نیکو، مروت ، مهربانی ، احترام به بزرگترها که این سال ها در جامعه کم رنگ شده است را باید دوباره برجسته کرد .

خاستگاه اجتماعی" مدینه" متعلق به چه گروهی از جامعه است؟

این زن متعلق به طبقه متوسط روبه پائین جامعه است که بر اثر تلاش و کوشش و همتش خودش را از طبقه اش جدا می کند. اما همچنان خلق و خوی، ویژگی ها و نوع ادبیاتی که در زندگی دارد متعلق به طبقه گذشته اش است. آدمی نیست که به طبقه اش پشت کرده باشد و تازه به دوران رسیده نیست.


اشاره کردید که توجه تان به جلب مخاطب خانم برای دیدن سریال است ، آیا دیدن سریال مدینه می تواند برای مخاطبان مرد هم دارای "جذابیت" باشد؟

سریال "مدینه" زنانه ترین سریالی است که تا به حال ساخته ام . در کارهای دیگرم تعادلی وجود داشت میان شخصیت های زن و مرد . در "مدینه" قهرمان و ضد قهرمان قصه خانم ها هستند . آقایان هم حضور دارند اما مدیریت قصه را خانم ها انجام می دهند . بهمن یکی از شخصیت های مرد داستان خاص خودش را دارد . منتهی در سایه و در زیر کنترل زن ها این کار را انجام می دهد .


یکی از امتیاز های سریال هایی که می سازید استفاده از تیم های متفاوت بازیگری است . در مورد روند انتخاب بازیگران توضیح بدهید.


فیلم نامه به من می گوید که چه بازیگرانی می توانند نقش های سریال را بازی کنند و انتخاب بازیگران ربطی به آشنایی قبلی من از بازیگرانی که در گذشته با من کار کرده اند ندارد . ممکن است بازیگری مثل آتیلا پسیانی در چند کار من بازی داشته باشد و ممکن است بازیگری مثل پریوش نظریه برای اولین با با من همکاری کند .


به خوبی از توانایی ناشناخته بازیگران مثل استفاده از لهجه آذری برای پسیانی در" چار دیواری" استفاده می کنید.


بله ، آتیلا پسیانی در "رستگاران" شخصیتی کاملا جدی داشت و قرار شد در" چار دیواری" نقش یک راننده تاکسی پا به سن گذاشته با لهجه غلیظ آذری را بازی کند .


انتهای پیام/


احمد محمد اسماعیلی