به گزارش هنرآنلاین،علیرضا داوودنژاد در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات فرهنگی کشور قاچاق لوح فشرده است، افزود: مبارزه با قاچاق لوح‌های فشرده امر ناممکنی نیست زیرا شواهد زیادی وجود دارد که اگر عزم ملی در این زمینه وجود داشته باشد به سرعت می‌توان درصدد رفع آن برآییم. در این زمینه کارشناسان و متخصصان زیادی وجود دارد اما تا به امروز عزم جدی وجود نداشته است و نگرانی ما از این بابت است که کشوری با این سبقه فرهنگی چطور اجازه می‌دهد تا بازار کار تولیدکنندگان فرهنگی به خطر افتد.

کارگردان فیلم "کلاس هنرپیشگی" ادامه داد: بدون شک اگر بتوانیم بازار ویدئوی خانگی را امن کنیم وضعیت آن به مراتب بهتر از حال می‌شود. وضعیت بازار سینمای امروز شبیه به مجروحی است که در اورژانس بیمارستانی افتاده و از او خون می‌رود در حالی که عده‌ای بالای سر او ایستاده‌اند و درباره عقاید او صحبت می‌کنند.او خاطرنشان کرد: معتقدم سرمایه‌ای که به صورت غیرقانونی از چرخه اقتصادی سینما در بازار ویدئو خارج می‌شود، صدمه بسیار زیادی می‌زند و عملا کار سینما را به سمت متوقف شدن پیش می‌برد.

این کارگردان پیشکسوت کشورمان همچنین گفت: یکی از شیوه‌های مبارزه با قاچاق الواح فشرده این است که علاوه بر سیستم‌های مبارزه امنیتی روش‌های فناورانه هم ایجاد کنیم، زیرا از این طریق می‌توان رابطه میان فیلم و مخاطب را از طریق شبکه اینترنت و تلویزیون تقسیم کرد. یعنی زمانی که فیلم وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود غیرقابل کپی باشد و مخاطبان برای تهیه محصول مورد نیازشان به شبکه نمایش خانگی مراجعه کنند.

داوودنژاد با بیان اینکه سینما چند بازار دارد گفت: سالن سینما، تلویزیون، ماهواره و یک سری رایت‌ها که متاسفانه ما امروز هیچ کدام از این‌ها را به جز سالن نداریم. اگر دقت کرده باشید در هتل‌ها، رستوران‌ها و هواپیماها یک فیلم را به صورت CD نشان می‌دهند و روی نرخ خدمات می‌کشند و هیچ حقوقی هم بابت نمایش این فیلم پرداخت نمی‌کنند.

کارگردان "مرهم" با بیان اینکه 95 درصد مردم فیلم‌ها را به صورت قاچاق می‌بینند، گفت: بدون شک اگر بازار ویدئوی خانگی ترمیم شود و مشکلات آن مرتفع شود گردش مالی ایجاد می‌شود که موجب می‌شود این نوع فیلم‌ها دنبال اکران خاص نباشند؛ ضمن اینکه باید دقت داشت که هر چقدر ظرفیت درآمد فیلم‌های ویدئویی افزایش پیدا کند، ظرفیت نمایشی بهتری را می‌توان تقسیم کرد ضمن اینکه زمینه‌ساز افزایش تولید نیز می‌شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: ده‌ها میلیون مخاطب ما سریال‌های ماهواره را می بینند و از بازار سیاه استفاده می‌کنند و هیچ کس هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد. به راحتی مخاطبان را در سینی گذاشته‌ایم و تقدیم سریال‌های ماهواره‌ای کرده‌ایم درحالی که اگر کیفیت فیلم‌های نمایش خانگی بالا برود دیگر مخاطبان ما سراغ این سریال‌ها نمی‌روند. از آقای مسافرآستانه که مدیر لایق و باتجربه‌ای است می‌خواهیم تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد تا از این به بعد شاهد فیلم‌های با کیفیت در شبکه نمایش خانگی باشیم.

داوودنژاد با بیان اینکه مخاطبان نمایش خانگی بسیار زیادند، گفت: لازم است تا درباره وضعیت تولیدات سینمایی در همه زمینه‌ها تجدیدنظر اساسی کنیم و به علایق و دغدغه‌های مردم توجه بیشتری شود زیرا مخاطب امروز ما سطح شعورش بالاتر رفته است و انتظار بیشتری از کارگردانان دارد.

کارگردان "تیغ زن" در ادامه افزود: مدیران جشنواره باید دقت داشته باشند تا داوران با تجربه‌ای را برای انتخاب فیلم‌ها در نظر بگیرند زیرا با توجه به نام و هدف جشنواره باید فیلم‌هایی وارد بخش مسابقه شوند که در فرمت ویدئویی تولید شده باشند و صرفا برای نمایش از تلویزیون و یا شبکه خانگی در نظر گرفته شده باشد.

دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی تهران (یاس) اول تا ششم شهریور ماه سال جاری به دبیر «حسین مسافرآستانه» برگزار می شود.