به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نمایش؛ این کارگردان تئاتر با ارایه توضیحاتی درباره شیوه تمرین جدیدترین نمایش‌اش گفت: من در تمرینات آدم بدی هستم و لحظاتی است که همه از آن متنفر می‌شوند. اما به بازیگرانم می‌گویم یا گلادیاتور هستی یا نیستی. ما باید بتوانیم در هر شب از اجرای‌مان زنده بیرون بیاییم چون فکر می‌کنیم اگر اجرای موفقی نداشته باشیم، مثل این می‌ماند که توسط تماشاگر کشته شویم.

او که بزودی نمایش‌اش را با همراهی گروه تئاتر کوانتوم در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد،با ابراز خوشحالی از اجرای این نمایش افزود: گروه ما از شهریور سال گذشته به شکل متمرکز پنج ماه تمرینات فشرده‌ای را برای این کار پشت سر گذاشت که خوشبختانه این تمرینات مستمر در جشنواره فجر جواب خوبی برایمان داشت.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه به دنبال اجرای متفاوت از این نمایشنامه مشهور «شکسپیر»بوده است، ادامه داد: الان برای اجرای عمومی نمایش جنگ دوباره‌ای در پیش داریم. گروه ما فکر می‌کند هر اجرا مثل یک نبرد گلادیاتوری می‌ماند. این نمایش اجرایی برای مشارکت با تماشاگر است و من به تماشاگران پیشنهاد می‌کنم این اجرا را از دست ندهند.

دادگر درباره چگونگی اجرای نمایش "هملت" توضیح داد: اجرایی که ما از این نمایشنامه داریم، نمایش روابط جهان‌های پیدا و پنهان کاراکترها است. سعی کردیم آنچه در نمایشنامه ناپیدا بوده است، را آشکار کنیم یعنی امر نامرئی را به امر مرئی تبدیل کنیم. این نمایش شاید در راستای اهداف گروه تئاتر «کوآنتوم»، کامل‌ترین کار در زمینه بازخوانی متون کلاسیک به مدرن باشد.

این استاد دانشگاه درباره طولانی بودن زمان نمایش "هملت" گفت: نمایش ما 120 دقیقه است اما سعی کرده‌ایم اجرای‌مان به گونه‌ای باشد که تماشاگر احساسی درباره زمان کار نداشته باشد. تلاش‌مان با نویسنده کار این بود که فصل به فصل نمایشنامه را پیاده و آن را آنالیز کنیم تا ببنیم چه چیزی را از آن می‌خواهیم و چه چیزی را نمی‌خواهیم. چیزی که می‌خواستیم گفتن یک قصه نبود. در واقع هر یک از کاراکترهای هملت برای خودشان جهان مشخصی دارند. درست است که موضوع مشخصی به نام انتقام گرفتن وجود دارد، اما هر یک از شخصیت‌ها جهان خود را دارند که ما این جهان‌ها را به طور موازی در اجرا روایت می‌کنیم.

دادگر با بیان اینکه تم اصلی این نمایش مرگ است، گفت: تم مرگ در اجرای ما به تمام شخصیت‌ها تسری پیدا کرده است. آنچه در طول پنج ماه تمرین هم اتفاق افتاد، این بود که گروه ما کاملا براساس روابط تمرین می‌کرد و هیچ دکور یا اشیاء خاصی در تمرینات ما وجود نداشت و در آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانست قرار است دقیقا به کجا برسیم چرا که دائما پازل‌های کار را تغییر می‌دادیم تا به نتایج جدیدتری برسیم. من به عنوان کارگردان تلاش کردم بازیگران را از لحاظ تخیلی قوی کنم و به آن‌ها بگویم که می‌شود با هیچ هم، همه چیز ساخت.

دادگر که روز 27 اردیبهشت ماه در نسشت خبری نمایش "هملت" در خانه هنرمندان صحبت می‌کرد، درباره اجرای این نمایش که پیش‌تر قرار بود در سالن‌های دیگر اجرا شود، یادآور شد: ابتدا می‌خواستیم در سالن حافظ اجرا برویم اما به ما گفته شد که باید مردادماه و تنها 15 اجرا آن هم به شکل دو نوبتی اجرا بروید که این امکان برای ما وجود نداشت و من این پیشنهاد را نپذیرفتم. البته آقای نادری مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر به من پیشنهاد اجرای این نمایش را در سالن اصلی دادند اما نمی‌خواستم محصولی که با زحمت کار کردیم، خراب شود.

کارگردان نمایش‌های "مکبث" و "لیرشاه" تصریح کرد: البته سالن اصلی تئاتر شهر قطعا برای همه فریبنده است چون تماشاگران زیادی در آن جای می‌گیرد. اما اگر این کار را در آنجا اجرا می‌رفتیم، مشارکت تماشاگر از بین می‌رفت و صرفا یک کار شیک ارائه داده بودیم.

او درباره قرارداد این نمایش توضیح داد : قرارداد این کار کاملا گیشه است و هیچ‌گونه حمایتی از ما نشده چرا که ما خواستیم در تماشاخانه ایرانشهر اجرا برویم چون برای اجرای‌مان مناسب بود و برای اینکه در اینجا اجرا می‌رویم، به ما گفتند که کمکی به شما نمی‌کنیم. متأسفانه از کاری که در جشنواره تئاتر فجر سه جایزه گرفته و تقدیر شده، هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت. البته من به این مسائل اهمیتی نمی‌دهم و دنبالش را هم نمی‌گیرم. بلکه ارائه کارمان به عنوان یک محصول و به شکل مطلوب به تماشاگر برایمان مهم است.

در ادامه امین طباطبایی که قرار است نقش «هملت» را در این اثر نمایشی ایفا کند، در سخنانی گفت: این نقش برایم وسوسه‌انگیز بود چون همیشه دوست داشتم این نقش را بازی کنم. البته از ابتدای کار می‌دانستم که در این نمایش هستم ولی نمی‌دانستم قرار است چه نقشی را بازی کنم، چرا که اصولا در گروه ما مهم نیست که چه کسی چه نقشی را بازی کند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم رویای همه بازیگران مرد است که بتوانند روزی نقش هملت را بازی کنند.

همچنین حسام منظور دیگر بازیگر این نمایش درباره حضورش در این کار توضیح داد: همیشه دوست داشتم نمایشی را بازی کنم که مثل یک جنگ بماند. هیچ‌وقت دوست نداشتم در نمایش‌هایی که به سادگی و راحتی اجرا می‌شوند، بازی کنم. بازیگری برایم ابزاری برای رشد است نه وسیله‌ای برای ابراز وجود. نمایش‌های آرش دادگر همیشه مرا یک قدم به جلو می‌برد.

شبنم فرشادجو دیگر بازیگر این نمایش نیز گفت: آرش دادگر کارگردانی بسیار خلاق و پرانرژی است. در این نمایش هم واقعا کار ویژه‌ای اتفاق افتاده است. من هم سعی کردم خودم را به بچه‌ها و انرژی‌شان نزدیک کنم.

گفتنی است، نمایش "هملت" به کارگردانی آرش دادگر از روز 30 اردیبهشت‌ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/32/