سرویس معماری هنرآنلاین : در شرایطی که خانه‌های ثبت شده در میراث ملی، با حکم دیوان عدالت اداری از این فهرست، خارج شده و تخریب می‌شوند، شاید انتظار رسیدگی به خانه‌های تاریخی کرمان که حتی ثبت ملی هم نشده‌اند، توقعی زیاده از حد باشد. اما آیا ثبت نشدن در لیست آثار ملی می‌تواند دلیل خوبی برای تخریب باشد؟

در حالی دادستانی کرمان مجوز تخریب ۴۰ خانه در بافت تاریخی این شهر را صادر می‌کند، که کار‌شناسان میراث فرهنگی مدعی هستند هنوز لیست این آثار را ندیده‌اند و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد بافت تاریخی کرمان، احتمال می‌رود در بین این خانه‌ها، آثار ارزشمندی وجود داشته باشد.

بهانه شهرداری و استانداری کرمان که بانی تخریب هستند،‌‌ رها شدن این خانه‌ها که پناهگاه معتادان شده است؛ اما تخریب آثار باارزش به این بهانه، راه حلی دم دستی و بیشتر پاک کردن صورت مسئله به نظر می‌رسد.

پیش‌تر نیز خبرهایی از تخریب خانه‌های تاریخی کرمان به گوش می‌رسید و در عین حال مسئولین میراث فرهنگی استان کرمان حساسیتی نسبت به این قضیه ندارند و تقصیر‌ها را به گردن مسئولین دوره‌های گذشته می‌اندازند.

علی مهاجری مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان، این اقدام تخریب‌گرایانه استانداری را اتفاقی کوچک شمرده و به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته بود: تمامی این خرابکاری‌ها ۱۰ و ۱۵ سال گذشته رخ داده‌ است. زمانی که من شهردار بودم و تاکید داشتم که این خانه‌ها نیاز به اعتبار مرمتی دارند، هیچ کدام از متولیان میراث‌فرهنگی پاسخ نمی‌دادند. در واقع اگر آن‌ها سکوت نمی‌کردند الان به این وضعیت دچار نمی‌شدیم.

او درباره ارزش تاریخی بنا‌ها که بدون نظر کار‌شناسان میراث فرهنگی اقدام به تخریب آن‌ها شده است، نیز گفته: برخی از خانه‌ها در بافت تاریخی کرمان به‌ دلیل نبود حفاظت‌های لازم و رسیدگی تخریب شده‌اند، بسیاری از این خانه‌ها که متعلق به مردم هستند هم‌اکنون‌‌ رها شده و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده است. بنابراین این اتفاق فاجعه نیست چرا که این خانه‌ها محل حضور و زندگی معتادان و دزدان شده است. من این لیست را دیدم و تمامی این بنا‌ها متروکه و مخروبه هستند. ضمن اینکه اگر معاونان و کار‌شناسان میراث‌فرهنگی، کار‌شناس و معاون بودند الان وضعیت میراث‌فرهنگی این نبود.

شاید حق با علی مهاجری باشد و واقعا در این لیست، اثری از آثار باارزش نباشد اما پنهان نگاه داشتن لیست آثار و سرعت در تخریب آن‌ها دوستداران میراث فرهنگی را به صحت این گفته‌ها مشکوک می‌کند. چه اگر این خانه‌ها ارزش مرمت ندارند و به عنوان مکان تجمع معتادان، باید هر چه سریع‌تر از چهره شهر کرمان زدوده شوند، چرا علی مهاجری، پیش‌تر در تلاش بوده است تا اعتباری برای مرمت این بنا‌ها اختصاص دهد.

مسئله مهم این است که به زودی ۴۰ خانه در بافت تاریخی کرمان تخریب می‌شود و در عین حال، هیچ کدام از مسئولان شهرداری نیز در این مورد، پاسخگوی رسانه‌ها و اذهان عمومی نیستند.

انتهای پیام/